En eller två...?


Dessa små söta (fast de smakar inte sött!) chilifrukter har vi fått av vänner som har odlat dem själv... :-)

Fick lite vaga instruktioner angående hur vi ska använda dem - men fem var tydligen lite i mesta laget för en chili con carne! (Som jag dock inte vet hur många personer den var beräknad till...?).

Hur som helst! Jag testade med två i en köttfärssås till fyra personer för nån vecka sen - och sjutton vet om det inte också var för mycket!?! Definitivt på gränsen iallafall...

Idag har jag gjort korv stroganof på en (nästan) hel falukorvsring, och fundrade länge och väl på om jag skulle våga ta två igen...?

Och! Man vill ju inte vara nån mes, så det blev två! Men jag tänkte heller inte ens tanken på att ta tre...! (Så rätt mesig är jag nog iallafall... Hm! <:-) Men man får tänka lite på smaklökarna också, och barnen klagar så mycket ändå på min mat...! >:-( Så att!!!).

/AnnaKK

PS! Säg inget om min slev!!! Den ser verkligen jättehemsk ut, och förmodligen läcker den ut förfärliga gifter till maten också - men jag gillar den bättre än någon annan!!! Har inte ens någon annan... Host!? DS!



Uppdatering:

Nu har härligheten stått och dragit en stund, och jag har precis provsmakat... Perfekt!!! ;-)




Kommentarer
Postat av: Inger Maryissa

Bilden ser så otroligt läcker och färggrann ut...

Vad kul att odla chilifrukter själv...



Och ja, det är inte lätt det där att veta hur många man ska ta i maten....

Kommer ihåg en gång när jag skulle testa en chilifrukt som heter Habañero,

och jag tänkte att två skulle bli ganska lagomt i grytan....

Först kändes inte mycket av "styrkan", men efter en stunds kokning var grytan het som eld ;-)

Även fast jag tål ganska starka rätter så var det för mycket för mig....

så det var bara att kasta alltihop, då det var inte ätbart....

Så dessa små frukter kan vara luriga ibland :-D



Ha det så gott

Kram

2008-10-15 @ 14:00:35
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Jen

Ha ha! Jag tyckte sleven ser riktigt härlig ut!

Gammalt är bäst... :D

De där små söta apache chilin har vi en hög av här hemma med, nu torkade och nermalda till pulver dock.



Ahh, men chili är lätt att odla.

Den trivs tom galant innomhus i ett ljust fönster.

Plantorna blir iofs höga och täcker tillslut hela fönstret, men då slipper man ju ha gardiner :P



Hoppas maten smakade bra, det låter då oerhört smakens...-yammie-

2008-10-15 @ 20:41:32
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Elena CN

Oh, jag skulle nog bara våga ta en!

Och sleven, jag har också favoritslevar som inte heller ser så pigga ut=)

2008-10-15 @ 21:59:15
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Det påminner mig om att jag måste skörda min egen chili från det chiliträd jag har. Kan vara bra att veta ungefär hur mycket som ska användas till matlagningen, så att det inte blir för starkt! ;)

2008-10-16 @ 12:28:14
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: anki

Så gött det ser ut,, jo du dom där får man vara lite försiktig med. Gubben jobbade ihop med en kille från Bosnien förut, han tog en sorts peppar växt till jobbet och det blev till slut små små frukter, röda!, så gubben skulle smaka så han tog en och bet av halva,, han höll på brinna upp i käften! Då berättade killen att dom torkade en sån där liten frukt och den använde dom i en månad! och gubben som bitit av halva frukten i ett nafs,., :-0

Härligt med lite krydda i maten men inte för mycket.

2008-10-16 @ 14:00:27
URL: http://www.coffeebreak.se
Postat av: morsdeka

Du, du ska veta att mina träslevar ser precis likadana ut. Så blir det när man använt dem länge. Jag har ju haft mina sen jag flyttade hemifrån för 20 år sen. KRAMEN!

2008-12-05 @ 11:40:35
URL: http://morsdeka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback