365 Foton 2010 - Kyrka...


Den var till och med lite extra fin idag, kyrkan i Loshult (tema nr 150), som jag passerar lite allt som oftast när jag ska till Älmhult. :-) Dessutom hade jag inga andra bilar efter mej, så jag kunde stanna till på vägen och ta ett foto på den i snön och solskenet. Där inne har man tillbringat en och annan stund - mestadels i samband med barnens skolavslutningar.



Det har alltså återigen varit en underbart vacker vinterdag, men istället för någon direkt fotoutfärd så åkte jag bara till Älmhult för att handla. Det var lite ödsligt i kylskåpet nu igen, efter nyår och så där... <:-)

Iallafall så fick jag se nåt spännande när jag parkerade bilen på en tvärgata till centrala Älmhult. Just som jag skulle till att kliva ur bilen, så fick jag ögonen på en karl som gick på trottoaren på andra sidan gatan. Han var helt nerlastad med fotoprylar!! Trebensstativ under ena armen, stor ryggsäck samt en systemkamera med bauta-teleobjektiv i famnen! Behöver jag säga att jag kom av mej med att kliva ur bilen!? Och bara glodde!!! ;-)

Han lastade in sina prylar i en bil, och sen bar det förmodligen av ut i naturen nånstans. :-) Han var minst sagt välutrustad för fågelfoto till exempel... Hoppas han fick en fin dag och många trevliga objekt framför linsen! :-)

När jag kom hem igen ställde jag mej själv ute i trädgården en stund, och lurpassade på småfåglarna med kameran - men de fotona är kvar i kameran ännu så länge, så jag vet inte ens om de blev bra... Men jag funderade iallafall (medans jag tog dem) på hur det skulle vara att använda stativ och kanske ett 400 mm´s teleobjektiv... Ärligt sagt tror jag det är för åbäkigt för min smak!?

Läste nyligen nånstans hur man kan räkna ut hur stort teleobjektiv man ungefärligen behöver, sett till hur nära fågeln är som man vill fota. Sitter den uppe i en trädtopp på si så där 15 meters håll, så kvittar det nästan hur stort och maffigt objektiv man har - fågeln blir ändå mest som en prick i bilden.

Har du ett 400 mm´s tele så kan du ta en bra närbild på en fågel som befinner sej 4 meter bort - och har du (som jag) ett 200 mm´s, så behöver du komma fågeln så nära som 2 meter för att få ett foto där fågeln fyller ut bilden.

Men sen kan man ju alltid beskära sina foton en del också - som väl är!!! :-) Och då räcker ju faktiskt ett 200 mm´s (som man dessutom klarar av att handhålla), förutsatt att fåglarna är så pass tama att man kan komma dem så nära som 3-4 meter. Och det är ju fullt möjligt - iallafall om man har fröautomater och en massa talgbollar mm att fjäska med! :-)

/AnnaKK












Kommentarer
Postat av: Yvonne

Åh, en välutrustad karl ;) Du skulle tagit ett foto på honom! :D Eller följt efter...Men det där med 200mm och 400 fattar inte jag som inte har nån systemis...har ju 18X optisk zoom i Nikonen...och vad det motsvarar vet jag faktiskt inte. Lättast är väl att fota på museum, där är ju djuren stilla iaf ;)

2010-01-02 @ 19:15:14
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Vilken vacker kyrka och vilket vackert väder ni har. Här har det ju snöat i flera dagar och idag har det äntligen varit uppehåll men inte en gnutta sol.

Jag läääängtar efter den. Fotade lite idag men allt ter sig grått när inte solen vill visa sig.

Ha det gott.

2010-01-02 @ 19:40:46
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: annette

Vykortsbild på en väldigt vacker kyrka, Du startar hårt i år:)



Objektiv en djungel är det, men jag har i alla fall kommit fram till att har man 200 så känns 300 lite onödigt, nästa skulle väl vara 400-800. men oj vilka penagr man får lägga ut då, för att inte tala om vikten man får bära på;)



Ha en skön kväll!



annette

2010-01-02 @ 20:03:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Helena (Citronodlingen)

Åh, vilken vacker vinterbild! Vinter när den är som bäst.

2010-01-02 @ 20:25:24
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Ulla

Jag kan tro att du glodde på fotografen. Jag har märkt att nu när jag köpt systemkamera med tillhörande objektiv så har jag blivit mer intresserad av andras utrustning. Det går ju inte att inte låta bli att bli stirrande

2010-01-02 @ 21:11:38
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: mimmi

först kan jag tala om .. jag har ett stativ som jag köpte i höstas och det är väldigt lätt och enkelt att ha med sig .. när det är ihop är det bara lite mer än40 cm långt ..men fäller jag upp det blir det drygt en och en halv meter .. och det väger nästan inget .. så det har jag börjat att ta med mig när jag går ut ... hm . ja än så länge bara när det är kvälls bilder jag skall ta förstås :)

Det var en väldig vacker och stilren bild på kyrkan :)

Ett 200mm objektiv räcker väldigt långt .. jag hade mitt 70/300 mm objektiv länge ..sen köpte jag ett 18/200mm objektiv .. först var jag besviken ..men nu är det det jag använder mest :)

ha en fin kväll

kram

ps .. jag har börjat att funderar på att gå med på det där makro tema ..hm .. heter det makrolovers eller något sånt .. jag tänkte jag skulle ha teman på min andra blogg på bloggspot :)

2010-01-02 @ 21:12:26
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: Lisa - InkyWings

Oh vilken vacker kyrka!

Får nog bege mig till vår kyrka och fota nån dag, blir sällan dåliga kort på kyrkor. :-)



Japp, jag hängde på 365/2010 i år. Tyckte det var en bra utmaning eftersom man kan ta dom som man vill och ingen eller flera om dagen. Passar mig nog bättre än "ett om dagen" som jag misslyckades med grovt förra året. ;-)



Nu har jag ju till och med lyckats upptäcka hur man mobilbloggar så nu måste saken vara biff... eller möjligen kan det bli pannkaka. Det lär märkas. ;-)

2010-01-02 @ 21:58:07
URL: http://lisainkywings.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning o tack för grattiset! Vilka dagar din mans o min mamma "valde" att föda på...mina föräldrar fick åka taxi på nyårsaftonskvällen i över två mil på isiga vägar in till BB...där valde jag att kika ut när jag gjorde, fast jag skulle egentligen komma på Annandagen...

Jättefint foto på kyrkan! Precis som alla dina fågelbilder är!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-03 @ 07:30:36
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Therése

Jättefin bild som verkligen ser kylig ut. Intressant det där med teleobjektiven, jag har funderat i de där banorna men satsar först och främst på ett macro, det sak bli skoj att krypa runt på marken till våren!

Vänligen,

2010-01-03 @ 12:32:29
URL: http://www.vilja-vara-med.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

det var en fin kyrka, vi har oxå en väldigt vacker kyrka, men det är väl kanske inte så ofta man är där...!



nu har jag kommit hem från spa...börjar bli ofta det här!

2010-01-03 @ 14:31:43
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Kristallina

Jag tycker mycket om kyrkor också. Där finns många detaljer att hitta också.

Ser verkligen ut som ett vykort och solen är så fin. Undrar om vi får sol här också någon gång.

Ha det gott!

2010-01-03 @ 18:13:24
URL: http://kristallinas2010.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback