Ser ni djuret!? :-)



Jo-o-då! Bland de andra pinnarna, löven och barren mm finns det en levande pinne.

Den mest pyttelilla kopparorms(ödle!)bebis jag nånsin har sett, ringlade förbi över en skogsstig framför mej igår förmiddags! :-) Dumt nog hade jag inte närbildslinsen på kameran just då, men ett foto fick det så klart bli iallafall.

Sedan gick jag hem och monterade  på linsen! Får nog börja fundera på att på något vis alltid ha den med mej när jag är ute med kameran!? Har tyvärr inget bra fodral eller så, att förvara den i när den inte används... Med skyddande UV-filter på går den nämligen inte ner i burken som den levererades i... <:-)



Det lär ju vara nyckelpigeinvasion på sina ställen nu! Ute vid kusten är det tydligen så många nyckelpigor överallt att badgästerna flyr stränderna - de bits visst, de små rackarna!? :-)

Även här i inlandet har antalet nyckelpigor ökat rejält - jag såg säkert 10 igår! ;-) Var av den här ovan var den som poserade bäst...

Annars är det dåligt med spännande/ovanliga insekter i trädgården nu, tycker jag...? Humlor, bin, några sorters fjärilar, blomflugor och vanliga flugor dominerar...



Börjar faktiskt undra när jag såg exempelvis en skalbagge senast?? Vart har de tagit vägen nu??? Inte gått till vintervila redan, väl?



Bärfisar räknas inte som skalbaggar, va´? :-) Såna finns det rätt många av, men man ser dem ofta inte förrän man verkligen börjar se sej om efter dem! De smälter för det mesta väldigt bra ihop med sin kringmiljö - nästan som små kameleonter. :-)

Och på tal om kameler! ;-)

I gårdagens tidning stod denna artikel att läsa. Det var nästan så VILL HA-känslorna vaknade när jag läste den! Visst är de oemotståndligt söta!? :-D (Och som tur är, kanske, olösligt dyra också! Hm...).

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Anki N

God morgon i stugan!! Tänk jag har inte sett en enda nyckelpiga i år, de gillar kanske inte denna sidan av småland. Däremot fick vi besök av flygmyror på altan häromkvällen, otrevliga, envisa små varelser. De hälsade bara på och for vidare, tack o lov. På söndag börjar ju bockajakten, då kan du följa med jägarna ut i skogen o sitta o fotografera dessa otroligt vackra varelser. Har du extra tur kanske du får se ett vildsvin också ((om de finns vid ditt)) är man bara tyst så kanske de gillar lite sällskap i jakttornen...ler.

Fina bilder på de djur du funnit.

Ha en bra dag.

Kramiz Anki N

2009-08-13 @ 07:57:57
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: annette

God Morgon!

Jag såg den allt, den var inte stor den inte, lite lagom för att man inte skall hoppa högt;)

Tait fodral måste det vara till linsen, och den kan Du ju inte fälla ihop heller;)))

Hur stor är den? Jag har ett fodral till ett objektiv som bara skräpar här, ca 15 cm långt, 10 cm i diameter är det något som passar så hojta till så skickar jag det till Dej. Mjukt fodral med dragsko.

Underbara bilder här, nyckelpigan är helt suveränt fotat, ljuset och skärpan är så perfekt.



Hoppas Du får lite sol idag, här lyser den just nu, skall ut innan regnet som hotar gör sin entré.



annette

2009-08-13 @ 08:52:02
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: vivan

Japp, jag såg allt den lille rackaren!

Vilka fina foton,gillade bärfisen bäst!

Kramen!

2009-08-13 @ 09:22:00
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: anki

underbara bilder, ja men du alpacka,,, vill HA! dom är så himla söt! Var förresten i höstas och tittade på lamor, dessa hade dom för att vakta hästarna mot björn attacker, tydligen så är dom för grymma på att sparkas, hm, aahaa, dom spottar kanske först i ögonen så den inte ser nått.. ;-) för att sedan sparka den.



ja men du, teorin till traktor och moped är inte ens hälften så mycket som till körkort, tror det är 4 olika faser och sen är det test faser av dessa,,, isch så himla mycket som dom ska kunna.

Men dottern var på trafikskolan igår och hon är på sista fasen som består av 3 del prov tror jag, och hon hade 62 rätt av 68 eller 70, 63 är dom godkänd på den fasen innan dom får gå vidare till nästa.. suck det är bara det här lilla som hon ska klara så får hon beställa uppskrivning och sen när hon klarat den blir det uppkörning. :-)



ja flugan på mattan gillar jag med, jag hänger över altanräcket för att kunna fota den och den gick där hur länge som helst och spatserade. ville gärna vet vad det var för fluga men tänkte ingen brådska. Skulle kolla upp ett annat kryp och när jag kommer in på en sida så är just denna fluga på framsidan, så jag fick ett latinskt namn direkt.. snacka om tur. :-)



ha en skön dag

2009-08-13 @ 09:34:41
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Yvonne

Hihi, om man vill kan man föreställa sig att flugan har såna där stora hörlurar på sig och lyssnar på musik..

2009-08-13 @ 09:56:31
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: engelsson

Ja Mörrumsån e underbart vackert..hoppas du får möjlighet att gå en fotorunda där..försommaren e nog vackrast ja o sen hösten såklart..Vad impad jag e av dina insektsbilder..du e så skicklig..jag har precis börjat fuska lite med macron..jag har ju inte fotograferat på allvar på många år..så jag e lite ringrostig o har bara en väldigt enkel kamera att tillgå..kram o ha en finfin torsdag

2009-08-13 @ 10:40:39
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Jag tror att jag såg kopparödlan :) De är söta små djur :P



Nyckelpigebilden var ju helt underbar

2009-08-13 @ 10:48:43
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

Hoppas ni hade en trevlig tripp igår! Jag har oxå jobbat som lokalvårdare, det var ett bra jobb, fritt framförallt men efter att ha blivit osams med min arbetskamrat sa jag upp mig och började på det jobb jag är nu!!

Insekter och kryp tycker jag det finns gott om, framförallt en massa äckliga spindlar som har fått för sig att det är väldigt bra att bo på den grusade parkeringen på gården!!

2009-08-13 @ 11:09:33
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Sandy

Vilka otroligt fina bilder du tagit! Jag fick massor av inspiration att fortsätta ta på mina insekter, för liksom du tycker jag dom är väldigt fascinerande att se genom en macro-lins. Men jag har funderat en del på hur jag kan göra med vinklar och färger för att variera dem mer... tack för inspirationen, du är en fantastisk fotograf!!!

2009-08-13 @ 11:23:43
URL: http://skogsflicka.blogspot.com/
Postat av: Jen

Nyckelpigor kan du gärna få sända hit ett par.

För här har lössen börjat invadera. :/

Men kopparormar finns det gott om!

Synd bara att de inte kan käka lössen...

:P

Alpacka! Så sött!

Men till det priset blir det bara att se på dem...:D

2009-08-13 @ 11:35:30
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Alpackor fina djur som man kan titta på i kameraögat om man så vill, men självklart dyra..

Bärfisar har du lyckats fånga.. så de ser ut så de där:-) Ganska läskiga små djur de där:-(

Det är ju så jag resonerar.. jag vill inte tänka på att asa med mig objektiv var gång jag tar en tur med kameran.. så får det bli de bästa bilderna som helst.. jag är så nöjd med mina kamror så.. gillar den lättvarianten.. man är ju ingen proffsfotograf.. så om det blir en liten miss kan man ju bara hutta i pappirkorgen:-)

Här har det precis öst ner.. gummistövlar o sydväst.. men så i ett rapp så är det ljust igen.. Mannen skulle måla ett hus idag i Vinslöv.. undras tro hur det gick med det där..

Ha de gott o hälsa Elsa..du vet hon som alltid finns till hands;-)

2009-08-13 @ 12:22:48
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: Jenny

oooopsidaisy!

Sandy har råkat ha bloggen låst!

Men nu är den öppen för allmänheten!



Tjohej!

//Kram, Jenny

2009-08-13 @ 12:44:31
URL: http://itsmylife_j.blogspot.com/
Postat av: Lisa - InkyWings

Tycker du verkar ha gräsligt mkt insekter nere hos dig jag. ;-)

Här finns knappt nått vackert alls i år, vi som brukar ha så mkt humlor här åtminstonde. Undra om dom regnat bort? Får nog plantera andra blommor i krukorna nästa år för att locka hit dom tror jag.



Gillar din pige-bild. Sånna har vi heller inte här. Bara skalbaggar... för dom har ju inte ni tydligen! Sånna där svarta avlånga som flyger in, sen hittar man dom sprattlandes på rygg inne på golvet. Very mysigt. (inte)



So long - i morgon skall jag ut och fota hästar! :-)

2009-08-13 @ 18:57:32
URL: http://lisainkywings.blogg.se/
Postat av: elena cn

Hallå där!

Vilka underbara foton! Ja, inte har jag märkt av någon nycklpigeinvasion och inte har jag blivit biten heller. Den enda "insekt" jag sett sedan jag kom från värmen är en liten fjäril.



Nu har jag jobbat i två dagar och var helt utmattad under kvällen så jag somnade snabbt i soffan under en go filt. Lite länktan efter värmen har jag allt nu när det bara var 12 grader när jag cyklade iväg i morse:( men någon playa till jul blir det inte. Det kan bli hiskeligt kallt där på vintern.



Nä, jag blev inte sugen på någon liten Alpacka! De får någon annan ta hand om!

2009-08-13 @ 22:47:09
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Ljuvliga bilder allihop, men så var det det där med ormen. Huua. Det borde till varje ormbild medfölja en blinkande varningslampa! ;)

Jag är tokrädd för ormar så om jag vore du igår hade jag förmodligen skrikit och sen tvärdött.

Ha det gott.

2009-08-14 @ 00:11:36
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Hu, ormar är då aldrig söta.... men nyckelpigorna är söta. Men bits de? Nä, då får de inte komma hit.

2009-08-14 @ 14:40:33
URL: http://ulricatorning.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback