365 Foton 2010 - Tema nr 330 och 349!


Eftersom jag "skolkade" från den här utmaningen igår så får det väl bli två foton idag...

En skottkärra är ju en slags vagn - och vår används mestadels till att köra in ved med. Ett lass om dagen, nu när det är kallt...



Och till att kapa upp saker och ting (exempelvis gamla kasserade sängar!) använder maken sin motorsåg - och den är minst sagt välanvänd...



Apropå välanvända saker, förresten... Min dator är ju inte så piggelin längre, och det blir bara mer och mer irriterande när den segar sej - men så har den ju också varit igång de flesta av dygnets vakna timmar i en hel massa år! Tror faktiskt att det är hela FEM år sen vi fick den!?

Ja, jag inser ju att det inte är så mycket annat att göra än att byta ut den... Men den ska ändå få en chans till! Jag ska avlasta hårddisken från alla mina tiotusentals foton mm, med förhoppningen att den åtgärden ska göra en viss skillnad och att datorn ska "tänka" lite snabbare igen sen. Och så ska jag i fortsättningen bara spara bilder på en extren hårddisk...

Då uppstår genast ett nytt problem! Jag behöver en till extern hårddisk, som jag kan använda till kopiorna av alla mina bilder!?

Hå-hå-ja-ja... Det börjar bra det här, kan man säga... <:-X Jag hade nämligen tänkt "sätta hänglås på spargrisen" detta år, med tanke på att vi gjorde av med så hiskeligt mycket pengar ifjol när vi renoverade köket, hallen och dotterns rum, köpte en bil till sonen och det ena med det tredje. Hur mycket jag dessutom la ut på kamera, objektiv och andra fotorelaterade pinaler vet jag inte ens, men det var iallafall en hel del det också... Till råga på allt ska dottern åka till fjällen nästa vecka, och vill då ha några tusen med sej till stughyra, skidor, liftkort och jag vet inte allt - men de pengarna var jag iallafall och plockade ut på banken idag...

Maken får lön om en vecka ungefär - köpa extern hårddisk då??? Hm... (En sådan kostar iallafall bara en bråkdel av vad en ny dator skulle gå på! <:-) He!).

/AnnaKK, Konsumtionssmart!? X-]







Kommentarer
Postat av: mimmi

har du testat att göra en ominstallation ..det brukar hjälpa mot en sen dator:) självklart måste du ju ha en extern hårdisk att spara alla bilder på innan ..men hjälper det inte med en ominstallation .. då finns det inget mer man kan göra ..för det samlas en massa saker på hårdisken som sprider ut sig och då blir den seg och då hjälper det inte bara att ta bort bilder :) så jag vill rekommenderar en ominstallation ..men för guds skull .. spar allt du kan komma på .. email adresser och allt sånt innan :) Mycket bra att jag talar om det för dig då det brukar vara sånt jag glömmer .. jag gör en ominstallation 2 gånger per år för att inte få så himla seg dator :)och kommer då på ...efteråt .. fa... jag glömde ju att spara ..det ... och ..det .. och javisst ja .. det skulle jag också ha sparat :D

ha en fin kväll :)

2010-01-04 @ 17:33:35
URL: http://mimmisfotosida.nu/
Postat av: annette

Gillar Dina val på dessa två teman, saker som finns i Din närhet och används, så skulle jag vilja kunna lösa fler 365-teman!

Tvi för sådana problem som Du har med datorn, gör bara inte som jag under hösten, trodde att problemen skulle gå över av sig självt, ja det gjorde dom ju i och för sig, det blev hårddiskkrasch och jag förlorade rätt mkt saker, inte så mkt bilder men en massa annat.

Extern hårddisk kör jag som säkerhetskopia ggr två numer, fast egentligen vore det nog bra att inte ha några bilder på själva datorn.

Om Du håll hårt i plånboken på NyÅrsdagen så skall penagarna räcka hela året sägs det, kanske Du gjorde det;-)



Ha en bra tisdag!



annette

2010-01-04 @ 18:23:24
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Helena (Citronodlingen)

Här bärs det in ved i tid och otid också :o)

Extern hårddisk har jag också funderat på ett bra tag, det börjar bli lite mycket skivor nu med foton som man ska hålla reda på... Men nu ska vi snart på semester så innan dess håller jag hårt i slantarna för att kunna njuta så mycket som möjligt när vi är borta.

2010-01-04 @ 18:57:12
URL: http://pysen73.blogspot.com
Postat av: Kristallina

Ser nästan ut som här hos oss på dina två bilder.

Man känner sig hemma direkt ;)



... och då säger man att pengar inte är allt :D



Ha en bra dag.

2010-01-04 @ 19:09:15
URL: http://kristallinas2010.blogspot.com/
Postat av: Sickan



Trevliga bilder! Kärran ur grod perspektiv var lite annorlunda och kul!

Ja,pengar det är en odryg vara!



Ha det bra!

Kramen

2010-01-04 @ 19:49:35
URL: http://sickanochalltomkring.blogspot.com
Postat av: Charlotta

Fina bilder till temana. Gillar sågspånet under den välanvända sågen.



På tal om välanvänd och överbelastat dator så köpte jag en USB-hårddisk (800 kr för 250Gb) och förde över alla mina bilder från min 5 år gamla hårddisk för en vecka sedan. Det har aldrig gått så trögt som nu... och ändå så är det nu 25% ledigt utrymme. Surt! Det blir defragmentering en dag och jag hoppas det hjälper, för jag har ingen lust att börja om på ny dator.

2010-01-04 @ 21:53:26
URL: http://livetmedleran.blogspot.com/
Postat av: Kerstin

Vilket bra val till dina teman.

Det där med datorn låter inte bra. Du måste nog omformatera den för att få lite fart i den igen. Vi har också två externa hårddiskar. Det behövs för även en extern hårddisk kan krascha.

Hoppas att det går bra för dig. :)

Ha en fin tisdag.

2010-01-04 @ 22:39:53
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: cecilie - bloggvärldens mest musikfyllda blogg

oj vad fina bilder:O

2010-01-04 @ 23:26:12
URL: http://ceciliesjostrand.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Ja..fy fasen vad det går åt ved nu! Svinkallt här idag igen...

Krånglande datorer...tvi vale! Då avviker jag...blir bara såå irriterad!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-05 @ 07:10:34
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Anne-Lie

Mycket läcker tolkning av vagn!

2010-01-05 @ 23:51:43
URL: http://anne-lie-fotorian.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback