Lördag! :-)

Var uppe riktigt tidigt idag, men det beror mest på att maken jobbar. Så skulle jag ha nåt kaffe fick jag masa mej upp samtidigt som han vid halvsju  - vilket jag kunde ha skippat, för det blev ändå bara en halv kopp över till mej när han hade fyllt sin termos! Hm... <:-)

Idag är det förresten betydligt varmare ute än igår morse; "bara" minus åtta grader...

Mina planer för dagen är inte så stora, men jag funderar starkt på att testa min "nya uppfinning":


När jag köpte systemkameran fick jag med en liten fotoväska till den - men den är så liten så när objektivet sitter på kameran, och dessutom är försett med det skyddande UV-filtret, så går det faktiskt inte att stänga dragkedjan runt väsklocket!

Nå, även om det hade gått så är den väskan för liten att använda i samband med några mer avancerade fotoexpeditioner - så jag har hela tiden tänkt köpa en annan så småningom. :-)

Men nu när jag har börjat kika runt på nätet efter olika fotoväskor, så inser jag att det finns väldigt mycket att välja bland - och att det nog kan vara svårt att komma fram till vilken modell som blir mest användbar, bekväm och praktiskt bara utifrån att studera dem på bild...?

Till en början var jag inne på att jag ville ha en fotoväska a´ la ryggsäck, men nu har jag sett att det finns axelremsväskor som åtminstone är betydligt snyggare än ryggsäckarna. Och det borde ju vara både enklare och smidigare att snabbt få upp utrustningen ur en axelremsväska än ur en ryggsäck...? Frågan är hur bekvämt det är att bära kameran i en sådan...?

Det tänker jag ta reda på idag! :-D

Bilden här ovan föreställer som synes en ordinär axelremsväska, och jag har helt enkelt stoppat ner den lilla fotoväskan i den! Som ett löstagbart kamera-, objektiv- och tillbehörsfack, typ...

(Och nu är det inte längre bara den lilla fotoväskans dragkedja som inte går att stänga - axelremsväskans går inte heller att få igen i det här tillståndet! Host... <:-/).

Men det regnar inte idag, och en riktig fotoväska modell axelrem har i regel en helt annat sorts lock - vanligvis "flärp"! (Och kanske även lite diskretare färg/mönster också, för den delen... ;-D). Men som sagt: Huvudsyftet med detta "väskbygge" är alltså bara att känna efter om jag trivs med att bära kameran i en väska av den här typen.

Om ni som läser detta har några goda råd och tips angående fotoväskor, så får ni väldigt gärna dela med er av dem!!!

Tack på förhand!!! :-)

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Vera

det är både och det där, när man släpat med sig kamerautrustning i axelremsväska en hel dag värker det lite här och där. Men det är krångligare att ta fram den ur ryggsäck - dock fördelas vikten bättre och kroppen mår bättre.... Iaf för mig.

2009-01-03 @ 09:07:32
URL: http://verasphoto.blogspot.com
Postat av: Dysnomia's

Som jag nämnt tidigare så har jag en ryggsäck till Drömmen. Men det ÄR bökigt, man sliter inte fram kameran i en handvändning och på vissa expeditioner så tar man sig fram i en terräng som gör att man inte gärna vill ha kameran i handen.



Dessutom är ryggan klumpig och stor. Det verkar som om bara för att det är en rygga så kan de klämma in ännu mer stoppande material. Jättebra när man är på resa, om man bara har plats förstås.. Men att ha när man smyger hemma i buskagen? Nej, i min åsikt för stor och klumpig.



Jag hade absolut satsat på en axelremsvariant. Så toktungt är det ju inte. När jag är ute så har jag bara hus, 2 objektiv och extra batteri med mig. De väger inte mycket mer än vad min normala handväska brukar väga.. He he! Lägger man remmen korsad, så slipper man rätta till den stup i kvarten med.



Vi får se vad du kommer fram till... :-)

2009-01-03 @ 10:13:21
URL: http://dysnomias.wordpress.com
Postat av: morsdeka

Alla sätt är bra utom de dåliga, eller hur... =)



Din stackare... har ni kafferansonering? Ja menar, eftersom du var tvungen att stiga upp samtidigt med maken för att få en slurk? Huga! Vilken tur att man inte dricker kaffe då ;) Nä, för min del är det bara te som gäller. Kärleken får finna sig i det och vi har t.o.m. satt undan kaffebryggaren. Den kommer bara fram vid kalas eller andra tillfällen med gäster. För din skull, om du kommer hit på fotoexpedition eller nåt, så tar jag gärna fram den. Det finns kaffe i huset ;)



Jättekramen! Lena

2009-01-03 @ 10:20:37
URL: http://morsdeka.blogspot.com
Postat av: paula

låter som om rent praktiskt är en axelremsväska lättare att snabbt få ut kameran.

Jodå jag har tinat upp. Idag har vi regn tänk att ena dagen är det super duper kallt och nästa varmt. Skumt..

2009-01-03 @ 10:22:12
URL: http://www.lill-paula.blogspot.com
Postat av: anki

Har du kolla mitt inlägg där jag länkar till en modell fotoväska? http://coffeebreak.se/2009/01/02/fler-vinterbilder finns det en länk inne i texten. väskan är dyr men själva modellen är ju suveränt gjort tycker jag.. jag funderar starkt på den största av de två modellerna,, skiljer inte mycket i storlek.. :-)

Är -7 här och jag ska nog gå en sväng på åkrarna med vovvsarna,, men har lite att göra inne också,, foto och bloggandet tar sån himla tid. :-) men det är kul............

ha en skön dag...... och lycka till med experimentet med väskorna,...

2009-01-03 @ 12:08:51
URL: http://www.coffeebreak.se
Postat av: Sess

Eller hur ser den äcklig ut!

Speciellt när den är nyblandad.

Massa "bitar" som flyter omkring i den då ha ha

Ser verkligen ut som om någon inte varit riktigt bra i magen =P men den luktar sååå gott! och smakar friskt och gott förutom den sista slatten då det mest blir segt skum kvar.

Örk ha ha



Vilken smart uppfinning! jag funderade oxå på en rygga först, men som sagt blir ju lite krångel att få upp kameran snabbt!

Sedan brukar jag ta med mej kameran på marknader och liknande och det känns lite farligt, folk är så smidiga att öppna ryggsäckar och sno saker!

Bättre med en axelväska då som man både kan ha hängandes vid sidan när man vill det eller kasa bak den mer på ryggen när den är ivägen!



Hoppas du har en fin dag!

Här snöar det minsann!

Kram kram

2009-01-03 @ 13:02:16
URL: http://twinkle.blogg.se/
Postat av: › K a т т a

Brr, kallt!

2009-01-03 @ 15:47:48
URL: http://fakkors.blogg.se/
Postat av: Satu

SNygg väska :D .. jadu det finns massa ute i djungeln där ute jag har en ryggsäck när jag behöver alla mina saker, sen en mindre som får plats för hus och en längre lins :) Men oftast ligger den dock i väskan i en påse eller liknande ;) Det är svårt att hitta någt som är sngg o praktiskt :) Säg till om du hittar något :D

Problemet är osså som jag tycker att om det ser för mkt ut som en kamera väska så blir den mer stöldbegärlig :) Själv bär jag runt på värdet av en bättre begangnad bil :P



haha ojoj långt inlägg :)

Tack för kommentaren skulle jag säga ;)



Fina bilder

/Satu

2009-01-04 @ 09:30:39
URL: http://knape.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback