Kamera, fototips, bildbehandling och sånt där...

...finns från och med nu som en ny kategori här på bloggen! :-)

Det är så pass många som frågar vad jag har för kamera, och det har jag redan skrivit nånstans... Men det blir kanske bättre och mer överskådligt med en speciell kategori för det, istället för att leta runt i arkivet!?

(Jag är förresten MYCKET VÄL medveten om att det här är en EXTREMT rörig och förvirrande blogg!! När jag får tid (eller lust!?) ska jag åtgärda den saken också... :-) Men en sak i taget! Och nu var det alltså kamerorna...).

Jag vill gärna börja med att visa på en bild som vi kan kalla "Förr och Nu"... :-)


I den dammiga (eller om det låter bättre med gråa!?) väskan ligger min SYSTEMKAMERA. Så jag har en sådan - men den är inte digital utan analog. Den har jag inte använt en enda gång sen jag köpte min första digitala kompaktkamera. Herre gud sådan stenålder, att bara kunna ta 24 eller 36 bilder och sen behöva vänta i en hel vecka på att få se (de i regel inte så där jätte-jättebra) fotona... Men på den tiden visste man ju inget annat, så jag fotade på så gott jag kunde iallafall - eller så mycket som jag hade råd med, kanske är ett mer korrekt uttryck. Nu minns jag inte exakt vad det kostade att framkalla en 36-rulle, men med dubbla kopior tror jag att det var 129:-...?

Något foto på min första digitala kompaktkamera har jag inte, men det var en Nikon Coolpix med 3,2 megapixlar. Den köpte maken och jag tillsammans sommaren 2004, och då fotade vi mest vår hund (som var valp då) på längden och tvären och på alla andra håll också. :-) Det var så himla KUL att fota digitalt!!! Och sedan kunna greja vidare med fotona i datorn också!

Varför köpte vi inte en digital systemkamera???

Tja... Dels hade vi väl inte råd, men framförallt hade jag redan långt tidigare insett att det inte var kameran i sej som gjorde bra fotografier. Medans jag släpade omkring på min tunga och klumpiga kameraväska hade min kompis en liten smidig kompaktkamera i jackfickan, och medans jag krabbade med att byta objektiv hit och dit tog hon en massa superfina foton! När jag väl kom till skott var kanske mina foton bättre vad det gällde skärpan och färgerna, men hennes foton hade något annat som jag sällan eller aldrig ens var i närheten av! De hade DET - dvs de talade till betraktaren, förmedlade något, innehöll känslan av något, berättade och visade. Min kompis var helt enkelt mångdubbelt mycket bättre än jag på att både se motiven och fånga dem i lite annorlunda vinklar och perspektiv! :-)

Nu ska jag inte fortsätta med att säga att det är helt oväsentligt vilken kamera man har, men krasst sett tycker jag ändå att om man har lust att fotografera så är det det man ska göra, och inte stirra sej blind på all teknik som finns tillgänglig idag och sukta efter det allra senaste på marknaden. Utbudet av kameror är ju närmast enormt, och det kommer nya modeller var och varannan dag (känns det som!?), men i sista änden är det ändå alltid den som står bakom kameran som betyder mest för hur fotona blir! 

När jag köpte min första helt egna digitalkamera förra sommaren, så valde jag en som jag ansåg att jag kunde ta ungefär samma sorts fotografier med som jag tidigare kunnat ta med min analoga systemkamera. Dvs, det var viktigt att den hade en hyfsad zoom och en lång rad manuella inställningsmöjligheter parallellt med programmen och det automatiska läget. Jag ville givetvis också ha fler megapixlar och större display än vad den gamla Nikon-digitalkameran hade. Valet föll på den här:



Jag har tagit bortåt 8500 bilder med den nu, och försöker att alltid ha den med mej i handväskan - för man vet ju aldrig när något intressant att fota kan dyka upp! :-)

Lite snabba tekniska fakta om den: 6 megapixlar, 4 x optisk zoom, bildstabilisering... Och ett dumt specialbatteri som bara tar tvärslut, och sen kan jag inte fota mer förrän det är laddat igen... Det där med batteriet var högst avgörande när jag köpte ny kamera igen tidigare i våras! Plus att jag ville ha ännu mera zoom och ännu fler manuella inställningsmöjligheter... :-)



Det här är min "förstahands-kamera" (oj, så dammig den är! Ähum...) numera, en Canon Power Shot SX100 IS. Det är alltså också en digital kompaktkamera, och den kostade strax under 3000:-. Den har inget dumt specialbatteri, utan drivs med två stycken vanliga (förslagsvis uppladdningsbara) AA-batterier. Med 10 x zoom, 8 megapixlar och möjligheter att ställa in både tid och bländare manuellt, tycker jag att den är MINST lika kompetent som min gamla analoga systemkamera! Skrolla nu upp till första bilden i det här inlägget igen, och jämför storleken. Vilken utrustning tar man helst med sej när man ska ut och fota!?! :-)

Någon egen erfarenhet av digitala systemkameror har jag inte - ännu! :-) Men det är givietvis så att man rent kvalitetsmässigt får ut mycket mer av en sådan än med en digatal kompaktkamera. Men som jag har sagt tidigare - fotografen betyder alltid snäppet mer för det slutliga bildresultatet, än knivskarp skärpa och perfekt färg- och detaljåtergivning! :-)

/AnnaKK


Kommentarer
Postat av: Kristina Andersson

Tänk vilken utveckling det är på alla fronter.

Minns på mitt förra jobb då vi var så imponerade av mobiltelefonen som de bar omkring i en låda då de skulle i väg.

Nu är de ju pyttesmå i jämförelse.

2008-05-30 @ 15:34:53
Postat av: maria

Kul att läsa om ditt kamera-liv :)

Låter kanon med 10x optisk zoom.

Ha en härlig fredagskväll !

2008-05-30 @ 17:19:18
URL: http://marialundqvist.webblogg.se/
Postat av: Elena CN

Hm, intressant läsning.

Digital kompaktkamera, är det något mitt emellan en digitalkamera (typ Ixus 800IS) och en digital systemkamera? Den ser större ut men verkar sakna objektiv som kan bytas.



Jag har en Canon Ixus 60 nu, min andra digitala kamera, som jag har tagit ca.7000 foton med. Den första jag hade tog ca 11.000 bilder sedan blev bildkvaliten bara sämre och sämre (ingen skärpa alls och jätte suddiga bilder!).

Den lilla digitalkameran fungerar jätte bra ute när det är sol men jag tycker att det är svårt att få fina bilder innomhus och när solen inte är framme.



Du har helt rätt med fördelarna att det är lätt och går snabbt att fånga bilder, händelser med den lilla. Men jag blir tokig när den ställer in fokus på andra detaljer än vad jag vill (vid macro)!



Ja ja, vi har inte ett överflöd av pengar så det tål att tänka på vilken investering som är klokast.



Go´kväll!

2008-09-14 @ 21:55:53
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback