Grisfest...

Det visade sej att det inte hade tagits så många foton under festen igårkväll... Varken av mej, eller av ungarna som lånade kameran mesta tiden!

Men jag kan bjuda på de här, iallafall - mest för att visa upp lokalen!  Vi dukade nämligen långbord i verkstaden - och det blev riktigt BRA! Ett par värmefläktar höll temperaturen på en behaglig nivå. :-)





Fick denna fråga efter mitt förra inlägg:

Wickan  ([email protected]) om När det rökta fläsket blev stekt... :-):
Häftigt!! Äldste sonen har lust med helstekt gris när jag fyller år nästa sommar! Här får vi lite tips senare idag, kanske?
Har ätit helstekt en gång o DET var gott!
Hur stor gris hade ni o till hur många räckte det?

Jag var ju inte så jätteinblandad i grillningen (höll egentligen bara i kameran!), men jag kan absolut rekommendera detta!

Har man bara tillgång till en sån här special-grill, så är det ingen större konst att lyckas bra! :-) Och vill man inte grilla själv, kan man säkert hyra in en grillmästare som fixar hela rubbet...?

Man utgår ju från en griskropp som redan är saltad och varmrökt, så det man ska åstadkomma under grillningen är att få upp köttet i rätt tillagningstemperatur (70-75 grader, tror jag!?) samt ge det en vacker stekyta. :-) Pensla då och då med grillolja! Och skydda med folie om stekytan tenderar att bli lite väl bra här och var...

Den här grisen vägde nånstans mellan 20 och 25 kilo, och räckte med mycket gott mått till oss 20 personer (varav några var barn) - det blev en hel del över!

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Misen

Det såg mysigt ut, vilken bar idé att använda verkstaden till festlokal, superbra ju! Jo, man får ha mobil på BB, inte på förlossningen, men sen på BB går det bra att ringa. Hoppas ni har en fin söndag!

2008-10-05 @ 12:49:02
URL: http://homeostas.blogg.se/
Postat av: Elena CN

Tänk att den lille gisen vägde så mycket. Var det något speciellt ni firade?

Den enda grisfest jag varit på var på Kanarieöarna när jag tog dit mina svärföräldrar på deras första utlandssemester. Jag tyckte att de skulle få uppleva en riktig charterresa. Sangria och grisfest!

2008-10-05 @ 22:22:07
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Wickan

Himmel så läckert... Undrar om jag törs låta sonen få utlopp för sina grillideer...?

Då kommer nästa fråga - var hittar man grisen som är både saltad o varmrökt?

Det blir en riktig grisföljetong det här!! =)

2008-10-05 @ 23:17:35
URL: http://wickansvarld.blogspot.com
Postat av: morsdeka

Ännu en gång... SÅ GOTT!!! Ser mycket trevligt ut. Finns det hjärterum, finns det stjärterum. KRAMEN!

2008-12-03 @ 16:42:58
URL: http://morsdeka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback