Måndag!

Sportlovet är slut och ungarna ska tillbaka till skolan.

Gissa hur glada de är på en skala...? <:-)



Sonen drabbades av ett inte allt för vanligt (för honom, alltså) ryck igår kväll, och började röja och möblera om på sitt rum. Sen föreslog han även att vi ska åka till IKEA nån kväll i veckan!?! Trodde först jag hörde fel! ;-)

Men de två närmaste kvällarna är redan avsatta till annat. Föräldramöte i dotterns klass idag, och i morgon ska vi till hennes klassföreståndare (eller heter det kanske "mentor" nu mera, förresten!?) på utvecklingssamtal...

Det brukar snarare bli inveckling än utveckling av de här samtalen, tycker jag...? Och allra värst är det att ha sådana med sonens "mentor"!!! Där är det inte heller en halvtimme eller trekvart det handlar om att genomlida, utan bortåt två timmar!! Den mannen är helt makalös på att hela tiden glida in på sidospår och andra oväsentligheter - sonens resultat i skolarbetet brukar jag efter ett sådant möte vara så gott som lika ovetandes om som innan jag gick dit...

Jag tycker det skulle underlätta en hel del om eleverna fick betyg (utskrivet i svart och vitt på ett papper!) efter varje termin, precis som under de sista åren på högstadiet - men nu har sonen gått snart 3½ termin på gymnasiet, och inte ett enda betyg eller ens ett litet intyg om genomförd kurs har vi sett skymten av... Ska det verkligen vara så??? (Ja, jag vet - det är en fråga jag borde ställa på utvecklingssamtalet! Men det går ju knappt att få en syl i vädret där!? Och allra minst hålla kvar samtalen, iallafall inte i mer än typ två minuter, kring sådant som faktiskt är relevant... STÖN!!!).

Dottern går ju sista terminen i 9:an nu, så det är framförallt de viktiga slutbetygen som är på tapeten både på föräldramötet och utvecklingssamtalet. Och för dotterns del gäller det verkligen att hålla studieångan uppe och prestera på hög nivå hela den här terminen också, eftersom hon har sökt till ett gymnasieprogram där intagningspoängen ifjol snittade på 230. Jag vet knappt hur man räknar fram dessa poäng utifrån de nuvarande bokstavsbetygen - visst känns det lite konstigt att X gånger G, VG och MVG kan bli exempelvis 230??? Nåja...

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Anki N

Ja de har knepiga betyg nu för tiden. Det behövs nästan proffs för att tyda dem. Skönt lovet är över tycker alla barn, eller?? Nähä inte det....



Ha en trevlig måndag.

Anki N

2009-02-23 @ 08:15:36
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Ulla

Vi hade ett samtal med sonens mentor första terminen på gymnasiet och sen kom betyget efter första året. Jag tycker nog att hos oss finns det möjlighet att vara uppdaterad med sonens resultat. Det finns ingen hemsida på skolan där din son går för det finns hos vår son och där finns sidor vi kan besöka för att se hur det står till med hans frånvaro etc.

2009-02-23 @ 08:49:46
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: anki

här började sportlovet idag för dottern :-) just nu sussar hon sött i sängen. själv ska jag till stan och träffa tandhygienisten så där flyger pengarna iväg :-)



jag du, utveckling samtal,,isch! skönt att slippa det nu för tiden. :-)



ahaa,sonen vill ha nya möbler? :-) tur vi har 10-15 mil till närmsta ikea hus så här blir det inte tal om att dra dit på en kväll. :-)



ha en skön dag

2009-02-23 @ 09:31:14
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Annies Fotoblogg

Jag har precis fått sportlov, det är skönt. Gissar att de inte var så glada att vara tillbaka i skolan ;P



Jag får betyg 3ggr om året (då vi har läsåret uppdelat i tre perioder) och jag går på gymnasiet, konstigt att inte din son får utskrivna betyg...

2009-02-23 @ 10:06:38
URL: http://annie90.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

Här är det sportlov nästa vecka...!

Nä det där med betygen nu för tiden är ingen lätt lek att förstå sig på, nog var det lättare med det man själv hade dvs. 1-5!

Ha en bra dag!

2009-02-23 @ 11:34:36
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Fru Pusselbit

Håller med om att det är riktigt knepigt nu för tiden att veta något om alla konstiga betyg som man faktiskt inte ser till. Då är det ju också svårt att veta om de klarat något eller inte osv... Lycka till med utvecklingssamtalen!!

Och ha en underbart härlig måndag! =) kram

2009-02-23 @ 12:07:25
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Men vad kul att grabben kommit in i heminredningstankar. :)

Håller med om att det borde vara betyg efter varje termin. Det skulle ju bli lättare för ungarna att faktiskt hålla koll på hur dom ligger till och de kan plugga lite hårdare i de ämnen de ligger lite sämre till i.

Ha en fin dag.

2009-02-23 @ 12:26:08
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: Malin B

10 för G, 15 för VG och 20 för VG, så är det bara till att plussa i hop. Tror jag iallafall. ;)

2009-02-23 @ 13:49:24
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Dina barn är lika gamla som mina barnbarn då.. så är det då man börjar tidigt.

Känner igen ditt resonomang.. hört det där förut av min dotter.

Visst hade det varit bra med svart på vitt även i Gymnasiet..

Bra betyg för både din dotter och son för att komma vidare till det de önskar.. så är det.

Ha de fint med ungarna..

Det där har jag gått igenom långt före dig;-)

2009-02-23 @ 18:06:17
URL: http://tankekorn.nu/Kafferasten
Postat av: veronica-ifokus

Och här har ungarna sportlov nästa vecka. Är ledig då efter att ha jobbat sen förra lördan. Välförtjänt och skönt ska det bli =)

2009-02-23 @ 19:40:40
URL: http://veronica-ifokus.blogspot.com/
Postat av: Ninna

Du har verkligen fullt upp!!



Framåt våren kan skoltröttheten börja kännas. Mna kan inget annat än att försöka "peppa" dem.



Det är viktigt att en samtalsledare kan ha lite "struktur/ram" på samtalet och hålla sig till samtalets syfte - anser jag. Det spelar ingen roll om det är barnets utvecklingssamtal eller vårdplaneringssamtal som gäller gamla föräldrar.

2009-02-23 @ 20:26:50
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: anki

hallå tjejen.. :-) det gick bra hos tandhygienisten, 335:- bara..köpte en saltstens lampa på hälsokost, dom ska visst rena luften och sänder ut nå joner som är bra för vårt välbefinnande,, men mest är dom så himla mysiga.. har bild på bloggen förresten..:-)



Här har inte varit så bra väder heller,,, nada fotorunda,, nada motionsrunda med hundarna.. :-/



men det kom en älg i alla fall så kameran åkte fram... :-)



ha en skön kväll

2009-02-23 @ 21:24:36
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: elena cn

Min son går teknik programmet på gymnasiet och har fått betyg varje termin. Utvecklingssamtalen med hans mentor går på en kvart och jag är inte ens delaktig.Han frågar hur det går, vad han kan göra/strategier för att nå de betyg han vill ha och sen tack och good bye. Annat är det med min årskurs 9:a, skoltrött som hon är blir det en del mail och samtal under terminen.



Min son skulle också behöva fixa sitt rum...han skulle nog kunna börja med städningen! Man kan inte få allt:)

2009-02-23 @ 21:45:49
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Jen

Oj! Detta låter jobbigt! :/

Hoppas det ordnar sig trots allt,

och att du faktiskt lyckas få en chans att prata.



Ang betygen så förstår jag lika lite av det där...

och ändå hade även jag så på min tid.

Ehm, minnet är bra men kort. :P

2009-02-24 @ 09:05:32
URL: http://pansky.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback