Rådjur!

Fotade från bilen:



Visst är de söta!? :-)

Det är ganska ofta som jag och maken tar en tur med bilen i skymningen och spanar efter vilda djur...

Han kör, och jag fotograferar - om det är tillräckligt ljust! :-)

Och jag lovar!! Jag försöker verkligen att få de vilda djuren att posera vackert och uppföra sej framför linsen... Fast... Tja!? <:-)



- - -

Igår kväll parkerade vi bilen, och testade att istället sitta i ett jakttorn och hålla utkik över en äng... Första halvtimmen var så-å-å dryg - men rätt vad det var så kom han fram ur skogen, råbocken. :-)



Tyvärr uppskattade han inte ljudet från kamran så värst, och stannade därför inte särskilt länge...

Men han kom riktigt nära tornet innan han stack till skogs igen. :-)



Sen skrämde han nästan skiten ur iallafall mej, för plötsligt stod han nånstans inne i granplanteringen bara några meter bakom ryggen på oss - och skällde ut oss på ett vis som jag aldrig har varit med om tidigare!!! I flera minuter höll han på, och mellan skallen var det fnysningar och nån slags ilskna/förnärmade grymtningar också! :-D

Försökte hitta en ljudfil på hur skällande rådjur låter, och här är en... (Scrolla till du kommer till "Deer" och klicka sedan på den översta högtalarikonen!) Men jag tycker skallet är lite svagt och klent jämfört med hur det kan upplevas i verkligheten... Ni som själva har hört nångång kommer nog att hålla med mej - men iallafall! :-)

Önskar alla som kikar in här en jättefin söndag!

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Ulrica

Vilka bilder... men att kissa så där framför linsen:) Skulle jag då aldrig göra. Den sista är ju grymt fin. Vad smart och sätta sig i ett jakttorn.



Jag vet precis vad du menar med skallet... Leo (hunden) brukar stå på ena sidan granhäcken och råbockarna på den andra sidan och så skäller de på varandra... Båda är för fega för att göra det nos mot nos så att säga. I början när vi flyttade hit letade jag efter den där förbenade hunden som fick vår Leo att skälla, vilket han sällan gör annars. Och skällande hundar brukade han ju strunta i. Jag blev rätt paff när det visade sig vara råbockarna :)

2009-08-02 @ 13:19:04
URL: http://ulricatorning.blogspot.com
Postat av: Bjorne

Fränt reportage från vildmarken,lyckade bilder minsann,jo jag ska till malmö och bygga hotell,mitt i centrum är det visst,min yngste son börjar där i morgon och själv får jaag ta en tur till Sundvall igen,dom hittar på nya saker hela tiden och verkar som jag måste va med,ha så gott så hörs vi.

2009-08-02 @ 14:17:06
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: annette

Så mysigt att åka ut på spaning om kvällarna, såg och HÖRDE mkt rådjur på kvällarna förr när jag bodde ute i Kolmården på sommmaren, men visst är det ett ljud som jag först absolut inte kopplade till detta söta lilla djur.

Men jag aldrig sett ett rådjur sitta och kissa, skitkul bild, den sista bilden är ju helt suverän, kanske dom förknippar människor i jakttorn med ngt obeghagligt och som gjorde att ilska uppstod?



Kul att få se denna bildserie.



Ha det gott!



annette

2009-08-02 @ 16:05:04
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Vad smart att sätta sig i ett jakttorn och spana. Det blev jättefina bilder på dessa vackra djur.

Ha en fin dag.

Kram

2009-08-02 @ 16:34:06
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Inger Maryissa

Oj, vilken fin bild av rådjuren.

De är ju så söta.

Men som du skrev det är inte alltid djuren uppför som man vill när de ska fotas.

Så fina foton på råbocken också.

Kul hur han skrämde er genom att "skälla" på er :-D

Något sådant har jag själv aldrig hört.

Önskar dig också en fin fortsatt söndag.

Kram

2009-08-02 @ 16:51:11
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Ja, hellre jaga med kamera än med gevär :) Och rådjur är verkligen söta! Har inte hört råbockar skälla, men vet att de gör det. Jag har också en Canon Powershot A590, som jag har med ibland, den är ju liiiite lättare än Nikonen ;) Fast den går ju inte att zooma in lika bra med, förstås! Ha det gott!

2009-08-02 @ 18:46:32
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: anki

Skällande rådjur låter otäckt, vi hör dom här på kvällar och nätter ibland och DÅ uppskattas inte det ljudet, mörkrädd som man är. Är visst brunst tiden nu så det var nog därför som den skällde :-) men otäckt låter det....



ahaa,, men jag tycker att iso 400 räcker till bra, men visst skulle man vilja upp till 800 emellanåt, lite brus blir det då visserligen,, men jag fotar oftast på 400 nu med macrot för att få bästa skärpan och det fungerar utmärkt. :-)



ha en skön söndag kväll

2009-08-02 @ 19:10:52
URL: http://www.engstromsfoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback