En slags fortsättning...

...på det förra inlägget! :-)

Av kommentarerna att döma bör jag utveckla det här med enchiladas lite till!?! :-) (Hoppas att jag stavar rätten rätt, förresten!?).

När jag surfade efter recept på det fick jag fram till exempel detta... Och detta...

Men inget som liknade det som A & R bjöd på!?

Men de hade iallafall också tortillasbröd, och köttfärs som var smaksatt med Taco-kryddmix. Men istället för att rulla in färsen i bröden så hade de vikit fyrkantiga paket av bröden, men ca 2 msk köttfärsröra i vart och ett. Dessa paket var sedan lagda i en ungsform, och över dem hade de hällt en sås där basen var creme fraiche, och så riven ost över det. Och sedan hade allt gratinerats i ugnen i ca 20 minuter. Det såg ut som lasagne - men luktade taco!? :-D

Vad jag inte riktigt har kläm på är allt som var i den där creme fraiche-såsen... Men jag minns iallafall att de nämnde vitlök och chili. :-) Det var inte jätte-hot, men det kan man ju välja själv om man vill ha eller inte.

Så jag kan ju få nytta av en eller ett par av mina såna här...



...när jag ska ge mej på att experimentera fram denna rätt!!!

Såsen var förresten ganska ljus i färgen, så jag tror inte det var en massa tomat- eller salsasås i den... Kanske lite!?

Nån som har lust att försöka komplettera innehållet ytterligare??? :-)

Lovar att jag gör ett inlägg sen när jag själv har testat - dock vet jag inte när det blir... Men eventuellt nån dag i den kommande veckan!

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Elena CN

Nej, tyvärr så kan jag nog inte hjälpa dig. Jag har inget recept med creme fraiche.

Jag vet inte om det här kan hjälpa dig:

Gör en enchiladasås där hälften ska blandas med köttfärsen och resten blir såsen "on top".

3dl vatten

1 dl tomatpuré

1 påse Enchilada Seasoning mix

Blanda alltså hälften av enchiladasåsen med 1-2dl gräddfil som hälls över tortillabröden.



Inte som du beskrev det, men...

Ring dina bekanta och fråga igen!

2008-10-26 @ 12:01:57
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: matte

om såsen var med i ugnen så borde det vara någon typ av bechamel... (kanske). Samma typ av sås som man gör till lasagne. Sedan kan man ju ha vitlök, riven parmesan eller annan ost, creme fraiche, smaksätta med lite muskot.. vad man vill i bechamelen för att "poppa till den".

2008-10-26 @ 12:09:36
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Bella

Hmmm...Alla de gånger jag gjort enchiladas har jag alltid använt tomat & chilisås...



Blev nyfiken på det här och var "tvungen" att kolla upp det;



Enchiladas con chili colorado: with traditional red enchilada sauce composed of dried red chili peppers soaked and ground into a sauce with other seasonings. However, red enchilada sauce may also be tomato-based with red chilis added.



Enchiladas verdes: green enchiladas made with green enchilada sauce composed of tomatillos and green chilis.



Enchiladas suizas: suiza, meaning Swiss, is an adjective that indicates the dish is topped with a white, milk or cream-based sauce, such as béchamel. This appellation is derived from Swiss immigrants to Mexico who established dairies to produce cream and cheese.



Det var nog en variation av den sista som du bjöds på!!!

2008-10-26 @ 15:59:10
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Monkan

Den där maträtten du blev bjuden på låter oerhört läcker o intressant, jag älskar allt som har med taco att göra :-)) Om det var creme fraiche i så kanske det var paprika/chili-smaken? Blandat med vanlig? (Annars blir den väldans stark).



Svar: Ja tur att jag hade russin, jag kunde ju inte gärna visa upp ännu en onyttighet! Tog först bild på en Delicatoboll, som kanske inte är så god längre, har legat i kylen nån vecka. Hmmm, jag kanske måste testa... :-)



Vad fin hästen var!

2008-10-26 @ 21:03:15
URL: http://fotobunten.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Enchiladas har jag stoppat i mig en hel del, men inte en sådan försvenskad variant som du beskriver. Enchiladas är helt enkelt ihoprullad tortilla (platta och runda majsbröd) med fyllning. Fyllningen kan vara vad som helst. I Mexico finns ett otal varianter: med ost, köttfärs, tonfisk etc. När jag bodde i Nicaragua hade vi vårt favoritställe där vi ofta köpte enchiladas på kvällen. Ett par bastanta damer med stora vita förkläden stod i en gatukorsning med en vagn där de staplat alla ingredienser i skålar och burkar. Någon slags uppvärmningsanordning måste de också ha haft. Deras enchiladas bestod av tortillan fylld med en slags köttstuvning med en vitkålssallad smaksatt med en slags sur grädde och kryddor. De gjorde enchiladas medan man väntade (jättelång kö alltid), rullade ihop den och stoppade den i en liten plastpåse. Mmmm, jag har aldrig smakat en godare enchiladad.

2008-10-27 @ 18:28:46
URL: http://sassa.webblogg.se/foto
Postat av: morsdeka

Hej vännen! Jag har aldrig varit med om att man kryddar sina enchiladas med taco-kryddor. Jag har bott i USA, där mexikansk mat verkligen lagas som i Mexico, och inte heller där har stött på det.

Det du blev bjuden på var nog en hemmasnickrad version, som de satte namnet enchiladas på.

Jag har ett recept på en tacopaj med bl.a. creme fraiche i. Man gör inga knyten/paket, men det är supergott... Hör av dig om du vill ha det.

KRAMEN!

2008-12-08 @ 08:19:45
URL: http://morsdeka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback