Långa exponeringstider...

...använder jag mej inte så ofta av! Har bloggvänner som kör med både 15 och 20 och kanske ännu fler sekunder, när de kvälls-/nattfotograferar. Själv tycker jag att det räcker gott med bara en sekund - vilket tydligen även är lagom avancerat för min kompaktkamera! :-) Faktiskt verkar det inte som om den vill välja längre exponeringstid än så vid mörkerfotande. Iallafall inte om den själv får bestämma - och det får den, för jag gör det bekvämt för mej själv och vrider ratten till P-läget... (Det låter ju iallafall li-i-ite mer avancerat än A-läget!!! Fniss!).

Fast tydligen har jag inte tid att vänta ens den där ynka sekunden...



...på att bilden ska bli färdig... <:-)

Vet ni vad som hände när jag som bäst höll på att ta fotot? Jo, telefonen ringde - och då reste jag mej upp (så där reflexmässigt bara) för att gå och svara, men kameran var ju inte färdig! Därav de läckra (?) eldsflammorna som följde med i min röresle!!! Hm... (Till råga på allt var det en telefonförsäljare som ringde! Är dom STÖRIGA dom där, eller??? För-störiga till och med... Stånk!!!).

Fönsterna i bakgrunden tillhör förresten verkstaden, och man kan väl även tolka detta foto som att flitens ljus brinner där inne - för det GÖR det verkligen! Sonen tillbringar TIMMAR varje dag där. :-) Fast någon tomteverkstad med julklappstillverkning tror jag knappast att det är, inte ens nu i december... Får kanske tassa dit ut med kameran någon dag igen snart...

En sekund lång exponering är det även till detta motiv:



Rörde lite på kameran under tiden som den tog fotot... Och resultatet påminner mej i högsta grad om att jag har lite målning med vit färg kvar att utföra i köket!! Hm...

Samma motiv, fast med en mindre rörelse av kameran:





Det är alltså fullmånen från igårkväll, som skymtar fram mellan träden utanför vårt hus! :-)

En annan gång ska jag använda systemkameran istället, och dessutom sätta den på stativet + vrida programratten till M-läget, och se om jag kan få en SKARP bild av månen... :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: anki

ja inte klokt vad månen är vacker, den lyser så himla starkt :-)



jasså du kör program inställningar, jag kör alltid manuellt på både slutare och bländar, tror inte jag klarar av att fota i ett program längre :-)



man kan ha riktigt kul med att "måla" med kameran med långa slutartider och ha kameran i rörelse, :-)



-6 grader här,,,,,,, så skönt om kinderna när man går ut..



ha en skön kväll

2009-12-02 @ 17:35:32
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Anki N

Tack för att marknadsbesöket var trist...ler med hela ansikter, stygg tänker nog någon som läser här (men inte du) för du förstår ju vad jag menar...



Vackra bilder på månen, såg vi hade fullmåne ikväll när jag var ute hos hästarna, en bra extra lampa när den lyser så där fullt ut. Du har så bra fotogrejer du, jag har bara min lilla rosa, men den tar bra bilder, fast jag har ett problem, nästan alla kort jag tar på djuren i mörker eller dåligt väder så får de självlysande ögon - läskigt...tips???

Ha en trevlig afton

Kramiz anki n

2009-12-02 @ 18:28:45
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Roliga bilder fick du till, speciellt vid telefonsamtalet. ;) Gillar dina bilder på månen.

Ja de där telefonförsäljarna kan driva en till vansinne. Och de ringer alltid mitt i maten.

Ja du har rätt, min julstjärna står på fot.

Och den var inte alls dyr, köpte den på Clas Ohlson för 99:-. Med ekfot och då följer det med en ovalformad naturvit lampskärm att använda när julen är slut. Det kallar jag fynd. :)

Ha en fin kväll.

2009-12-02 @ 19:10:21
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Morning! Ha..du ska se mitt foto på månen...bara grynigt! Men det struntar jag i...fniss!

Himlans vad fint du får i ditt kök! Och inte behöver du ha några gardiner om du inte vill! Är så fint ändå!

Min mage...tror att så här kommer jag att få ha det...läkarna var inte särkilt intresserade av mina magproblem på sjukan...en sak i taget antar jag...men dom förstår inte vad handikappande det är...får ta det sen när jag är lite piggare!

Kramen!

Ragnvi

2009-12-03 @ 06:08:16
URL: http://rankans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback