Lördag! :-D

Om en dryg timme susar jag och dottern iväg till Kristianstad - hon påstår nämligen att hon inte har nånting att ha på sej... Det tror jag inte riktigt på - iallafall är tvättstugan så gott som knökafull med paltor som jag inte kan se någon annan rimlig ägare till än hon...

Men, men! <:-) Och inte mej emot med en tripp till stan! Kan behöva röra lite på mej efter gårdagkvällens frossande på restaurangen!

Om ni klickar här så kan ni se var vi var nånstans. :-)

Och då ser ni också en bild från vinkällaren som vi fick göra ett besök i allra först, och provsmaka ett rött merlotvin från Slovenien som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på och som inte heller finns att köpa på Systembolaget - ännu! Krögaren var väldigt lyrisk över det, men jag tycker det var för kallt. Det höll väl samma temperatur som det var i vinkällaren, men borde nog ha varit någon eller några grader varmare för att komma helt till sin rätt. De som drack det till huvudrätten sen, sa iallafall att det var bättre temp på det då, och att det var riktigt gott.

Jag körde, så därför fick jag nöja mej med alkoholfritt vin till maten. Ett misstag jag aldrig tänker göra om! Ja, inte köra - utan dricka alkoholfritt vin! ;-) Det var INTE gott...! :-/ Mineralvatten hade varit ett minst 100 gånger bättre val...

Vi åt en trerätters meny där förrätten bestod av typ "fyra små rätter" + en bit vitlöksbröd. Det var en liten skvätt hummersoppa, två pyttesmå laxpatébitar, några räkor med majonäs samt en bit gravad lax med en ägg- och currysås till. Helt okej! Till detta serverades ett vitt vin, från samma slovenska vingård som det röda vi hade fått provsmaka i vinkällaren. Jag smakade bara lite, men det var definitivt ett riktigt BRA och mycket gott vin!!! Men det finns väl inte heller att få tag i för vanligt folk, om jag förstod det rätt... Synd!

Sen kom då huvudrätten in. Älgstek med örtkryddad potatispuré, gräddsås, smörstekta kantareller och sockerärtor!

Med tanke på att hela sällskapet bestod av jägare, som har frysboxarna där hemma fulla med viltkött och dessutom till och från äter älgstek till middag vanliga vardagar, så blev det kanske inte riktigt den storslagna kulinariska upplevelse som vi hade hoppats på. (Tydligen var menyn hemlig, så ingen av oss visste i förväg vad vi skulle få...). Men det var mycket gott tillagat, och att köttet var segt berodde nog mer på att älgen var gammal än på att kocken hade misslyckats. ;-)

Slutligen fick vi en efterrätt bestående av hemgjord glass toppad med vispgrädde, whiskeysirap (!?) och krossad choklad.

Kaffe intogs senare hemma hos VD:n, där vi förövrigt blev sittandes i ett par timmar och hade det allmänt kul och trevligt!



Ha en jättefin lördag allihopa!!! :-)

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: Photos by Storm

Låter gott att bli bjuden på en trerätters. Hoppas ni får en bra dag i stan. Ser ut som om vädret ska bli bra i våra trakter/Lis

2009-03-21 @ 09:14:21
URL: http://photobystorm.blogspot.com
Postat av: Annies Fotoblogg

Verkar som om ni hade trevligt. :)



Hoppas hon hittar något att ha på sig, ha en bra dag du med :)

2009-03-21 @ 09:20:26
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Lissen

Vad härligt med lite av livetsw goda!!!!

Hoppas ni hittar något till dottern!

Härlig vårbild!

Ha en skön helg!

2009-03-21 @ 12:00:38
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Ninna

Vår snart 18-åriga dotter påstår ofta att hon "inte har något att ha på sig" trots överfullt i garderob och klädskåp.



Kanske inte så lyckat att servera älg till älgjägare.



Typ Loka är godare än alkoholfritt vin, tycker jag också.

2009-03-21 @ 12:02:57
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Tilda - fotoblogg

Fin bild!

2009-03-21 @ 13:23:18
URL: http://tildix.blogspot.com/
Postat av: Gärdsmygen

Då får vi hoppas att ni hittade ngt i klädväg. Är Kristianstad närmsta staden? Där bodde jag i tre år.

2009-03-21 @ 14:11:21
URL: http://litenfagel.blogspot.com
Postat av: mimmi

Att barnen inte har något att ta på sig ..det känner man igen :)

hm



Glass med whisky nånting på ..lät lite annorlunda .. vet inte om jag skulle gilla det:)

DEt finns alkoholfria drycker som är jätte goda:) jag drack sånt en nyårsafton när jag var gravid och väntade mina tvillingar:)

Bäst att påpeka ....Det var många årsedan ..de fyller 30 snart... jisses så tiden går ..man är ju GAMMAL... nja . jag känner mig ju som en 25 åring ibland .. räknas det som ungdom?

ha en bra dag :)

2009-03-21 @ 15:08:13
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com
Postat av: Pialotta

Wittsjö.. så du har trampat dina fötter där:-) Bor du kanske där oxså?

Kristianstad.. en mysig stad.. där bor ju jag;-) Vi har precis kommit hem efter en runda på staden och en tur i Tivoliparken.. kallt som sjutton i vindarna.. du skulle gjort din resa igår.. då var det riktig Vårkänning här:-)

Tog med mig kameran som alltid numer och fick lite motiv på Helgeå.. den gamla bron och den nya vid Tivoliparken..

Ha de gott och hoppas nu din dotter hittade något i min stad.. här finns ju en uppsjö av butiker.

Kram till dig i vindarna..

2009-03-21 @ 15:29:49
URL: http://kafferasten.blogg.se/
Postat av: veronica-ifokus

Wow, nice!!

Själv är jag så otroligt dålig på att gå ut och äta då jag jobbar som kock!

Men det blir väl kanske mer ofta när barnen vuxit upp =)

2009-03-21 @ 16:05:36
URL: http://veronica-ifokus.blogspot.com/
Postat av: Bella

Åh...Den där menyn fick det verkligen att vattnas i munnen på mig...Älgstek har jag inte ätit på många år kan jag säga....Kanske ska begära det då vi åker hem och hälsar på om ett par månader. Dan har ju aldrig någonsin ätit älg så det vore ju skoj!



Alkoholfritt vin? Ja du...Det har jag faktiskt ALDRIG provat ens! Jag älskar rödvin...och dricker helst Rioja eller Shiraz...men en och annan Merlot slinker ner ibland också!



Kramar!!!!

2009-03-21 @ 16:31:56
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Anki N

Se där ja, en 10-poängskväll fick de allt, god mat o dryck..ja de spelar ingen roll om vin har alkohol eller inte i sig så är det odrickbart för mig...ler. Vi har några ungar som jagar så man får en del - vildsvin är klart godast tycker jag i viltvärlden.



Hoppas inte dottern sprängde både affärsinnehållet och mammas budget, lätt som en plätt om man inte ser upp. Kanske mamma med kostade på sig lite nya vårkläder.



Nu är det lördagskväll o tänker du inte ut o köra kan du passa på att njuta av en alkoholhaltigt vin i afton då.



Kramiz Anki N

2009-03-21 @ 17:46:29
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: elena cn

Allt det du beskrev lät ju underbart gott(förutom det alkoholfira vinet då). Jag förstår att alla jägare kanske inte riktigt uppskattar älgsteken men jag hade inte klagat kan jag ju säga:) Min man jagar bara ettor och nollor (dataingenjör!).



Vet du att jag har samma problem som din dotter...garderoben är full men jag har IIIINGET att sätta på mig. Det kan beror på att man har samma kläder jämt och behöver lite variation ibland eller att man har en massa obekväma plagg som man inte vill slänga. Jajaj, jag kan komma på hur många orsaker som helst. Hoppas att du hittade något till dig också!!

2009-03-21 @ 20:14:07
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Det verkar ju ha blivit en trevlig kväll för er. Det är så skönt att få sätta sig vid dukat bord och bara bli uppassad.

Hoppas att ni hittade nåt snyggt.

Ha en fin kväll.

2009-03-21 @ 20:49:36
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Malin B

Vilka fina ställen du är ute och äter på nu för tiden. ;)

Det där med älgköttet blev som när vi var ute på min mosters ö för första gången på middag. Vi fick grillad fläskfilé.

"Vi som trodde att vi skulle få FISK!!!"

-VILLE ni ha det? tyckte de där ute.

Såklart! Ni som kan tillaga det så gott. Fläskfilé har vi ju hemma. ;)

Huj vilka smaskiga fiskrätter vi har fått sedan!

2009-03-21 @ 22:57:32
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: annette

Mums säger jag om den menyn,älgstek är ju en kulinarisk uåålevelse för oss som inte har så stor tillgång till det.



annette

2009-03-22 @ 16:47:56
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: Lena L

Både en kulinarisk måltid och en stoooor chansning av kocken att bjuda på älgstek! Har man otur får man koka köttet i 10 timmar!!! ;-) Oftast vet man ju inte heller hur köttet är förrän man sätter tänderna i det! Jag har misslyckats nåååååågra gånger! Värst är det förstås när man har det som bjudmat! Vilken härlig vårbild du bjöd på till middagen! =) Kram, Lena


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback