Ordning och reda - pengar på freda´!?



Sonen gör sista dagen på sitt sommarjobb idag, och smart nog har han bett om att få all lön utbetalad vid ett enda tillfälle - nu när han slutar! (Han kunde ha fått veckovis istället, om han hade velat det, eller vid två olika tillfällen).

Pengarna ska han ha till en bil sen när han fyller 18 i slutet av september, och förhoppningsvis också tar B-körkortet. Så genom att inte ta ut lönen förrän nu, räknar han kallt med att allt (eller iallafall det mesta...) ska finnas kvar sedan när rätt bil dyker upp på till salu-marknaden. :-)

Tydligen lämnade hans arbetsgivare in "utbetalningspapirerna" till sin bank igår, och sen brukar det visst ta två arbetsdagar innan pengarna är inne på kontot. Så nu blir det spännande att se vad som händer...  För vår bank (där alltså även sonen har sitt konto) ska nu över helgen ändra en massa kontonummer (givetvis också sonens...). Så vi får väl se hur det slutar med den där lönen - om den fastnar nånstans i bankernas datasystem på grund av felaktigt kontonummer!? Hm...
 
Sonen fick ju sin gula a-traktor godkänd för trafik i tisdags, och nu är den även försäkrad och påställd så att han kan använda den. :-)



Vet inte riktigt vad den kan vara värd på öppna marknaden (30 000:-, kanske?), men den har inte kostat så mycket att tillverka iallafall! Men om sonen skulle haft timlön för all tid han har lagt ner på arbetet med att bygga den, så skulle den väl förstås snarare få värderas i 100 000:-... :-)

Letade upp lite bilder på den under förvandlings-resans gång:



En rishög från början, får man allt säga - men ändå inte en alldeles hopplös skrothög!!

Sonen är dessutom en riktig fena på rostlagning och andra plåtarbeten.



Såna här fordon ska ha dubbla växellådor. Eftersom jag inte begriper mej på ens vanliga växellådor, så tänker jag inte ens försöka förklara vad dubbla är - men på något vis svetsar man ihop två vanliga efter varann till en dubbel... Och den saken utförde sonen också själv - liksom det mesta av slip- och spacklingsarbetet samt frakten till lackeraren:



Den orangea a-traktorn är eventuellt till salu redan nu - nån som är sugen!? ;-)

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Anki N

God morgon. Vad söt han är den lille bocken!! Antar du bokat en plats i något torn med kameran tils söndagen. ler

Vilket jobb han lagt ner sonen. Men det blev ju ett resultat som heter duga och jag antar att det där är hans ögonsten nu. Kanske har han påbörjat sin vanliga bil oxå, nu när körkort närmar sig.

Min yngste är oxå en sån där bilbyggare, han gjorde en Opel Manta tills han blev 18, kanonfin. Han föddes med en skruvmejsel i handen o jobbar sedan han slutade i skolan som mekaniker. Innan körkort var det folkracebilar för hela slanten.

Det är skönt när ungdomarna har intresse och kan skapa underverk själva.

Ha en skön fredag, här skiner solen idag. Gott.

Kramiz Anki N

2009-08-14 @ 08:16:51
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Ragnvi på jobbet...

Morning! Antar att sonen är lika duktig på bilar som du är med kameran!! Vilken utbildning går sonen?

Hm...vi ramlar aldrig på några "mattor" med gula kantareller...suck!

Kramen!

Ragnvi

2009-08-14 @ 08:44:04
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Malin B

Jag är imponerad av sonens framfart! =)

Himla duktig.

När han nu är klar kanske han vill börja laga rost på en röd gammal Toyota!? ;)

2009-08-14 @ 08:48:58
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Lizaloop

Ja det var sannerligen en förändring, där förstår jag att mycke arbete har lagts ner!!!!!!!!

Här är det sol och jag ska åka på dollarstore...en bra dag med andra ord ;)

2009-08-14 @ 10:09:02
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Uh, vad rost...ja, det gäller att inte vara ringrostig när man ska laga en sån bil ;) Jag är så nöjd med att bara ha en cykel :-) Ha det gôtt!

2009-08-14 @ 10:35:01
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Jen

WOW! Jag häpnas över allt arbete han har lagt ner och hur galant han fixade det! :D

Sicken duktig kille!



Ja du, att jag inte tänkt på det med alpacka.

Det kan definitivt vara något att fundera på. :)

2009-08-14 @ 11:48:04
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Läcker bild på bocken.



Hoppas inte pengarna fastnar någonstans på vägen, det skulle ju vara jobbigt, men förmodligen har banken något system för det där för överföringar kan ju inte bara hamna fel det måste finnas någon trygghet.



Hoppas din son får B-körkort och bil :) Vilket jobb det var med a-traktorn. Den blev hur snygg som helst :)

2009-08-14 @ 11:52:12
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Fotograf Annie

Svar:

Mamma och pappa brukar gå och lägga sig och sova hela natten när jag är hos kompisar, de litar på att jag kommer hem och det har jag alltid gjort... Men klart de blir oroliga när de vaknar klockan tre och märker att jag fortfarande inte är hemma...



Vilken otur att det började regna när ni skulle testa reflexskärmen igen.. Men efter regn kommer solsken. :) Jag är själv ganska ny med reflexskärm men man börjar lära sig och det blir skillnad och det är roligt med den utmaningen. Lycka till :)

2009-08-14 @ 12:26:37
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Faan vad duktig han é. Det skulle behövas en som kan det där med bilar i vår familj också.... men icke. Varken döttrarna eller maken är intresserad och jag, jag kör helst bara.

2009-08-14 @ 14:38:46
URL: http://ulricatorning.blogspot.com
Postat av: Bjorne

Pengarna kommer garanterat,riktigt duktig son du har,kommer gå långt här i livet när man kan med sådant,ha en bra fredagskväll.

2009-08-14 @ 16:13:39
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: anki

Kul att se under arbetets gång, duktig grabb du har :-) ja inte illa att börja i tid med motorfordon, tänker på den lilla fyrhjulingen när dom var små med diverse tillbehör :-)



ha ha ha, ja gömsle ja, jisses, dom var inte speciellt billiga heller! Njae jag har så dåligt med tålamod att sitta så där och vänta, allt ska gå så fort som möjligt, har fåglarna inte kommit inom fem minuter så tröttnar jag och hittar på nått annat istället. :-)



ja dikes körningen, sambon är lugn av sej så det gick bra och idag har han tvättat av den,,,ang. slåtterskäran så är den gjord från början att ha efter häst, den har stått ute i väder och vind i nog 30-40 år skulle jag tro :-)



här har hösten kommit smygande, kallt och rått på nätterna nu, och mörkt.. isch... men idag har vi haft sol stundvis men mycket svalare i luften nu i alla fall. :-)



ha en skön kväll

2009-08-14 @ 17:18:45
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: mimmi

Vilken underbar bild på råbocken:)

Och NEJ någon direkt bloggpaus tog jag inte .. jag la bara inte upp några bilder;)men nu har jag lagt upp .. har nästan precis kommit hem från en promenad med min dotter:)

Nja att köpa en bil är nog ingen ide för mig...man måste väl ha körkort antar jag:D

Underbart väder här idag :)

kram

2009-08-14 @ 18:50:24
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Vilken himla duktig kille ni har. Jag är imponerad. Både allt jobb han lagt ner och att han varit så förutseende när det gäller lön är värt en eloge.

Hälsa honom att han är kung. ;)

Må så gott.

2009-08-15 @ 01:00:32
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: annette

All heder till Din son, så enormt duktig han varit som fixat i princip allt jobb på Epa-traktorn och t,om fått igenom den i besiktnigen, om jag både bättre till och kunde ha två fordon så skulle jag köpa den direkt, ingen tvekan.

Och vilka ungdomar skulle göra som han gjort med sin lön för sommarjobb, inte många inte. Tror jag skulle vara så stoooolt så jag skulle spricka över en sådan son. Hoppas nu bara inte banken strular så han får vänta länge med att se pengarna på kontot.

Önskar Dej en skön helg!



annette

2009-08-15 @ 09:36:18
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback