Det enklaste julgodiset...

And-Marie har lovat att sätta ihop en inköpslista tills imorgon! :-) Så alla kan handla hem i förväg, det som kan tänkas behövas till det kommande julbakandet och godistillverkandet här i kalendern!

Men något som alla gottegrisar för det mesta alltid har hemma är väl mjölk och socker!? Och mer behövs faktiskt inte för att göra "Inga-Lisas Julgodis". :-)

Nu var det så länge sen jag gjorde det, så jag var tvungen att testlaga igårkväll. Och tur var nog det...



Jag hade för mej att man skulle hälla smeten i knäckformar, men det ska man INTE!!! Innan jag hade fyllt första knäckformen hade smeten börjat stelna, så därför blev resultatet inget vidare när jag började göra rätt heller... <:-)

Men OM jag hade hällt smeten genast på en plåt eller dylikt, och sedan skurit upp den i små fyrkanter innan den hunnit stelna helt... DÅ hade det blivit BRA!!! :-D

Receptet!?

Ja, jag tog 1,25 dl socker + 1 dl mjölk, och så kokade jag det på svag värme under kontinuerlig omrörning i ca 15 minuter... Man kan dubbla satsen, och tredubbla den också - men då måste den koka längre! Gör kultest! (Alltså droppa lite smet i kallt vatten, och se om du genast kan rulla en liten kula av den!).

Jag är inte säker på om det funkar med lätt- eller minimjölk, men mellanmjölk (som jag hade) gick iallafall bra. Smaken blir förmodligen mer delikat ju fetare mjölk man använder!? ;-)

Den som gillar mjölk och socker i kaffet kommer att älska detta! Släng helt enkelt i några bitar i koppen och rör om...

På återseende i morgon! :-)

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Dysnomia's

Men! Så smart!! Det där har jag aldrig hört om, måste testas! Undrar om det inte skulle funka att göra i micro-pluskanan i micron med.. Så snart jag handlat hem socker kan jag vara testpilot för det! :-D

2008-12-02 @ 12:04:13
URL: http://dysnomias.wordpress.com
Postat av: Fru Pusselbit

Det där verkar vara väldigt enkelt, till och med jag skulle nog klara av det! ;)

2008-12-02 @ 12:55:18
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: elena cn

Vad fiffigt! Något att a med sig på resa när det är svårt att ha mjölken med sig:)

2008-12-02 @ 15:01:51
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0