Canon EOS 40D

Testing, testing... :-)

Alltid lika spännande att se hur de första fotona med en ny kamera tar sej ut!

Objektivet som satt på var mitt 18-200 mm´s, utan närbildslinsen... :-)

Om dessa foton kan jag väl lite kort säga att det översta är hårt beskuret, det mittersta normalt beskuret och det nedersta lite grann beskuret... Mest intressant är nog att det nedersta togs igårkväll när det hade börjat skymma lite grann. Fotot är taget med ISO 1600 - en inställning som är helt hopplös på 450D:n! Men på den här kameran går det ju alldeles utmärkt - så jag ger 40D högt betyg vad det gäller ISO och anti-brusegenskaper! :-)



Små detaljer fastnar uppenbart också bra. Fast den här bilden gör sej bättre i ett större format än vad jag kan visa här i bloggen... Hoppas ni ser den lilla spindeln + björkfröet!? :-) Fotot är beskuret lite grann bara...

Det är ju inte så mastodont-många megapixlar i den här kamerans bildsensor - "bara" 10,1 - men det är ju bland annat det som ger den goda brusegenskaper, och jämfört med de drygt 12 som finns i 450D:n så verkar inte dessa rymma mindre bildinformation, snarare mer!? Ska dessutom inte vara några som helst problem att göra utskrifter i A3-format, om man skulle vilja det.

Att använda 40D är lite (eller rent av ganska mycket) annorlunda än att använda 450D... Inställningarna är väl på det stora hela de samma, men display och knappar skiljer en hel del - men sånt lär man sej efter hand! (Instruktionsboken är bra - och på svenska, så klart!!!).

Sökaren är förresten enormt mycket bättre i 40D! Nu ser jag verkligen vad jag fotar, och behöver inte längre mer eller mindre gissa om jag har fått skärpan på rätt ställe! WOW!!! 8-D

Tyngden och storleken... Tja!? En del skulle säkert kalla 40D för klunsig, men jag tycker att detta mest bara "känns kvalitet"!!! Den är rejälare byggd än 450D, och mer vädertålig. Tyngden gör den stabil, särskilt om man har ett stort objektiv på. Och i handen ligger den perfekt!

Att valet föll på att köpa just denna modell, som jag knappt ens har sett åt tidigare...? Tja! Det är nog så att när jag väl fick upp ögonen för den (har allt varit ganska förblindad av 50D innan!), och började läsa tester och användarrecenssioner, så stod det snart ganska klart för mej att det här är en BRA kamera - som dessutom snart inte längre finns att få tag i! Det är ungefär två år sen modellen kom, och nu är den redan uppföljd av både 50D och 7D... Tvivlar på att den tillverkas längre... Sen har jag spånat en del med min vän Lisa, som också är nybliven 40D-ägare, och den infon som hon har delat med sej av har naturligtvis också haft stor betydelse. Tack, Lisa!!! :-)

Nypriset har givetvis dalat åtskilliga tusenlappar, och att köpa en 40D på begagnatmarknaden visade sej inte bli så värst mycket billigare än att slå till på en helt ny. Begagnade hus ligger ofta kring 6-7000 spänn, och jag gav 7 590:- för mitt i Fotokungens nätbutik. Det är absolut värt någon tusenlapp extra att få ett helt oanvänt exemplar i sin hand - och garanti också, förstås! :-)

Ett CF-kort har jag fått köpa till också, förresten. Såna här "proffs"-manicker levereras tydligen inte ens med ett fjutte-kort på 16 mb!? ;-) Om jag även ska kosta på den ett extra batteri, får jag se...

Nu närmast: Ut och fota mer!!! :-D

/AnnaKK










Kommentarer
Postat av: anki

toppen att du är nöjd med kameran, ja sökaren kunde vara bättre på 450D, har lite svårt jag med att se om skärpan ligger rätt.

Om jag förstått det hela rätt så är 40D större och lite tyngre, jag har små händer och klena handleder och vill gärna kunna hålla kameran med en hand ibland, frågan är om det är möjligt med en tyngre och större kamera?

Att kunna använda högre iso är ett stort plus, vid 800 upplever jag att bilderna på 450D blir lite väl gryniga, håller mej oftast på 400 iso med den..



nä, ska nog ta lite mer smörgåstårta, blir inget blogg inlägg idag för mej, huvudvärk och trött.. så det får bli i morgon........ :-)



ha en skön fotokväll

2009-09-11 @ 19:32:49
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Lisa - InkyWings

Fniss... så man kan ställa till... ;-DD



Fast den där jäkla "on-off"knappen (ratten) kommer jag aldrig att förlika mig med. SUCK! Är jag ute och fotar får kameran helt enkelt vara på istället och så har jag den på "1minut" som den stänger av sig automatiskt. Kanske det dom har funderat ut. ;-)



TIPS! Nya originalbatterier kostar nästan 1000-lappen!! (HOST HOST) så leta på Clas Ohlson så räcker det med 350:- istället. Fungerar minst lika bra. Kan vara värt att ha ett extra ibland.



Nu ska jag fixa till lite bilder som jag plåtade på eftermiddagen, lär väl synas i bloggen lite senare.



KRAM!

2009-09-11 @ 19:58:45
URL: http://lisainkywings.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det var en redig beskrivning:) man kan nästan säga ...att du verkar vara väldig nöjd med ditt köp:D

och det är kanon bra..för tänk om man hade slängt ut så m¨ånga pengar och sen inte var nöjd..

Vad jag kan se ..så tar den bra kort också;) inte dåligt:D

Mitt nya objektiv.. tja .. vet man om att det är ett allrond objektiv.så funkar det väl ok.

ha en bra foto kväll:) eller blir det inga test på kvälls bilder;)

kram

2009-09-11 @ 20:35:29
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Dysnomias

Har framkallat planscher utan problem med min a100 (som har 10 megapixlar)! :-)



Grattis till ny kamera!

2009-09-11 @ 21:32:04
URL: http://dysnomias.wordpress.com
Postat av: elena cn

Åh, så roligt för dig! Det märks att du är pålästoch att du har en hel del förkunskaper när det gäller kameror.



Jag köpte (fick!) min EOS 1000D just för att det var en Canon, den var billig och jag hade inga förkunskaper om systemkameror. Nu efter drygt ett halvår tycker jag att bilderna inte alls blir så skarpa som jag vill ha dem. Beror det på att jag går för nära? Har för skakig hand? Kan kameran (eller jag) inte fokusera ordentligt på objektet? Är objektivet dåligt??? Ja, jag har inte en aning. Men nöjd är jag inte nu i alla fall. Jag har kommit av mig lite med fotograferandet...

2009-09-12 @ 19:42:13
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: elena cn

Jag försökte kommentera ditt senaste inlägg från köket här ovan, men det gick inte så det blir några ord här istället.



Idag var vi iväg till IKEA igen! Det var både kök och hallmöbler som tittades på. Hallen blir nog ett enklare projekt:)

Jag bara undrar hur ni hade tänkt klara er med att laga mat m.m. när ni river hela köket??

Kämpa på:)!!!

2009-09-12 @ 19:46:16
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ny kamera OCH nytt kök!! Spännande värre, sonen ska med byta kök i höst också det inhandlat på Ikea.

2009-09-12 @ 20:01:06
URL: http://farmoringrids.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback