Canon Närbildslins (Macrolins, Close-up lens)

Då ska vi se... :-) Om jag kan berätta lite sakligheter om min närbildslins!?

För det första heter den 500D, vilket bara det kan upplevas lite förvirrande eftersom Canons senaste systemkameramodell också heter så... (Och jag lyckas ta mej sjutton inte hitta nån bra bild på en sådan här lins på nätet, så vid tillfälle får jag väl kanske ta och fotografera av min egen!?! Hm...).

Hur som helst!

Linsen är ca 12 mm bred, och man skruvar fast den framför sitt vanliga objektiv precis som man gör med ett filter. Vill minnas att linserna finns i diametrarna 58, 72 och 77 mm. Om inte någon av dessa storlekar passar så kan man använda nån slags adepter mellan objektivet och linsen, men vad det är för något är inget jag har behövt forska i eftersom 72:an passar på mitt objektiv (Canon EFS 18-200 IS).

Nedanstående foto är taget för ett par veckor sedan:



Så nära kom jag med objektivet inställt på 200 mm...

Nu har jag dessvärre ingen snäcka att jämföra med, men å andra sidan är väl en humla ungefär lika stor!? ;-) Den blir så här pass stor med närbildslinsen monterad och objektivet fortfarande inställt på 200 mm:



Ytterligare ett exempel:





Originalbilderna är ju i och för sej inte jättenära, trots linsen... Men det går ju att beskära fotona så man i sista änden får ordentliga närbilder iallafall! :-)

Men för att man ska kunna göra stora bilder av små delar av ett foto, så vill det till att det är bra kvalitet på originalet... Och DET tycker jag att den här linsen ger!!! :-)

Jag kan inte upptäcka att den på något vis försämrar bildkvaliteten!!! Skärpan är tex mycket bra - och om den inte är det på något foto, så beror det inte på linsen utan på att jag inte har varit noga när jag har fokuserat alternativt inte har hållt kameran ordentligt stilla!

Sen går det att få väldigt fina mjuka, diffusa bakgrunder också med linsen på. :-)



Färgerna kan man inte heller klaga på, förresten! Av fotona i detta inlägget är inget färgjusterat i bildbehandlingsprogrammet, utan de var så här direkt i kameran.

Tyvärr kan jag inte säga något närmare om hur linsen fungerar på andra objektiv, men att den ger förbättrade närbildsegenskaper på de flesta teleobjektiv är nog rätt klart. Enligt Cyberphoto fungerar de bäst mellan 75 och 300 mm. (Om du klickade på länken såg du en bild på en lins som heter Canon 250D 58 mm... Vilket jag tror är en äldre modell).

Kan även tillägga att jag beställde min lins från Foto Video, och betalade 1300:- för linsen inkl frakt och postförskottsavgift. Tydligen var det för billigt, för nu har de höjt priset...? <:-) 

Så nu är jag dubbelt nöjd med min lins - för att inte säga tredubbelt nöjd!!! :-D

/AnnaKK

PS! Man behöver INTE ha Canonkamera/Canonobjektiv för att kunna använda en sån här lins - de passar på allt som har normal filtergänga! Men när man väl har fått på en sån här lins, så får man nöja sej med att fotografera på nära håll - kameran kan inte fokusera rätt på långa håll med den framför objektivet... Men å andra sidan är det ju snabbt gjort att skruva väck den om behovet skulle uppstå! :-) DS!





Kommentarer
Postat av: mimmi

Tusen tack för din beskrivning och dina visnings bilder .. som för övrigt var kanon fina:)

Jag blir mer och mer sugen på en sån lins. . jag skall kolla upp vad de har i dessa affärer jag har här .. vi har många som håller på med fot så kanske man har tur och hittar en som har och som kan hjälpa en med att få en som är bra och som passar till kameran

Enligt dina bilder här verkar den vara kanon :)

kram

2009-05-10 @ 17:43:09
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com
Postat av: anki

Fina bilder och det blev lite skillnad på brännvid 200mm med lins. :-)

Nä, det funkar inte med närbildslins på macrot, för mej gäller det mellanringar, vilket inte är akut direkt, sparar ihop till en sats men annat får gå före och jag sitter inte i sjön direkt. Med mellanringar kan man inte heller fota på långt håll men för mej är det närbilder så det stör inte mej så mycket egentligen. :-)



sista bilder på blomman,, wow,, jätte fin... :-)



ha en skön kväll

2009-05-10 @ 19:10:11
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Lena L

Det var ju verkligen lyckade bilder! Ett bra alternativ till macroobjektiv! Fin skärpa och otroligt fina färger när du inte ens hade redigerat dem alls!Annars brukar ju färgerna vara lite trista direkt från kameran, nästan oavsett vilket objektiv man har! Ha det gott!

Postat av: annette

Det blir ju skillnad, verkligen skillnad och så kan man som Du skriver oxå beskära så det blir det ju ännu närmare, absolut inget fel i kvaliten på dom bilder Du visar här, nu kryper Du väl omkring på marken ännu mer;)



Ha en bra början på veckan!



annette

2009-05-10 @ 20:43:58
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Mange B

Vilka snygga bilder du tar! En dag skall jag också kunna det :-)!



Mange B

2009-05-10 @ 22:19:31
URL: http://lucifer.se
Postat av: Pialotta

ja du Anna .. jag säjer som alltid dina bilder så himla skärpta och så in i norden vackra så man smälter.. nu snart är det verkligen dags för byte av kamera.. idag blev jag riktigt sur då jag haft en alldeles fel inställning på min lille Canonkamera..

Dessutom tog batteriet slut mitt i alltihopa.. sluga jag som inte hade laddat;-(

ha de gott.. visst ja idag var det triss.. fåglar.. ingen fågelexpert för de där flyger bara jag närmar mig. Ha de fint/Pialotta

2009-05-11 @ 00:03:44
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: elena cn

Tackar och bugar för all bra information:)!!

Jag klickade på cyberphotolänken och nu var det där en 500D lins för 920kr!! Kan det stämma?!

Bra sugen är jag på linsen. Jaja, det är min födelsedag i oktober så jag får väl vänta till dess:(



Och du...den där flugan verkade självklart gå på plana marken:)

2009-05-11 @ 19:29:44
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Oj vad mycket bra info du kommer med. Det där visste jag inte ens om. Tack för kursen. ;) Du har ju alltid kanonfina bilder och nu vet jag vad du använder dig av. Jag trodde att det var ett macro. :)

Ha det gott.

2009-05-11 @ 20:48:16
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Hmmm, ett sådant filter borde jag kanske skaffa. FIna bilder har du verkligen fått till.

2009-05-11 @ 22:40:15
URL: http://ulricatorning.blogspot.com
Postat av: Barbro S

Så många underbara bilder, vet ej riktigt vilken jag ska kommentera. Snigeln, kanske, den var så fin på sin kant. Och ormen, som jag var övertygad om var riktig, och så säger den .... inte, men så var den visst riktig ändå. Tycker också ormar är vackra men vill inte ha dem för nära.

2009-05-13 @ 15:39:48
URL: http://konstbarbro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback