Räkna-räkna-räkna...

Du milde vad man blir yr i huvet av att försöka registrera alla fåglar, som far omkring i luften som jag vet inte vad, kring matplatserna! X-O De är överallt och samtidigt, typ!!!

Men jag har faktiskt fått ihop en lista nu som jag ska skicka in till ornitiologerna. :-)

Gjorde som så att jag kikade ut genom fönstret ett antal gånger (ganska många!) under en timmes tid i morse (kl 8.40 - 9.40), och noterade vad jag såg. Det högsta antalet för varje art är det som gäller, så när jag exempelvis först såg fyra talgoxar och senare fem, och ännu lite senare bara två, så är det antalet fem jag ska rapportera in.

Det kan mycket väl ha varit fler än fem talgoxar, förresten, men att vara helt säker på det gick lixom inte, eftersom de sällan eller aldrig var stilla samtidigt och några dessutom flög i luften under tiden som jag räknade... Så bättre att rapportera in för få men vara "bombis" på det antalet, än att dra till med någon extra utan att vara helt säker, tycker jag... :-)

Tyvärr dök inte den här typen upp under denna timme:



Men det gjorde å andra sidan:




Den fågeln hade jag inte sett här innan!! 8-)

Och först visste jag inte vad det var för sort... Lyckades inte få några foton på den när den satt på marken nedanför fönstret och åt fröer, men den satte sej alltså i ett träd här utanför...

Fast det hände visst nåt med kamerainställningarna...? <:-/



Hm... Förstår att han/hon tröttnade på den plåtningen! ;-)

Fast jag tror att jag lyckades identifiera arten iallafall! :-) Det måste vara en stenknäck!?!

Och min lista över räknade fåglar ser ut så här:

12 st bofinkar
 8 st blåmesar
 5 st talgoxar
 2 st entitor
 1 st domherre
 1 st nötväcka
 1 st svartmes
 1 st koltrast
 1 st stenknäck

(Dessutom flög det förbi 4 kråkor, men de var högt uppe i luften och hade heller aldrig haft för avsikt att landa och inta frukost hos mej - så de får inte vara med på listan!).

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Ulla

Sv: Visst kan man ha sina vanliga glasögon under 3Dglasögonen. Tur är väl det för annars hade inte jag heller kunna se 3Dfilmer. jag ser alldeles för dåligt utan mina glasögon. Nu har jag ett gäng daglinser oxå, men jag är så bekväm av mig att jag inte "orkar" ta på mig linserna. Jag vet...pinsamt lat, det är vad jag är ibland. Psst...säg det inte till någon skrattar

Även jag skulle behöva byta glas i glasögon. Jag håller tummarna för oss båda att i mars kommer det att hända

2010-01-30 @ 19:04:06
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: annette

Jösse så mkt fåglar Du fick ihop på en timme, måste ha varit fullt upp. Kul med den här räkningen som genomförs. Tycker så synd om alla småfåglar nu, måste ha det jättetufft i kylan och snön!



Ha en skön kväll!



annette

2010-01-30 @ 20:06:14
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Ingrid

Fina fågelbilder!! Här matar vi faktiskt inga fåglar.. tyckte det var så ledsamt när det på nåt sätt blev att vi lockade fåglarna så katterna kunde ta dem...

2010-01-30 @ 20:43:07
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: Sickan

Gud så mycket trevliga fåglar du har i trädgården!!



Sten knäck........det har jag aldrig hört talas om innan.

Fina bilder! Och snygg presentation!



Ha det bra i kylan!

Kram

2010-01-30 @ 21:24:42
URL: http://sickanochalltomkring.blogspot.com
Postat av: mimmi

Men herregud .. vilka underbara fåglar du har haft hos dig !! och jag som trodde du inte hade någon ..men du har ju många fler än vad jag har och så vackra de är dina fåglar :)

nu blev jag riktig avis på dig ;)

2010-01-30 @ 23:50:50
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: Ragnvi

Morning igen! Kommer från BildVild...fina foton överallt!

Så kul att du räknar fåglarna hos dig och visar oss!

Nån Stenknäck har jag inte sett tidigare!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-31 @ 06:45:16
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Lennart O

Anmärkningsvärt att du hade så många bofinkar. De är väl knappast anpassade för det nuvarande vädret. Här tycker jag att det är mindre med småfåglar än vanligt. Jag talade med en granne om det och han hade samma uppfattning. Kanske har den stränga vintern redan krävt sin tribut bland småfåglarna?

Jag kom nyss från Göteborg och det snöade hela vägen hem och ca 10 grader minus.

2010-01-31 @ 15:58:33
URL: http://leonardo34.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback