Varning för...! :-)




Den här söta skylten finns i Ljungby, och jag har sett en liknande i Kristianstad - och det finns antagligen fler i andra städer, där det också kan tänkas ränna en massa oskärpta änder härs och tvärs över gatorna... :-)

Annars är det väl inte direkt bil-döden som är dilemmat med oskärpta fåglar, utan bild-döden!?! Ja, den som till och från drabbar oss fotografer snarare än de nämnda fåglarna, alltså... <:-)

Men nu finns det verkliga experttips om detta att hämta på Brutus Östlings blogg! Läs och lär av en av världens absolut främsta fågelfotografer!! :-)

Jag behöver inte ens testa att använda stativ för att bli varse skillnaden ett sådant gör beträffande skärpan - det räcker med att konstatera att varje gång (nästan) som maken har lånat kameran, så blir hans foton överlag lite skarpare än mina... Av den enkla anledningen att han är stadigare på handen än vad jag är!! Så egentligen är det ju bara dumt att fortsätta envisas med att alltid handhålla kameran, iallafall här hemmavid där det ju trots allt ändå är ganska enkelt att använda stativet...

Jag ska - jag ska - jag ska!!! Nångång...! <:-) (Fniss!).

För först och främst ska jag bli bättre på att växla mellan de olika autofokus-lägena och autofokus-punkterna! :-) Gör det ibland, men borde göra det mycket oftare - om inte annat så för att lära mej att utföra omställningarna snabbt, och helst även utan att titta på knapparna!

(Fast det sistnämnda kommer jag ALDRIG att lära mej - jag som är utbildad kontorist och ändå, efter si så där 30 år med skrivmaskiner och datorer, inte är helt hundra på var alla bokstäver och tecken sitter på tangentbordet...! <:-X Hm...). 



Önskar alla som kikar in här en fin dag!!! :-)

/AnnaKK




PS! Ekorren (handhållen kamera genom köksfönstret) är inte plåtad nu, utan i höstas nångång! Dagens snödjup är si så där 2½ cm, och det är 5 grader kallt... DS!







Kommentarer
Postat av: SqZ

Ynka -5? Här har vi -15 :-) Men det blåser inte så jag tycker det känns ok i alla fall.

Din amaryllis jobbar verkligen på bra. Den löken måste du nästan spara till nästa år.

2010-01-05 @ 08:14:04
URL: http://mysmurklan.blogspot.com/
Postat av: anki

söt skylt :-) höll på köra över en and mamma med smått här på byn för några år sedan, dom kom fram ivägen i en kurva, jag fick bromsa rejält så hund filten i combin delen hade rullat ihop sej, men hela familjen överlevde.. :-)



jag använder väldigt sällan stativ, ibland vid macro blir det enbenstativet när motivet är i stående höjd :-) eller lång slutartid,,



fokus punkterna använder jag ofta, använder centrerad på fåglar eftersom jag har autofokusen på och har jag alla punkterna framme så får af fnatt eller att skärpan hamnar på fel ställe :-)

men vid macro och manuell fokus har jag alla punkterna på. Kör manuella inställningar för det mesta, ibland sport läget men då ställer han skärpan efter hur motivet rör sej och det kan hamna fel ibland :-)



Brutus Östling är helt suverän, han tar fantastiska bilder. :-)



här är det -22,8 idag, så det blir en bild rensnings dag, usch vad trött jag blev helt plöstligt ;-)



ha det skönt

2010-01-05 @ 10:00:26
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Camilla ~ elmida.se

Men jisses sån söt skylt!



Här har vi -20 idag, tänkte pälsa på mig och ut och fota vintern senare.

Ha en bra dag!

2010-01-05 @ 10:19:21
URL: http://elmida.se
Postat av: Lennart

God förmiddag! Nu är det bekräftat; den stränga kylan på norra halvklotet beror på den globala uppvärmningen! Om man nu ska tro på vad som sägs i radion.

Nu håller jag på att förbereda mig för dagens kommande snöskottning. SMHI hotar med 1,5 decimeter snö under dagen. Det är många år sedan det varit så mycket snöskottning som denna vintern. Men det blir väl värre om vi inte lyckas hejda den globala uppvärmningen.

2010-01-05 @ 10:28:23
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Yvonne

Uuu..här är det -17... Och jag vet inte om jag vågar klicka på Brutus-länken med fotona, haha! Jag gissar att han har liiiite bättre kameror än vad jag har...men klart att man kan få lite tips...och jag ska inte ge ut en bok med mina foton heller... NU ska jag klicka på länken! Kram!!

2010-01-05 @ 10:42:51
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

haha ja men det var väl en passande skylt för dina fotoprojekt, helt klart!

Idag känns livet lättare igen :)

Ha en bra dag!

2010-01-05 @ 10:56:12
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det var en häftig skylt :). Här har jag nog inte sett till sådana skyltar . utan här är det bara varning för älg :)

Först blev jag ju väldigt glad när jag såg dina bilder på den lilla raringen ..men så såg jag att det var inte bilder från idag.. igår . eller denna vecka :) men sen satt jag ändå bara och njöt av dom :)

ha en fin dag .. här blir det en inne dag ..det är nästan 20 minus ute och det blåser :)

2010-01-05 @ 11:25:38
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: Anki N

Vilken söt skylt!! En sådan borde de ha i vår grannby för där är ett gäng som alltid rymmer hemmifrån o parkerar sig mitt i vägen. Söta men nja trafikvätt har de ej.

Här är de klass1 varning igen....hummm...de har blivit lite mildare -7 ligger vi på nu. Redigt varmt när man vant sig vid 15-20 minus..

Ha en skön dag.

Kramiz Anki N

2010-01-05 @ 11:36:34
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: ingrid

Vi hade räven på besök idag mitt på dagen. Känns lite speciellt eftersom han dök upp första gången på morgonen natten när svärfar gått bort. Tyvärr hann jag inte hämta kameran.

2010-01-05 @ 14:38:52
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Johanna M.

Tack, är själv nöjd med fotot på tema leksak. :)Objektivet jag använt är Canon EF 50/1,8 II som jag köpte strax innan jul. Bra optik för lite pengar.



2010-01-05 @ 17:44:48
URL: http://mattssonjohanna.blogg.se/
Postat av: Bjorne

Själv har jag ju slutat med fotohobbyn men när jag höll på som mest så såg jag skillnad på skärpa och allt som kunde bli bättre men nu tycker jag både du o anki har jättefina bilder alltid och ser inte om dom kunde blivit bättre men jag har oxå naturbild i min blogg idag och kanske bra att inte skärpan var som bäst,(lånade bilder),ha de gott.

2010-01-05 @ 18:18:12
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Charlotta

Tack för lästips. Man blir mycket ödmjuk när man läser Brutus blogg och känner verkligen att man bara är en glad amatör. Ditt tips om att öka exponeringskompensationen var en god idé - tänk om jag nu bara kan komma ihåg det vid fotograferingstillfället också. Jag är så närsynt och har progressiva glasögon så tyvärr är mina chanser att lyckas med foton nog mest beroende på tur. Det är omöjligt för mig att avgöra i displayen om det är bra eller inte. Fördelen med detta lilla handikapp är att jag blivit utomordentligt duktig på att göra kameraomställningar utan att titta. :) Fast det är klart, med min lilla Canon PS finns inte så många inställningar som jag nyttjar.

Ha det bra och använd vantar om du ska ut till änderna. ;)

2010-01-05 @ 21:43:01
URL: http://livetmedleran.blogspot.com/
Postat av: Jen

Oj oj! Det var inte mycket till snö. :/

Här pushar det närmre 2 meter...

och tydligen skulle det komma in mer.

Nåväl, snön kan jag stå ut med,

men kylan är riktigt obehaglig numera.

Hoppas hoppas hoppas att våren snart kommer hit! :P



Skylten var bara för härlig!

En sådan skulle behövas hos min mor,

där det finns en kanal som änderna håller till i.

Problemet är dock att den ligger mitt i stan, mellan 2 bilvägar där de kör alldeles för fort. :(

En skylt vore nog rätt smart att få upp. :)

2010-01-06 @ 00:11:57
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: annette

Fram för fler sådana söta skyltar, och dom skall då inte sitta bland 25 andra inom några meter som vägverket tror att vi kan klara och läsa på en och samma gång;)

Skall gå in och läsa senare på den sida Du hänvisar till, och visst är det så att med stativ blir bilderna skarpare, har bara använt det vid mörkerfotografering. Köpte ett enbent förra året, lite enklare att släpa med sig och det fungerar ganska så bra.



Ha en skön dag, fast jag tycker Du verkar ha lite för lite snö!



annette

2010-01-06 @ 07:37:21
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback