Det är nåt obehagligt...

...med riktigt små orter!? 8-I

Jag bor själv några kilometer utanför en sådan, och jag skulle ALDRIG NÅNSIN kunna tänka mej att flytta in till den!

För några år sen placerades flyktingar där, för att integreras... Stackars satar!!! Inte ens en helyllesvensk är riktigt välkommen på dessa småorter, om man inte är född och uppvuxen där - eller åtminstone ens föräldrar...

En fotografiska är kanske inte välkommen nånstans förresten, men igår gjorde jag iallafall ett litet nedslag i just en sån här liten ort, med en befolkning mindre än 1000 pers. Plus en riktigt argsint liten hund, som skällde ut mej efter noter!



Till och med flera av husen kändes ovälkomnande...



Ändå lockar det mej att återvända en annan dag, och leta vidare efter motiv som kanske bara finns på platser av just det här slaget!?

/AnnaKK






Kommentarer
Postat av: Jane

Husen ser ju faktiskt lite "spökiga" ut ...

För ung. 20 år sedan flyttade familjen från Stockholm till Säffle (av alla ställen!). Det var viktigt att bo på östra sidan om Byälven,sa´s det, där bodde högutbildade. På andra sidan älven bodde "arbetarna" (samt de stackarna som Migrationsverket placerat). Efter 8 år fick jag höra kommentaren från en arbetskamrat "- Ni var ju faktiskt riktigt trevliga trots att ni kommer från Stockholm" ...

Svårt att komma in i ett så pass stort samhälle med 10 000 invånare - hur ska det då vara att komma in i ett mindre?!

2010-04-07 @ 08:43:09
URL: http://janesmax.blogspot.com
Postat av: Yvonne

Kanske är det bara den än så länge ödsliga våren som göra att husen ser så tomma och ledsna ut? Diö? Heter orten så? Som i adiö.. ;) Kommer själv från en liten ort (Fristad) och skulle aldrig vilja byta tillbaka igen. Alla vet allt om alla..på gott och ont naturligtvis. Men intressant att du fotat! Ser fram emot mer bilder. Och hur går det med fröna?

2010-04-07 @ 09:45:42
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Anki N

Hihi de måste vara precis en sån liten obehaglig ort jag bor på...men ja, vi är ju "inflyttade hit" o några fientligheter eller så nä de har vi inte märkt...

Snygga bilder o jycken oj oj vad han låter.

Kramiz Anki N

2010-04-07 @ 10:55:17
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Malin B

Jag som ser "potential" i båda husen till vänster.

Det är nog verandorna jag gillar. ;)

2010-04-07 @ 15:41:54
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha ja jag skrattar lite åt din inlägg hos mig. Du är för go!! Jag vet precis hur du menar, så där var de där jag bodde sist men de fanns gott om sånna som jag "invandrade" oh vi fann varandra..ler. De e svårt de där hur vi bor. Jo på landet men endå mitt i byn eller vad man ska säga. Vi bor ju vid en ganska stor väg den mellan Växjö o Mönsterås oh så är ju själva byn pytteliten. Men själva kärnan av byn..den ligger en bit ifrån oss som bor lite i utkanten. På ena sidan vägen har vi några grannar men på rätt sida är avstånden längre o skogen skymmer..ler. Ja så du vet.

Kramiz Anki N

2010-04-07 @ 16:38:47
Postat av: Jenny

Lite "spooky" känsla över dina bilder i dag....

I like!!



Häftigt att kunna fånga mystiken genom att bara hitta rätt sorts hus, fönster med skällande hund...och ljuset.



Hoppas du får fler tillfälle att "fånga" detta.

DET är en konst, tycker jag!



10 Poäng!

Kram, Jenny

2010-04-07 @ 16:55:30
URL: http://klipporochhav.blogspot.com/
Postat av: ingrid

Riktigt så liten är inte vår närmsta ort.. men inte mycket (drygt dubbelt så stor). Har som sagt alltid bott på landet: Kan INTE föra mig i en ort/samhälle, ha, ha. Älskar att springa runt halvbar och hänga tvätt på sommaren t.ex

2010-04-07 @ 17:58:41
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: mimmi

Nu har du lurat mig in på Gatu fotografering .. skall du lura in mig på att kolla små orter nu också .. för nu blev man ju lite nyfiken på sånt också när man ser dessa bilder :)

2010-04-07 @ 18:05:13
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: annette

Är inte den orten en sådan där gammal "bruksort" med företag som har funnits i massor med år?

Brukar ofta bli lite knepigt på sådana ställen, och på en sådan ort är det precis som Du skriver inte bara invandrare som är ovälkommna utan på ett sådant ställe är ingen välkommen,och egentligen borde ingen flytta dit utan dom kan få vara där för sig själva och "tjura";)

Tycker som Du att husen ser lite ogästvänliga ut rent känslomässigt, vill inte bo och leva på ett sådant ställe, men det ofta intressant att fota och dokumentera en sådan plats!



Ha en skön kväll!



annette

2010-04-07 @ 18:44:06
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: SqZ

Jag tror inte att storleken på orten är det avgörande alla gånger. Men visst kan det vara svårt att smälta in i pytteorter.



Jag hade trott att det var rådjur eller harar som gav sig på dina krokusar men om de inte äter upp dem så vete tusan. Grannungar?

2010-04-07 @ 19:04:24
URL: http://mysmurklan.blogspot.com/
Postat av: mimmi

host.... jag igen .. jag sitter ju och tänker på vad det kan vara för objekt du pratar så hemligt om .. så nu har jag kommit på några saker det kan vara ....en swimmingpool.... en inglasat altan.....en altan med tak på som man kan sitta under när det är regnigt aprilväder ;)

lite saker i alla fall och är det inget av detta .. så har jag ju gett er några tips till vad ni kan göra under sommaren ;)

kram

2010-04-07 @ 20:46:43
URL: http://mimmisfotosida.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback