En fotografisk utvecklingsbetraktelse...

(Hm!? Kan man säga så??? 8-D Öh...?)

Hur som helst!

Förra inlägget fick mej att börja fundera över mitt fotograferande det senaste året... :-)

Bilden på svanarna var ju ursprungligen ett högst mediokert foto... Ja, döm själva förresten!



Originalfotot (det övre blåaktiga, alltså) representerar inte desto mindre merparten av mina foton från förra sommaren och längre tillbaka i tiden. Det är lite si och så med exponeringen, och skärpan med för den delen - för på den tiden handlade mitt fotograferande mest om att överhuvudtaget komma till skott med kameran! :-)

Men nångång på senhösten ifjol vaknade jag (äntligen!!!) upp, och började tänka lite mer innan jag tryckte av! Började komponera bilderna lite grann i displayen, och pilla lite med de (få!!!) manuella inställningar som fanns på min dåvarande kamera (en Canon IXUS 80 IS).

Och så började jag se mej om efter nya motiv, och kunde plötsligt få för mej att gå ut och verkligen aktivt leta efter något intressant att fotografera.

En insekt i köksslasken bland potatisskal och morotsbitar fick vara modell en gråtrist novemberdag 2007...



Där föddes nog intresset för macrofoto, tror jag!? Och för att avbilda småkrypens skönhet, fast i sin naturliga miljö. :-)

Några dagar innan jul ifjol, knatade jag ut i skogen och letade upp ett litet vattenfall som jag inte hade varit vid på säkert flera år... Tog ganska många foton på det, och det var flera som blev riktigt bra.



Och med detta foto la jag ribban för vad jag fortsättningsvis alltid skulle försöka sträva efter i mitt fotograferande. :-)

Ett par veckor därefter hittade jag änderna i sjön Möckeln precis utanför Älmhult, och under 2008 har det blivit säkert flera tusen foton tagna på dem!





Och jag fick för mej att jag måste byta kamera till en som hade mycket mera zoom... :-) Så i början av mars köpte jag min Canon Powershot SX100 IS - oj, vad mycket roligt jag har haft med den!!! :-D

Och har fortfarande förresten - för den är ju numera min andra-kamera, och brukar få följa med i handväskan vart jag än ska.

En dag tidigt i våras (ja, det var i februari närmare bestämt) så började änderna prata...



Och sedan dess har jag bloggat om dem!!! :-D

Och om foto i största allmänhet...

Och om lite annat smått och gott också, för den delen... :-)

Det passar väldigt bra så här alldeles i slutet av 2008, att konstatera att även om man tycker att ett år är en ganska kort tidsperiod, så hinner man faktiskt med ganska mycket på det iallafall!?!



/AnnaKK

PS! Alla bildgåte-fantaster kan ju ta sej en funderare på detta foto, förresten! Vad är det jag speglar mej i!? DS!





Kommentarer
Postat av: bjorne

Bilden på lilla forsen säger allt om vad rogivande natur är,vackert som synden,vad du speglar dig i ska jag inte dumma ut mig med att gissa.Gott nytt år.

2008-12-30 @ 17:36:43
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ser också fram emot att utvecklas med mitt fotande precis som du gjort! Är nybliven stolt ägare till en NikonD90 och vill verkligen lära mig allt! Drömmer om ett makro objektiv då jag älskar att fota blommorna i min trädgård in i minsta detalj!

Kramar

2008-12-30 @ 18:39:17
URL: http://vinterhagen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Glömde säga att bilden på vattenfallet är riktigt snygg!

2008-12-30 @ 18:42:10
URL: http://vinterhagen.blogg.se/
Postat av: Artlover

Hej Anna! Ja, det finns mycket att utforska inom foto och det tar aldrig slut. Visst är det underbart? Sedan är det bra att se på andras bilder för att bli inspirerad och lära sig nya saker.

Jag har lagt upp en ny bild igen idag på min blogg. Välkommen!

2008-12-30 @ 20:52:47
URL: http://artlover.blogg.se/
Postat av: elena cn

Åh, så kul att se din utveckling! Det där vattenfallet var helt ljuvligt. Det var ju tack vare dina roliga pratbubblebilder som jag halkade in på din blogg...och har fastna!



Tack för det bra-iga tipset med UV-filtret! Det är så fantastiskt att bara behöva skriva om sitt problem så kommer hjälp och tips direkt:)

Din julklapp kom också idag...TACK TACK! Så fint du hade gjort min årskal-änder:) Tusen tack!



Jag tror att du speglar dig i ett nytvättat och nypolerat fordon!

2008-12-30 @ 21:09:09
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Magnus

Otroligt fina bilder!

Både änderna och svanarna är jättefina.

2008-12-30 @ 21:15:13
URL: http://mj.bloggagratis.se
Postat av: whatthefuckdotcom

Haha, det va väl dags att Du vann något nu!



Väldigt, väldigt vakra bilder... älskar vattenfallet!

2008-12-30 @ 21:44:25
URL: http://whatthefuckdotcom.blogg.se/
Postat av: anki

Visst hinner man med mycket på ett år :-) och macro fotografering är ju så himla kul!!!

Speglingen är nog på något motordrivet gissar jag,,, kul att se lite av hur du ser ut.. :-)

2008-12-30 @ 22:02:18
URL: http://www.coffeebreak.se
Postat av: Jen

Vilket härligt inlägg att läsa! (och se på)

Fantstiskt hur man utvecklas.... alla utom jag vill sägas.

Själv fotograferar jag fortfarande lika taskigt som alltid...-mutter-

Men jag gillar macro, trots att det inte alltid blir som jag vill. :D



Ha en underbar kväll!

2008-12-30 @ 22:22:47
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Anna B

Dessa bilder var toppen fina allihop, men man ser din utveckling i dem!

Önskar dig ett Gott Nytt År! Kram anna

2008-12-30 @ 22:36:23
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Bella

Nej men titta! Första bilden jag ser på själva fotografiskan HERSELF!!!!! Har tyvärr ingen som helst aning vad det är du speglar dig i men häftigt foto är det!!!

Fotot på vattenfallet minns jag...Så himla vackert!



Hoppas ni har en underbar nyårskväll! Vi verkar ha fått värmepannan fixad nu så vi ska bara stanna hemma och mysa i värmen!

Gott Nytt år på dig!!!



Kramar!

2008-12-31 @ 16:19:12
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Dina bilder är så underbara! Än så länge tar jag kort med min mobilkamera med 3,2 megapixlar och jag vill så gärna ha en bättre kamera med objektiv när jag får mera pengar... sedan får jag väl också lära mig mera om hur man kan "snygga" till fotografierna i dataprogram också... vi får se hur allt går ;)



Ha det så gott nu! =) Kram

2009-01-02 @ 17:03:33
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: kristian

Visst är det kul när man kommer ur svackorna och inser att man faktiskt emellanåt får fram en del sevärt :)



Lycka till med fotandet 2009



/K

2009-01-08 @ 14:59:59
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback