De där bilderna på spindeln igår...

...kom verkligen till av en slump!

Jag var ute i trädgården med kameran i ett helt annat avseende, nämligen... :-)

Jag har ju inte haft den här kameran mer än ett par månader, och hela tiden haft den inställd ungefär lika dant. Närmare bestämt i fotograferingsläget "AV", som innebär att jag väljer bländaren och kameran anpassar slutartiden efter det. Sedan har jag egentligen bara växlat mellan avståndslägena ("nära" eller "oändligt") beroende på om jag har fotograferat blommor/småkryp eller annat. Och det har ju fungerat bra, så därför har jag inte kommit mej för att mixtra med så mycket annat trots att det finns massor med olika motivprogram mm...

Men igår skulle jag alltså äntligen göra det! :-)

Möjligen bidrog fästingbetten häromdagen starkt till denna lätt drastiska åtgärd... Host!

Jag rattade in läget "SCN" och valde "lövverk", som ska passa bra inte bara till lövverk utan även till insekter och annat smått. Sägs ge lite distinktare färger med, och jag tror faktiskt att det stämmer - på den här kameran! (Däremot inte på min gamla IXUS, där jag tvärtom tyckte att det läget gav usla bilder jämfört med att ställa in kameran manuellt...).







De här bilderna på rosen och blomflugan är dessutom tagna på lite avstånd, kanske en meter. Så förutom att kameran har varit inställd på "lövverk" och "nära", har jag även använt telezoomen.

Närbild utan att behöva vara nära - det är bra om man vill minimera risken att få en massa äckliga fästingar på sej!!! ;-)

Fast okej då... När "Ärtan IV" dök upp föll jag genast tillbaka till när-närbild och tog de fotona på mellan 1 och 3 centimers avstånd... :-)

/AnnaKK



Kommentarer
Postat av: Dysnomia's

Åh! Gillade den nedersta bilden, så vacker i färg och härlig skärpa trots avståndet. Ibland är det minsann tacksamt med de där förinställningarna.

2008-07-20 @ 10:01:26
URL: http://dysnomias.wordpress.com/
Postat av: Ansi

Blev ju jättesnyggt med den inställningen! Nedersta bilden är underbar.



Angående förra inlägget borde du ju satsa på en karriär som naturfilmare/fotare. Vilken action! :)

2008-07-21 @ 08:41:42
URL: http://ansibloggar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback