Så var det vardag igen...

Ett litet tag, iallafall - tills det blir dags för 13-helg! <:-)

Fast vid det här laget är jag alltid så trött på både jul- och nyårshelger, så vad vi ska men den här 13-dagen också till... Det vet i fåglarna!? Men visst... Den hårt arbetande delen av befolkningen tackar så klart inte nej till ännu en röd dag i almanackan, så... Men för oss som har vårt jobb förlagt till helger lika väl som till vardagar, spelar det ju mindre roll - och för mej blir det inte ens nåt extra i lönekuvertet då...

Å andra sidan har jag ju semester nu, så det är väl antagligen mest på grund av det som jag inte tycker att jag behöver fler helgdagar nu!? :-)



Idag är det hur som helst vanlig vardag, och då är det högst ordinära sysslor som att handla och gå på banken som står på "att göra-listan" - samt att laga middag till sonen, som kommer hem från sitt jullovsjobb en stund mitt på dagen för att äta... Städa lite grann också, kanske. Det börjar onekligen bli en del barr både här och där efter en viss grön varelse... Hua!

-----------------

I förrgår skrev jag ju lite om teleobjektiv, och fåglar som bara är som prickar i bilderna...

Hittade detta foto igår, som kunde ha passat in i sammanhanget:



Inte för att man hade sett så mycket mer av ormvråken om jag hade tagit fotot med ett 400 mm´s teleobjektiv istället för med det befintliga 200 mm´s... Det var ju lite för många grenar och för mycket snö emellan! Men en "lite större prick" i bilden hade den ju så klart blivit. :-) Och eftersom det var en så stor fågel så hade det gjort skillnad... Men knappast om det hade varit en blåmes eller talgoxe...

Skulle tro att blåmesen på den första bilden i detta inlägg fotades på ungefär 3 meters håll.

Frågan är hur mycket en ormvråk hade fyllt ut bilden på det avståndet istället för på 30 meter, som gissningsvis mitt foto av den är taget på!?

Och vilken upplevelse det skulle vara förresten, att komma så nära en livs levande rovfågel - och faktiskt ha kameran både med sej och skjutklar då också! 8-) Man kan ju alltid notera detta som en fotografisk önskning inför 2010...

För övrigt så har jag faktiskt klurat ut en del saker som jag vill försöka mej på att fotografera under det kommande året - men det återkommer jag till när det blir dags! :-)

Ha en fin måndag allihopa!!

/AnnaKK








Kommentarer
Postat av: Ragnvi

Morning! Jag kommer nästan inte ihåg hur man gör när man jobbbar längre! Har varit sjukskriven så länge tycker jag...

Såå fint foto på äpplen o blåmes...men jag trodde jag skulle få se en hare!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-04 @ 07:59:17
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Hade ingen aaaning om att halvätna äpplen kunde vara så vackra. Här är jag ledig till torsdag sen blir det full rulle -nya inskolningar

2010-01-04 @ 08:42:45
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Lennart

Vad vore livet utan fåglarna? Här faller nu snön i små fina flingor. Månne dags för snöskottning igen? Men först en tur till affären, kylskåpet mitt är nog nästan lika tomt som ditt.(Låter nästan som poesi).

Ha en bra dag!

2010-01-04 @ 09:46:02
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Anki N

Var dag....eller vardag. Ja de e ju samma sak. Nu vill jag ha lite värme, är trött på frusna vattenhinkar o tunnor o spätt. ((nja hästvatten)) lite vår, lite värme o lite....aha jag ser den där borta....grönbarrbuske. Vi en som inte barrar, men den åkte ut på julaftonsnatten endå, hade en gästhund här som drag den med sig.....en bit...humm..ja sen åkte den ut, den blev så rörig.

Ha en skööööööön måndag.

Kramiz Anki N

2010-01-04 @ 10:00:59
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: anki

härligt att ni också har lite fint vinterväder, idag är det sol och ganska mycket blå himmel så det blir promenad i skoterspåren.. :-) har -11 grader...



ja du, en dröm att fota en rovfågel lär nog bara bli en dröm, dom är jätte svåra att komma nära, då ska man lägga ut ben när det är mörkt och sätta sej i ett gömsle och vänta på ljuset,, har man tur så kommer någon och äter..:-)



jag måste ta mej i kragen idag och fortsätta med att gå igenom bilder och jag har börjat hård gallra i några mappar direkt efter jag laddat över dom, ibland tycker man en bild ser dålig ut i kameran sen i datorn är den betydligt bättre, lite lurigt det där.. :-)



och jag skriver ju upp de bästa bilderna och kopierar över dom till en särskild mapp och det är det som tar tid, leta namn på det jag fotat .. suck stånk men det är så lätt att hitta en specifik bild sedan.. så det får ta tid.. köpte ju en ny hårddisk, en på 1 TB och jag har nog använt hälften av utrymmet så det är dags att rensa bort lite skit.. :-)



ha en skön vinterdag..

2010-01-04 @ 10:14:19
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Gärdsmygen

Visst önskar man ibland att komma närmre de små liven! Men det ser för åbäkigt ut som du skriver. Stormgillar dina foton på blåmesarna och ska nog testa med lite äpplen närmre huset och se om jag lyckas med det där. Underbart foto du börjar veckan med!

2010-01-04 @ 10:23:43
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Men i år är trettondagen bra att ha, för då åååker ja! :D Och nu förstår jag varför "riktiga" fotografer har sånadära 1-meters objektiv på sina kameror...Jag är så fascinerad av naturfotografer...man kan ju kolla i fototidningar och se vilka saker de använt när de fotat nåt långt bort...Men lilla mesen är inte dum!

2010-01-04 @ 10:30:25
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

nä helgdag eller inte, jag jobbar då tretta'ondagafton, lite mer pengar blir det väl men det är nästan så jag hade kunnat fortsätta vara ledig för jobbångesten har smugit sig på, det blir så när man varit ledig för länge.

2010-01-04 @ 12:00:56
Postat av: elmida.se

Hej och tack för hälsningen!



Ja, att fota pippisar är inte det enklaste, men skoj!

Ha det gott!

2010-01-04 @ 12:30:25
URL: http://elmida.se
Postat av: Johanna M.

Tack för din kommentar. :) Det är verkligen svårt att fota fåglar, jag har inget vettigt objektiv så jag försöker knappt. Den översta bilden var fin, skulle vara kul att se den i större format.

2010-01-04 @ 15:19:31
URL: http://mattssonjohanna.blogg.se/
Postat av: Helena (Citronodlingen)

Åh, vilken vacker bild på blåmesen! Nedersta äpplet sticker nästan ut ur bilden, häftigt!

2010-01-04 @ 16:07:54
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Bilden på blåmesen är verkligen fin.

Det låter spännande med dina fotoplaner. Ska bli kul att följa.

Ha en fin onsdag.

2010-01-06 @ 01:58:25
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback