Utvärdering...

...av detta inlägg! :-)

Fotot nedan är i original 500 x 500 pixlar stort...

Och så här ser det alltså ut när jag laddar upp det med valet 500 pixlars bredd: 



Och så här med valet 1000 pixlars bredd:



Ingen större synbar skillnad, tycker jag...??

Men jag tycker iallafall att bilder i den här storleken "klär" den här bloggen. :-)

Däremot tycker jag att en bild som bara är 500 pixlar bred är lite för liten att arbeta med i bildbehandlingsprogrammet - så där vill jag ha bilderna större! Si så där 600-700 pixlars bredd känns lagom. Följden blir då att bilderna krymps i samband med överföringen till bloggen, till den där valbara 500-pixelbredden. Frågan är hur mycket den krympningen påverkar exempelvis skärpan - eller om det faktiskt inte blir nån märkbar påverkan alls!?

Låtom oss pröva... :-)

Nu lägger jag in ett foto som är 700 pixlar brett i original, och jag lägger in det med den valbara bredden 700 pixlar för att det ska visa sej i sin rätta storlek (fast att det då inte ryms på sidan, utan nu kommer att delvis ligga under länkarna mm i bloggens högermarg...).



Det kommer inte att bli större för att jag nu väljer bredden 1000 istället:



Men gjorde detta val nån synbar skillnad på skärpan mm???

Jag kan inte påstå att jag ser nån iallafall... 8-I (Fattar INTE varför så många säger att man ska ladda upp sina bilder med det valet - nån som vet, och kan förklara???)

----------------

Och nu lägger jag in samma foto en gång till, fast med den valbara bredden 500 istället, som alltså passar bloggen så mycket bättre! :-)



Mindre som sagt - men har även skärpan "krympt"???

Jag tycker nog inte det...? Åtminstone inte så det stör.

---------------------

Ett test till - denna gång med en bild som kanske är lite lättare att urskilja just skärpa och oskärpa i... (Lånade den från ett inlägg i Bildvild-bloggen). Först i originalstorleken, där den är 700 pixlar bred:



Sedan krympt via bloggverktyget, till 500 pixlars bredd:



Den mindre storleken gör ju att små detaljer blir svårare att urskilja, tex tjejens ansiktsdrag, "ränderna" i takplåten och färgavflagningarna på bommarna... Men sanden som sprutar om hovarna när hästen vägrar att hoppa har ju inte helt förlorat skärpan, iallafall...

--------------

Jag tror min slutsats om detta får bli att om man vill ha 100% kontroll över hur bilderna ska se ut i bloggen, så får man tillverka dem i exakt den storleken som de ska ha där!!

Får testa lite till om jag kan vänja mej vid att jobba med så små originalbilder... Annars fortsätter jag (precis som hittills) att göra dem större, och låta bloggverktyget krympa dem "efter eget tycke och smak"... <:-) Det blir trots allt "good enough"!! :-)

Eller så får jag helt enkelt skaffa mej en blogg som klarar av bredare bilder!?!

/AnnaKK



Uppdatering:

Si så där ett halvt dygn senare så har bloggen bytt utseende - så nu passar de stora bilderna, och flyter inte längre ut i högermargen... :-) (Iallafall inte om allt blev som jag tänkte mej, och ser likvärdigt ut i olika webbläsare!).











Kommentarer
Postat av: Daniel Brahneborg

När bilderna hämtas av min browser så är de i krympt storlek, vilket innebär att det måste vara din bloggmjukvara som krymper dem. Skillnaden blir då en fråga om vilket program du vill ska krympa dina bilder. Antingen photoshop eller vad du nu använder, eller bloggmjukvaran. Att göra saker i rätt verktyg så långt som möjligt är nog en bra idé, även om den upplevda skillnaden i det här fallet ju inte var så jättestor.

2010-04-20 @ 07:45:42
URL: http://blogg.ricercar.se/basic
Postat av: Ragnvi

Morning! Hur du än gör med bilderna så tokgillar jag dom!! Ser ingen större skillnad heller...fast jag har ju dålig syn...fniss!

Jag har ju en till lokal blogg, jag måste förminska mina bilder rejält för där kostar det pengar att lägga in foton...

Jämrans fin mjölkbil ni har!

Kramen!

Ragnvi

2010-04-20 @ 08:01:06
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Morning! Jag anser mig inte besitta tillräcklig kompetens för att kommentera dina bildexperiment. Jag tycker det mesta ser bra ut och jag tror du har den rätta kompetensen för att välja ut det bästa för visning.

Idag känner jag mig rätt så ledbruten efter en heldag med trädgårdsbestyr. Buskage, häckar och gräsmattan har fått sig en omgång. Nu återstår bara att förpassa ett antal säckar med trädgårdsavfall till tippen.

Ha en fin dag!

2010-04-20 @ 08:56:51
URL: http://leonardo34.wordpress.com
Postat av: Daniel Brahneborg

Bra att min kommentar var på rätt nivå. :)

Svarade om objektiv på min blogg.

2010-04-20 @ 09:49:55
URL: http://blogg.ricercar.se/basic
Postat av: anki

blir ingen större skillnad i skärpa vad jag kan se :)



kanske en wp-blogg på egen domän?? då har du full koll



soligt med blå himmel här,, men kallt i luften.. :)



sitter i telekö, var på plats 169 från böjan och är nere på 39 nu.. :-o,,, fk,, fattar inte hur dom kan ha så lång väntetid..



ha en skön dag

2010-04-20 @ 10:22:42
URL: http://engstromsfoto.se
Postat av: matte

en hel vetenskap det där !

2010-04-20 @ 10:50:32
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ja, jag tycker att bilderna vad det gäller skärpan är väldigt lika...Jag har ju blogspot som sagt, och där kan man ju "klicka" upp dom...det är ju en fördel. Tuppen är just en cochin, fick jag veta av en hönsmamma jag känner (ska köpa ägg som gått lösa av henne idag) Hon har dvärgcochin...fast den här tuppen var inte så liten precis. Men jag ska gå dit nån mer dag och fota, de var så sällskapliga, och vackra! De går ju fritt ute också, det är en 4H-gård! Hästen snarkade dock inte ;)

2010-04-20 @ 14:01:40
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jane

Jag har "lus-kollat" dina bilder :) men kan inte se någon skillnad på dem på min dator iaf. Överväger att fixa Wordpress då man har lite valmöjligheter att fixa sidan själv osv. Det kanske kan vara något om du vill experimentera mer ...

2010-04-20 @ 18:37:32
URL: http://janesmax.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback