Go´morron Världen - Det är fredag!!! :-)

Och jag kan bara konstatera att höstlovsveckan inte gick ett dugg långsammare än någon annan vecka - snarare tvärt om!?

Den höstlovslediga (dottern alltså) har jag dock inte sett till så mycket. Att umgås med mamma står lågt i kurs jämfört med att vara med kompisarna och pojkvännen. Och det har jag full förståelse för! :-)


På tal om lågt i kurs... Så har det svängt uppåt på börsen igen nu ju, så aktier mm står iallafall inte lika lågt i kurs nu som för ett åt sen. Inget som jag bryr mej så värst mycket om till vardags, men nu var det så att vi blev uppringda av vår bank i tisdagskväll och blev erbjudna en ekonomisk genomgång tillsammans med en bankkille - och redan igårkväll var vi och träffade honom. Han lyckades genast övertyga maken om att flytta sitt månadssparande från en trygg räntefond till en mera riskbenägen aktiefond - men själv kände jag att jag behöver lite seriös (!?) ekonomisk rådgivning från annat håll (Pappa! Hjälp!?! :-D) innan jag gör några drastiska förändringar.

Tydligen har jag 0,15% ränta på mitt sparkonto... Om jag hittar en tia på marken (och det har faktiskt hänt!) så tjänar jag nästan mer på det än på mina sparpengar (om jag nu är så tjuvaktig att jag behåller tian - och det är jag! He!!). Kompletterar jag tian med att samla pantburkar/-flaskor jag hittar i diket när jag är ute och går med hunden - ja, då tjänar jag lätt mer på att panta dem än vad jag gör på bankräntan!! That´s it!!!

Man kanske skulle köpa aktier i något skrotåtervinningsföretag, förresten...? Eller i en läskfabrik...?!

Och så det där med att man gärna vill vara lite etisk också, men att man INTE KAN vara det - iallafall inte om man ska tjäna BRA med pengar på sina aktier!? För det säger väl sej själv, att det jämtöver är företagen som har de lägsta omkostnaderna som går bäst - alltså de som inte tar något större ansvar för de miljöproblem mm som de direkt eller indirekt orsakar, och som åtminstone i något tillverkningsled enbart har kvinnor och barn på sina avlöningslistor...

Om ett tag ska vi träffa bankkillen igen för att se över vår framtida ekonomi - den vi ska ha som pensionärer, alltså... Det blir nog riktigt nattsvarta siffror det!! 8-X

Men tills vidare slösar jag glatt vidare - inte minst med foton! :-D Så här kommer ett par till:



Ha en fin-fin dag! :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Yvonne

Bankräntan är inte mycket att hurra för just nu, nej :( Men om man inte ska använda pengarna jättefort kan ju aktiefonder vara bra, de går ju lite upp och ner, men månadspara är ju bra då...Härliga bilder är det här, med dubbla motiv liksom. Gillar! :)

2009-10-30 @ 08:33:25
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Ulla

Nu fick jag dåligt samvete. Vi borde oxå träffa någon bankkille som skulle se över våra, om inte annat framtida, ekonomiska förehavanden. När det oranga kuvertet kommer stoppar jag huvudet i sanden och säger: -"Ja, ja det löser sig"

2009-10-30 @ 08:40:43
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Jenny Ölmebo

Hej hittat dig via min mamma " mimmi"



Fina bilder :)



ja det där med sparkonto osv är jättesvårt tycker jag, man vill ju där man fr bra ränta emn man vill ju ändå inte ha där man kan förlora pengar heller.



Ha en underbar fredag

:)

2009-10-30 @ 08:55:04
URL: http://cuddlypumsan.wordpress.com
Postat av: anki

ja du, det är inte lätt med fonder och aktier, vi hade fonder förut men det gick vi ur, litar inte på bankerna för vi förlorade bra med pengar under en period så det får vara för oss, även om kursen har vänt så tror jag att det är en otrygg framtid ändå. :-)



här är det sol men inte så mycket frost, blir nog en ute dag här med hundarna :-) fåglarna har ätit upp sin mat så jag måste fylla på... gråspetten var hit nu på morgonen men coccosfettet är slut så även det måste jag fylla på :-)



fina bilder, jobbat lite i fotoprogrammet? :-)



ha en skön dag

2009-10-30 @ 09:09:49
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Anki N

Ekonomi - ja de är ett roligt kapitell. ler inte alltid lätt att välja rätt. Men sparkonto - ja de ger i stort bara det man spara o det är väl gott att man kan spara undan lite. Det kostar betydligt mer andra hållet, ja när bankerna ska ha räntan. Varför är det alltid så tros?!

Jag blir alltid full i skratt när jag läser ordet aktier. När vi började köpa det så gjorde min gubbe peremiär inom området. Han köpte några små billiga för att lära sig o så. Fast de var inte speciellt bra - samma eftermiddag gick företaget i konkurs...haha,,,gud vad vi haft roligt åt det där. Oh tack o lov var det bara några hundralappar...

Ska man köpa sånt för större pengar ja då bör man nog ha lite mer kött på benen inom området men så vet man ju aldrig. vad som helst kan ju hända, inga garantier finns. Så att lägga alla sparpengar på sånt - de skulle inte jag göra. Oh nej, min gubbe har inte hand om vår ekonomi...hihi

Ja nu är det fredag o helg. De e gott!!

Önskar dig en underbar o kul alla helgonhelg

Kramiz Anki N

2009-10-30 @ 10:42:30
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Gärdsmygen

Gillar ditt inlägg!! Ekonomi är inte min grej.....får rysningar....Förr ville jag ha full koll men numera överlåter jag det helt åt min livskamrat (han får nämligen inte rysningar), vilket är emot mina principer egentligen. Men det är en av de principer jag frångått:)

2009-10-30 @ 11:06:17
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: Lizaloop

Inte lätt det där med pengar.... vi sparar på esparkonto, det har väl bästa räntan. pensionspengarna ville jag placera i nån vapenfond sa jag på banken.... EHH VA? sa hon, ja men finns det ingen sån, vapen, eller terroristfond, krig kommer det ju alltid att vara.....



ehh näää nån sån finns nog inte svarade hon... nähä, då får jag fortsätta att vara fattig då ;)

2009-10-30 @ 12:01:07
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: annette

Tvi vale för detta med ekonomi, tycker inte om att tänka på framtiden vad gäller det, själv sparar jag ihop lite och så bränner jag iväg dom på lite som jag tycker roliga saker, typ nytt objektiv, ny data osv;)

Det oranga kuvertet som kommer en gång om året öpnnade jag första gången det kom, efter det har jag kastat dem oöppnade.



Det ordnar sig alltid, brukar säga att jag skall köra ut tidningar och samla tomglas/burkar när jag blir pensionär!!



annette

2009-10-30 @ 18:27:46
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Annika

Vilka underbart vackra bilder du slösar på :o) De nedersta är fullkomligt ljuvliga och sååå grymt snygga.



Det är så trist med ekonomi... å så kul att ha pengar... å ännu roligare att spendera delar av dem :o)

2009-10-31 @ 18:27:31
URL: http://www.rubinara.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback