Canon EF 50mm f/1,4 USM

Nu har jag provskjutit mitt nyförvärv mot både det ena och det andra... :-)

Efter att ha haft telezoom i 10 månader så var det lite ovant med ett fast 50mm´s objektiv - men det var också himla roligt! En klart spännande brännvidd som passar till mycket!

Porträtt tex - fast sonen var lite ovillig först... Tyckte det kunde räcka med det på körkortet, som han precis hade varit och hämtat ut:



Båda fotona är tagna inomhus i befintligt ljus. Det översta med bländare 1,6 och det nedersta med bländare 3,2. Och båda är ganska mycket bildbehandlade också, är det kanske bäst att jag tillägger... :-) Men ändå! Objektivet funkade precis som jag hade tänkt mej till detta ändamål.

Och till "normal"-situationer utomhus är det också finemang:



Höst-rufs på altanen! :-) Bländare 4.



Gillar att den här brännvidden inte förvränger vinklar och linjer och så där... :-) Bländare 7.



Men något macro-objektiv är det inte, även om flugan visserligen fastnade på bilden... :-)  Bländare 7.



Men lagom små (eller stora, då) detaljer går bra, eftersom närgränsen är runt 30 cm. Bländare 1,6.

Jag uppskattar framförallt att detta objektiv är så fantastiskt ljusstarkt, men också att det ger en fin-fin skärpa om än inte på de allra största bländaröppningarna. Bokehn i exempelvis äppelbilden kan jag verkligen inte heller klaga på - trodde knappt man kunde få den så luddig med bara ett 50mm´s, men det går tydligen bra.

/AnnaKK, nöjd Japan Photo-kund








Kommentarer
Postat av: anki

det objektivet verkar lovande.. suddiga bakgrunden får du nog eftersom det är finns luft bakom motivet, inget som motivet snuddar med.. om du kollar på bilden med flugan så är växterna skarpa men bakgrunden bakom bladen är suddig... :-)



helt godkänt till porträtt foto också,,



varför ville sonen inte vara med? blev ju jätte fin på bild :-) kul att se lite av er, nu är det du som fattas här på bloggen tror jag ....



förresten, är det kaprifol växten med flugan? ser så häftig ut och är säkert sagolikt vacker vid blomning........



ska nog ta en dusch nu,, dotra framme hos sonen och allt gick bra :)



ha en skön kväll

2009-10-14 @ 19:02:49
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Jen

Jag är så borta när det gäller kamera tillbehör,

så jag vet inte ens vad bländare eller 50 mms objektiv innebär. :0

Men kanon fina blev bilderna!

Jag gillar självklart höstruffset bäst. :D

2009-10-14 @ 21:04:21
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Jen

Åhh vad skoj om vargen vågar sig hit! :)

Fast å andra sidan springer det jägare överallt,

så det bästa vore om han gömmer sig. :P

2009-10-14 @ 21:06:48
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: mimmi

men titta där ;)vad du har införskaffat dig nu :) nu får vi väl se dig i action ute lite mer då;)

Det verkar bra via dessa bilder här i alla fall:)

Bilden med huset och träden bakom .det blev kanon fint:) i de färgar:)

ha en fin kväll ..och fota inte hela huset nu;)

kram

2009-10-14 @ 21:08:45
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: elena cn

GRAAAAAAAAAAAATTIS! Vad roligt!! Jag tyckte däremot att jag INTE behövde efterbehandla mina bilder lika mycket med mitt nya objektiv.



Jag ska snart till tandläkarn jag med. Och för mig är det också samma tänder som spökar. Nu ska jag få en krona i guld och porslin som kanske håller lite längre än ett år:( Olyckor kommer ju sällan ensamna...idag körde jag in med bilen i en garagestolpe. 4 starka karlar fick vicka loss bilen. Många tusenlappar kommer rulla...

2009-10-14 @ 21:54:14
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: matte

Snyggt! kul med nya leksaker :D

Jag fick ett macro när jag fyllde år men jag har inte riktigt kommit överens med det än. Svårt att få till skärpa. Men övning ger färdighet... alldeles säkert.. om jag har tid nu mitt i systimmet ;) .. jo kantänkas att jag sytt lite till av nya tygerna:)

2009-10-14 @ 22:57:49
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Grattis till ett lyckat köp. Visst är det kul med ett fast 50 mm. Perfekt till porträttfoton och det syns ju. :) Fina bilder allihop. Gratulera sonen till kortet från mig.

Ha det gott.

2009-10-14 @ 23:14:33
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Morning! Förstår om du är nöjd! Men såna där tekniska detaljer begriper jag mig inte på...jag nöjer mig med min lilla...fniss!

Har kikat o njutit ikapp hos dig! Härligt!

Kramen!

Ragnvi

2009-10-15 @ 06:09:10
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Malin B

...och jag uppskattar att få se alla fina bilder! =) Härlig känsla att sitta där med körkortet. Man får det alltså inte i handen på direkten nu för tiden? Allt ändras...



Höstfärgerna över taket är helt underbara.

2009-10-15 @ 07:43:46
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lisa - InkyWings

Aha, såja såja!

Verkar vara ett bra inköp det däringa. :-)

Själv har jag snikvarianten med 1,8 men det är ju förvånansvärt bra ändå.... kanske skulle ta sig för att använda det lite mer. Kom på att jag naturligtvis skulle ha gått på lite med det inne i gympasalen. 1,8 är ju bättre än 2,8 för böveln. Men inte kunde jag räkna ut det just då inte.... fniss.. Alla läsk är inte i backen samtidigt alla gånger. ;-DD



2009-10-15 @ 18:14:15
URL: http://lisainkywings.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback