En glimt ur mitt spännande liv... :-)

Eftersom följande har inträffat:



(Nye ägaren var och hämtade den igårkväll).


...så har sonen numera bara "en riktig bil":



Fast den får han inte köra själv ännu!

Dock närmar ju sej uppkörningsdagen, så eftersom han slutade skolan redan klockan 13 idag tyckte vi att det var lämpligt att övningsköra lite privat denna eftermiddag.

Meningen var att jag skulle möta upp honom vid skolan med Saaben, men hur det nu var så hade han råkat få med sej nyckeln till den... Men det finns ju reservnyckel, så det var inget problem!

Eller, jo... Det var det! :-/ För det fanns nämligen inget batteri i den, märkte jag när jag skulle låsa upp bilen. Tryckte och tryckte på knappen, men inga dörrar öppnades. Så då stack jag nyckeln i låset, och öppnade på det gamla hederliga viset. Gick ju bra det också - ända tills jag tog tag i dörrhandtaget, för då gick larmet!!! 8-X

Inte vet jag hur man stänger av det när man inte har batteri i nyckeln - så det fick helt enkelt tuta klart! Här ute på vischan är det helt meningslöst med billarm, kan jag meddela - inte en enda granne kom och undrade vad som stod på! Och då hade jag ändå utlöst larmet si så där tre gånger, innan jag insåg att det inte ens gick att starta bilen så länge jag inte lyckades avaktivera larmet... Hå-hå-ja-ja...

Så det fick bli S60:n upp till skolan - och när sonen väl kom ut på parkeringen och skulle ta över rattandet, så kom jag på att övningskörningsskylten ju låg i Saaben. <:-/ Fast nu är det väl inte direkt den man kör med (och dessutom skulle den ju faktiskt kunnat ha trillat av bilen under körningens gång...), så sonen fick göra sitt träningspass iallafall!

Och det gick så bra så! :-)

--------------

För att återvända till a-traktorn, så minns säkert trogna läsare att sonen blev påkörd för ett tag sen när han var ute och körde med den. Vi var lite oroliga att ansvar och självrisker skulle delas lika enligt "grusvägs-praxisen", men det blev allt så att motparten fick ta rubbet. Och eftersom sonen valde att göra sina reparationer själv, så fick han ut en summa pengar från försäkringsbolaget. Det var egentligen på gång att skicka iväg a-traktorn till lackeraren nu, men så kom det en spekulant emellan... Som la ett bud på den som den var - och sonen tog det budet.

--------------

Nu är det dags att börja "fira" fredagkväll! :-) Ha det så mysigt allihopa!!!

/AnnaKK








Kommentarer
Postat av: paula

Ha ha ha förlåt att jag skrattar hihi haha men jag ser dig framför mig där du står och larmet går igång. Gjorde faktiskt samma sak en gång men den bilen gick att starta för när nyckeln kom i tändningslåset avaktiverades larmet.. men visst får man hjärtslag när det går igång. Ja ibland undrar man varför man har larm för även i storstäder eller på stora parkeringar är det ingen som vänder sig om å ser varför larmet går. Dom vill nog helt enkelt inte bli inblandade...



Okej han fick sålt den. Va roligt å bra att den andra bilisten fick stå för allt. Det var ju trots allt han som "buskörde". Skall han lacka om saaben oxå tro?? Han är duktig sonen din..

Ja visst fungerar det väl bra även utan skylt, kanske tom bättre då inga andra bilister blir irreterade över att någon övningskör...

Ha nu en trevlig kväll...

2009-09-25 @ 19:37:06
URL: http://www.lill-paula.blogspot.com
Postat av: mimmi

hi hi det var en dag att minnas ser jag;)

Men det var ju i alla fall tur att det inte kom några grannar och såg allt detta ju:) för då misstänker jag att de hade suttit än hemma hos sig och små skrattat åt din olycka:)

Bra att det gick att köra utan övnings skylten också:)

ha en mysig kväll:)

kram

2009-09-25 @ 20:35:56
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Gärdsmygen

Tänk vad många situationer vi löser i vår vardag både små och stora, spännande och mindre spännande. Duktigt gjort av dej att behålla lugnet när det tjuter omkring en, och kul att sonen närmar sej körkortet.

2009-09-26 @ 08:23:01
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: anki

ha ha ha, ja du, larm på bilarna är ett gissel, ang. saab så vet jag det ska gå att bryta larmet enkelt men kommer inte ihåg vart men ska kolla upp det så återkommer jag. :-)



kan för övrigt meddela att om larmet går i stan så är det ingen som reagerar heller, har varit med om det flertal gånger och det är knappt att folk som går förbi tittar. :-)



ja det är så himla skönt nu när dotra äntligen fick sitt körkort, lite ovant måste jag säga..men hon njuter och det gäller för dom att vara rädda om lappen eftersom dom har 2 års prövotid, under den tiden rycker lappen lätt. :-)



grattis till att ni slapp betala något på bilskadan, och bilen ser ny ut som om inget hade hänt, ja förutom framskärmen då.. :-) skönt att det ordnade sej......



ha en skön lördag......

2009-09-26 @ 09:42:06
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Kerstin

Först ska jag be att få gratulera sonen till ett klokt val av bil. :) Sen får jag gratulera till att alla affärer gick så smidigt.

När jag läste om batteriet som var dött i fjärren så anade jag vad som skulle hända. Vi har gjort samma sak själv. ;) Men vi hade två nycklar så det gick att stänga av på en gång. Men det går inte att komma ifrån att det blir en rolig historia.

Ha en fin dag.

2009-09-26 @ 10:31:46
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: annette

Hade gärna suttit gömd någonstans och fått uppleva när larmet gick inte bara en gång utan tre gånger;)

Ett elände med dessa bilnycklar egentligen, för även om man har två så är det enligt min bilhandlare väldigt vanligt att batterierna tar slut samtidigt;)

Så skönt att rättvisan segrade så Din son inte behövde stå för fiolerna pga andras dårskap.

Hoppas sonen snart får sin uppkörningstid så han får njuta av sin alldeles egna bil, en alldeles speciell känsla minns jag själv.



annette



2009-09-26 @ 17:28:44
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback