Powershot V.S. EOS

Igår tog batteriet i systemkameran slut igen - utan att jag hade varit förutseende nog att ladda upp reservbatteriet...

Och eftersom det var så många fjärilar i trädgården, plockade jag fram kompaktkameran och lekte lite med den en stund. Det var riktigt kul! :-) Särskilt att försöka komma så där jättenära fjärilarna (och de andra krypen) som man ju kan göra med en sån, till skillnad från systemkameran som har betydligt snålare närgräns. :-) Och vad liten och smidig min Powershot är jämfört med systemkameran när både telezoomen och närbildslinsen är påmonterade på den. :-D

Men duger bildkvaliteten som Powershoten åstadkommer??? Tja...




Man kan väl inte klaga så jättemycket faktiskt!? :-) Inte med tanke på att Powershoten dessutom bara kostar en bråkdel av vad systemkameran + optik gör!!! Lite platt och mindre detaljerat är det väl, men ska man bara ha fotona till bloggen så här spelar det verkligen ingen större roll!



Man får inte riktigt samma mjuka och oskarpa bakgrund som man kan få med en systemkamera - men det kan man ju ha lite i bakhuvudet när man fotograferar, och försöka rikta kameran på ett vis så att allt för störande inslag i bakgrunden helst hamnar utanför bild. :-) På de här fjärilsfotona använde jag dessutom blixten, för att få dem att framträda lite extra mot bakgrunden.

Men Powershoten i all ära... Det finns bilder den inte kan ta ens i närheten så bra som min EOS 450D gör:



När man vill ha ALLT i ett foto (direkt i kameran alltså, och inte efter att ha kört fotot fram och tillbaka X antal gånger i bildbehandlingsprogrammet!) - då är det bara systemkamera + bästa möjliga optik som gäller! :-)

Sen är väl frågan om man behöver ta sådana foton...? Jag vill nog påstå att för egen del behövde jag inte det - inte förrän jag väl hade en systemkamera, och möjligheten till det fanns! :-)

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Lizaloop

Nog blir det fina bilder med en vanlig digitalkamera oxå, ganska roligt att variera sig ibland. Men jag måste ju säga att du har ju blivit ett slags proffs med din systemkamera!!

2009-08-15 @ 10:10:06
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Jag har ju en powershotA590 och en Nikonp90, ingen system, men det är stoooor skillnad på dessa båda. Inte till "vanliga" kort kanske, men närbilder blir bättre. Och som du säger, vad ska man ha bilderna till? Jag har ju mina på datorn och bloggen...än så länge. Men visst vore det kul med en system...men den kostar ju lite mer än dessa två. :-)

2009-08-15 @ 10:18:49
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Gärdsmygen

Kul funderingar! Bilderna med powershoten var ju jättebra! Men det öppnar sej om inte en ny värld så i alla fall ngt nytt som gör att det blir mycket roligare och på köpet faktiskt svårare..!

Ha en skön helg!

2009-08-15 @ 10:31:02
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: mimmi

Visst blir det fina bilder med en kompakt kamera..men jag håller med dig om att med en system kamera får man mer djup i bilden för att bakgrunden blir mer suddig..jag har redigerat några av mina bilder som jag tog med min nikon kompakt och gjort bakgrunden lite suddigare ...men du kan absolut inte klaga på dessa bilder ju:).

Ibland så är min Nikom P90 kompakt kamera bättre på makro bilder..men jag kan inte klaga på min system kamera på det helle ..när jag använder mitt objektiv 70/300mm så får jag väldiga bra när bilder..och det objektivet kostade bara 1600kr..så jag är nöjd med det:)

ha en bra foto dag..min har redan börjat.. jag hittade en jätte söt larv på min solros blomma..så nu är den fast på bild...skall lägga upp den senare idag..skall först se om jag hittar mer motiv:)

kram

2009-08-15 @ 11:03:40
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Pia

mm jag kör ju med en kompakt kamera och får precis som du säger editera dem rätt mycket i redigeringsprogram :p Det är mycket mer brus i bilderna, man får inte alls bort bakgrunden och sen att den inte har manuell fokus gör mig galen ibland. Den kan ju inte fokusera många gånger. skall man ta på ett djur som sitter på pinne kan man får sitta och fokusera om i 10 min innan den hittar ett läge där den kan fokusera. Frusterande :) Men nu har jag börjat spara ihop till en systemkamera. Blir antingen en canon 450d eller en nikon d90

2009-08-15 @ 11:34:30
Postat av: anki

Härliga bilder,, du kan få suddig bakgrund med kompakten också, om du är riktigt nära och ser till att ha luft bakom eller så står du lite på avstånd och zoomar t ex fjärilen, då får du den suddiga bakgrunden. :-)



visst kompakt kamerorna är toppen, men jag använder inte min, i macrot tar kompakt kameran i mer vidvinkel men som du säger, bilder till bloggen spelar det ingen större roll :-)

men sen ville jag utvecklas inom fotot, blev så tjatigt med kompakten och jag var så himla begränsad, nu fixar system att ta bilder när det är lite sämre ljus där kompakten verkligen ligger efter. :-)



ja tintin är ju jack russell men en parson russel, han är 44 i mankhöjd och ganska avlång kropp.. han har gått upp i vikt under dessa 3 veckor men jag tycker inte att han är på tok för tjock, än.. :-) men visst han är knubbig, han är även kastrerad vilket också har inverkan på det hela. :-)



Jack russell är oftast väldigt små i storlek men en del blir som Tintin och så kan man reggad dom som parson russell,,våra kompisars Astrid är t om mindre än Irma (dvägschnauzer) men deras förra var större än Irma så det variera mycket i storlek på jack russell..



ha en skön dag och helg

2009-08-15 @ 12:30:53
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Fotograf Annie

Men det blir ju bra bilder ändå, kanske beror det mycket på fotografen! En kamera är ju inte allt :)

2009-08-16 @ 11:01:02
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback