Hur många bitar är 2½ deciliter...?



Det händer att jag får för mej att baka. Fast betydligt oftare händer det att jag bakar för att

a) någon har inspirerat mej! (Som tex Elena! Eller Jen! För att bara nämna ett par exempel... Det finns många fler!!!).

eller

b) någon har helt enkelt bett mej att fixa en kaka... (Vilket hände ikväll - och det var maken som bad mej i samband med att han fick syn på rabarberna, som har blivit riktigt stora nu).

Nu hör det till saken att nämnda make själv bakade igår - sockerkaka, närmare bestämt - och gjorde då slut på nästan allt strösocker... Och skrev dessutom INTE upp det på inköpslistan...!

Men! >:-)



Kakan som jag tänkte göra rör man nämligen ihop direkt i grytan, och man börjar med att smälta smör. Och i varmt smör smälter ju faktiskt socker... :-)

Däremot är jag väldigt osäker på hur många sockerbitar som motsvarar 2½ dl strösocker...?

Men efter avsmakning på smeten, bestämde jag mej för att jag faktiskt hade tagit precis lagom många! :-)~ 

Och nu står kakan i ugnen, noggrannt övervakad av ingen mindre än;



/AnnaKK & And-Marie



UPPDATERING:

Kakan blev åtminstone ätlig, och receptet finns nu upplagt här! :-)




Kommentarer
Postat av: Gärdsmygen

Det där verkar smarrigt!!

Hoppas allergin lägger sej. Nackdelen med allt detta explosiva blommande:(

2009-04-27 @ 22:04:59
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Ragnvi

Godmorgon o tack för goa kommentarer hos mig!

Hoppas kakan blev god..blev den säkert!

Ett jädrans gissel med pollenallergi! Har aldrig lidit av det själv men sonen är allergiker och jag vet hur han hade det....

Själv har jag nyss petat i mig lite frukost, hoppades på att få behålla den men icke...suck!

Kramen!

Ragnvi

2009-04-28 @ 07:43:48
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Malin B

Bättre brödlös än rådlös!

Sockerbitar är faktiskt något jag aldrig har använt i min bakning, men det beror säkert på att herr Bayard aldrig skulle komma på idén att göra sockerkaka!

Hoppas att det smakade bra.

2009-04-28 @ 07:49:04
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Jen

Åhh, vad roligt att kunna inspirera någon. :)

Det händer då inte ofta. :P



Vi har en massa rabarber här med,

så jag tror nog jag ska testa den där kakan. :)

2009-04-28 @ 09:22:32
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: elena cn

Hm, man kanske kan väga sockret...

Är det verkligen årets skörd av rabarber!!?

Åh, jag gillar verkligen rabarber så nu är jag lite avis. Tror faktiskt att jag gjorde en riktigt god paj med rabarber, jordgubbar och inlagd ingefära från Leilas bok...(dreggalar lite nu!)

Kul att kunna inspirera när jag nu bakar så sällan:)

2009-04-28 @ 17:04:35
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Ha, ha ja du är för roliger du.. Bad mannen komma och titta på dina bilder här .. du kan verkligen få till det:-D

jag gillar att dra på bakförklädet och bakar gärna.. som du kanske sett på min Kakomatblogg.. visst man tager vad man haver sa den där Kajsa Varg och hon hade alldeles precis rätt i sitt resonomang:-)

Bit eller strö det kwittar la;-)

Undras tro om den där Ankan gillade vad han såg ta form;-)

Hej på dej från mej..

2009-04-28 @ 22:43:27
URL: http://kafferasten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback