Här går man (igen)...



Undrar om även rullskidåkare ska stanna vid övergångsställen, och släppa fram fotgängare som vill över vägen...? Antagligen! :-) Men, eeeh... Har de ens broms på de där fortskaffningsmedlen???

Vad lagen säger om att fotografera när man kör bil, har jag däremot stenkoll på! Det är att betrakta som distraherande, och därför verkligen inte tillåtet...! <:-)

Jag har även hyfsat bra koll på personuppgiftslagen som instiftades 1998. Den som bland annat säger att man inte får lägga ut foton på människor på Internet utan att först ha frågat dem om lov... 

Insåg dock igår (hej pappa! ;-)) att jag var tvungen att repetera lagtexten lite för mej själv - för det kan ju onekligen vara bra att veta vilka risker man faktiskt tar, när man knatar runt med kameran överallt och knäpper bilder till både höger och vänster på "vem som helst som råkar komma i vägen" SAMT lägger ut vissa av dem här i bloggen... UTAN att ha frågat personerna på bilderna om lov! :-X

Här är en artikel från 1999 som ganska bra beskriver hur personuppgiftslagen fungerade då...

Trevligt nog (tycker iallafall jag!) så kom det ett tillägg till den 2007, och hur lagen fungerar idag för oss hobbyfotogafer och bloggare är bra och utförligt beskrivet här!

Så med gott samvete publicerar jag nu detta inlägg och denna bild - och skulle jag nu bli åtalad för att jag uppebarligen körde bil och fotograferade samtidigt, så önskar jag bara åklagaren lycka till... Tror iallafall inte att Herr Gårman tänker vittna mot mej!? ;-) Och kanske stod även jag på ett par rullskidor, förresten - och hade kameran tryggt och säkert monterad på hjälmen med fjärrstyrd avtryckare!? Ja, vid närmare eftertanke så... Precis exakt så var det!! :-D

/AnnaKK



PS! NU kommer det verkligen något VITT i luften utanför fönsterna!!! 8-X Skulle inte det vara förbjudet??? DS!







Kommentarer
Postat av: Anki N

Ja du är rolig!!! hur sur o arg men en må vara när man ramlar in här så blir man snabbt på gott humör. Nä jag var inte så, men ifall att menar jag. Håller med det som kommer ute nu - borde vara förbjudet. Jösses vilket väder, har varit ute och säkrat fast både det ena och det andra....urk. Tror jag lyckades fånga yrande snö i kameran, det återstå att se när jag framkallar dom...

Fortsatt härlig dag!!! även om de snöar.

Kramiz Anki N

2009-11-04 @ 13:07:48
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Bella

Ha ha ha! Jag tar alltid foton från bilen...men det är ju inte jag som kör så det är väl ok kan jag tänka. Problemet är att man alltid måste se till att ha otroligt rena rutor!



Menar du att det verkligen snöar hos dig idag? Så avis jag blir...;)



Kraaaaaam!

2009-11-04 @ 13:18:03
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

ojdå jag har inte haft nå problem med bloggen på bra länge nu, det har fungerat som det ska!

Vitt i skåne..hihi, det kan ni gott ha ;)

2009-11-04 @ 13:35:32
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Ulla

Tack för detta inlägg. Jag brukar inte lägga upp bilder på kompisar utan att fråga om lov. Om andra för mig okända människor hamnar på "min" bild så brukar jag dra ett kraftigt streck över deras ögon. Fast jag lägger förstås bara upp, enligt mitt tycke, snälla bilder, så jag tycker inte att någon borde bli kränkt, men man vet aldrig vad människor känner sig kränkta över. Det finns ju de som inte tycker om att synas på bild överhuvudtaget

2009-11-04 @ 14:21:27
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ja några små fjuttiga snökorn har allt dalat ner över delar av Småland med.. Men kunde nästan räkna dem ;-) Ikväll har vi föräldramöte på jobbet så bara hemma en runda inför nästa utmaning

2009-11-04 @ 15:57:38
URL: http://farmoringrids.blogg.se/
Postat av: mimmi

Jag har suttit här och kollat efter det vita som kallas snö ..de hade lovat oss lite av det idag ..men det som kom ..det var så litet att man inte ens kunde se det alls .. så jag väntar fortfarande på det vita som kommer ner från himlen ...nån gång.. och NEJ det har gått dåligt med att få fåglar på bild idag ..men jag kobbar på :)

ha det så gott

2009-11-04 @ 17:21:42
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: anki

ja men jag måste nog skaffa rullskidor och hjälm till kameran,, :-) toppen idé,, vore nått att motionera tintin med det :-) men jag vill nog ha broms..



som sagt, ingen som ser om du åker rullskidor eller bil på den bilden så åklagaren lämnar nog inte ni något åtal :-) du klarar dej denna gång...



här snöar det...JIPPI.... jag hoppas det ligger kvar en stund ... :-)



ha en skön kväll

2009-11-04 @ 17:29:23
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: engelsson

Hej hej..ja detta e något alla hobbyotografer borde känna till..vad som gäller.. Nu blir det lite konstigt när man tänker ur det andra perspektivet..dvs från andra ändan av objektivet.. huuuuua om någon skulle fota mig o sätta ut på en blogg..men men.. Jag har av princip väldigt sällan bilder på människor på min blogg..har nog bara hänt nån enstaka gång o då har jag frågat om lov... Men det e knepigt..nu har jag ju en låst fotoblogg oxå..där det finns bilder på nära o kära.. knepigt som sagt..kram

2009-11-04 @ 19:09:46
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: engelsson

Ja jag resonerar nog ungefär som du..att helt undvika att fota människor när man t ex fotar inne i en stad e svårt..o i vissa sammanhang så e ju människorna en del av bilden..men man går ju inte fram o fyrar av rätt i nyllet på dem..eller smyger med teleobjektiv.. Nej vanlig respekt tror jag räcker långt..kram

2009-11-04 @ 19:46:03
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: annette

Intressant inlägg, men jag känner i och med att jag läst det här nu så är jag på rätt sida. Händer väl att det kommer människor med på bilder som jag inte frågat om lov, men det är inte människan i sig som är huvudmotivet om det är en för mej okänd person.

Och definitivt får man fota rullskidåkare bakifrån;)

Här kommer det enstaka små vita blöta saker uppifrån, men inte så det blir ngt kvar på marken.

Ha en skön kväll!



annette

2009-11-04 @ 19:54:16
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Ninna

Bäst att läsa lagen, men just nu hinner jag inte.



Återhållsam med att lägga ut foton på folk är jag när jag publicerar bilder på facebook. I min blogg, där jag vill vara anonym, lägger jag inte ut några foton. Trots det gillar jag mycket att kolla bilder och foton :)

2009-11-04 @ 22:29:29
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: elena cn

Jag ska läs lagarna sedan...när jag orkar:)

Men du, visst var det snö som kom och ruskigt kallt var det. Jag vet för jag var rastvakt idag! Imorgon är det långkalsongerna som packas med!! Men jag är gla´ändå för brodern min har fixat allt borrande i hallen nu:) Listerna sitter som de ska, JIPPIE!!! Nu är det bara de sista möblerna som ska fixas (den stora garderoben står redan på plats, välfylld). Jag tänkte måla lite dekor på vägen också, något organiskt i koppar när speglar och lampor är på plats. Men det viktigaste är ju att röran är borta!:) Hur går det för er??



Nu kan jag andas och lägga fokus på stegtävlingen vi har på jobbet igen. Jag är heeeeelt manisk! Dottern har en crosstrainer och på den får man måååånga steg:)

2009-11-04 @ 22:30:25
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det är ju lite svårt att undvika att få folk med på bilderna när man fotar i stadsmiljö eller på tillställningar där det är mycket folk. Men jag brukar försöka att fånga dem så att det inte syns vem det är. Och har jag bilder där man ser ansikten så lägger jag inte upp dem på bloggen.

Men det är ju som lite kul att lära sig fota folk också. ;)

Men tänk att det snöar hos er. Det är inte tillstymmelse till det minsta lilla vitt hos oss.

Ha en fin torsdag.

2009-11-05 @ 00:40:17
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ulla

Godmorgon! Önskar dig en go dag!

2009-11-05 @ 07:00:48
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Ulla

Vad kul att vi har likadana kameror. Jodå visst är det Canons objektiv och blixten hade vi redan innan kamera köpet. Vi har även en Canon G7 och det var till den vi köpte blixten och då tänkte vi att det vore smart att köpa en systemkamera där även den blixten fungerade...fast Canons D40 låg bäst i handen. Jag älskar känslan av tyngden och stabiliteten hos D40. Av tomten önskar jag mig ett stativ

2009-11-05 @ 08:27:06
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: SqZ

Intressant inlägg! Jag brukar undvika att ha med människor på mina bilder (blir ju mest katter och blommor) och vill jag ha med en kompis så frågar jag om lov. Det här oskicket att lägga ut bilder på Facebook tycker jag inte är bra. Hur kul är det att se sig själv festa loss om man inte är medveten om att folk smyger runt och fotograferar?

2009-11-05 @ 10:58:33
URL: http://mysmurklan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback