Prat om mat! :-)

Häromdagen fotograferade jag en citron...



Igår lekte jag först med den i Picnik...



...och sedan mixade jag båda bilderna med varann i mitt vanliga (MS Picture It) bildbehandlingsprogram, för att få till ett slutresultat som kändes lite mera "eget". :-)



Och nu får denna citron illustrera en äcklig mat-utmaning som jag har fått av Jen! :-)

Inte för att citroner är direkt äckliga, men jag sätter inte gärna tänderna i en sådan rakt av iallafall! Ja, möjligen tillsammans med en tequila, då... Men inte annars!

Men innan vi går in på min verkliga hat-mat, så ska vi kika lite på Jens lista...

1.Blodpudding: Bara tanken på
att den är gjord på...blod.
Gahh!
Vidrigt!
2.Lever: Samma sak där...ett organ! Uhg! -ryser-
3.Ostron: Konsistensen gott folk,
säger väl allt.
4.Tunga: Varför ens tänka tanken på att trycka in tunga i käften....
5.Grisfötter: Ärligt talat så spyr jag av att bara tänka tanken
på att suga på ett par fötter...Urk matens numero 1!

Måste säga att hon och jag har ganska lika uppfattning! :-) Fast lever kan vara gott! Min farmor kunde göra jättegoda stekta leverskivor, tex! Men själv lyckades jag inte få kläm på hur hon gjorde, och nu är det 20 år försent för att fråga igen... <:-( Så därför serveras det aldrig lever i detta hus - mer än i form av leverpastej, som förövrigt bara äts av mej och dottern.

Blodpudding, tunga och grisfötter hoppar jag gärna över, och ostron har jag visserligen aldrig smakat, men...



Urk-mat enligt AnnaKK:

1: Musslor! I en skola jag gick på för många herrans år sedan hade vi mycket matlagning på schemat, och en gång skulle vi göra fisksoppa. Jag är inte så jätteglad i soppor, men den här verkade inte alls dum - till en början. Men så skulle den lyxas till lite grann med musslor också, och jag som aldrig ätit såna förr trodde att det var mumsigt... Men det var det INTE!!! Säger samma som Jen sa här ovan om ostronen; "konsistensen"!!! Så fruktansvärt slemmiga de var, fast att de var kokta!?! Ry-y-y-ys!!!

2: Oliver! Har varit med i sammanhang där andra har käkat oliver direkt ur burken som om det vore smågodis, typ. Tyckte det såg gott ut, och smakade givetvis... Men ÖRK!!! (Borde väl egentligen ha begripit att jag inte skulle gilla det ,eftersom jag inte är så överdrivet förtjust i smaken av vanlig olivolja... <:-) Hå-hå-ja-ja...).

3: Hare! Som jägarhustru får jag ju hem ett och annat jaktbyte att tillreda, och det jag uppskattar allra minst är nog harkött!? Eventuellt lagar jag till det på helt galet vis, för det är verkligen inte gott... De senaste gångerna har förresten jägaren själv fått stå för anrättningen - och han har inte lyckats ett dugg bättre än jag! :-(

4: Tamkanin! Eftersom jag tycker det är lite mer etiskt rätt att själv föda upp och slakta än att handla kött i butik, så har jag haft en del sådana projekt för mej... Det absolut mest misslyckade var uppfödning av kaniner till slakt! :-( Tror inte jag skriver mer än så här om den saken...

5: Stekt ål! Kan jag bara INTE med... Ål ska vara rökt, och den ska serveras på julbordet. Punkt slut... <:-)

Nu ska jag enligt regelverket utmana fem andra bloggare att avslöja sin hat-mat, men jag gör helt enkelt så att jag låter den som vill anamma denna utmaning! I så fall ska ni börja med att berätta om det finns något på min lista som ni faktiskt kan tänka er att äta... :-)

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: whatthefuckdotcom

HUA, jag skulle inte äta något på varken din eller jens lista, ryyyys... men du, vad fint med citronen.... den länken ska jag in på .... NU! :)



Hoppas du får en fin lördag ;)... och akta dig för lodjuren... dom bits ;)

2009-02-21 @ 09:42:43
URL: http://wtfdcom.blogspot.com/
Postat av: anki

Lodjuren kan hoppa flera meter över något, ang. elstängsel så läste jag på en vildfält station att det är bästa skyddet mot rovdjur, dom känner av spänningen i trådarna så dom försöker inte ens ta sej över, men det beror nog på hur stark ström det är också. :-=)



man har inte en chans att fota om man rör sej minsta lilla, hör precis allting. Jag var på altanen en sen kväll i slutet av 90-talet, var nog i maj, hade en katt med mej och hon började morra och stirra bland träden ovanför altanen, jag lyfte upp katten och stod alldeles stilla, inte ett ljud hördes, katten morrade ännu mer och helt plöstligt kommer lodjuret och går ca 10-15 meter från altenen (matar fåglar där idag) men snacka om ljudlös, inte ett ljud när det gick totalt tyst. :-)



såg det lodjuret en 4-5 gånger och oftast var det en av katterna som visade att det var i närheten, hon kunde sitta på bron till huset och morra, jag gick och titta bakom pannrummet, är en slänt ner och sen börjar skogen, där gick lodjuret ljudlöst, men katten märkte det direkt. :-)



har fotat lodjur som grannen fått i rävfällan, stod beredd med kameran när dom släppte ut det, en stor hane, han sprang rakt emot mej och strök i benet på mej.. wow, det var en upplevelse,, jisses vilken jätte katt säger jag. :-) men fantastiskt vacker.



ja isch vilken äckel mat du räknade upp här ovan... blodpudding äter jag visserligen, men inte ofta. Blodmat höjer järnet i vårt blod och förr i tiden när det inte fanns järn tabletter så åt dom blod. :-) En sak till som jag inte äter är palt, både blodpalt och annan palt.. isch! :-(



jo, jag gör bilderna 700 pixlar i galleriet, om du har tid kan du gå in nå tag och kolla i fågel albumet.. :-) tror det blir bättre. Jag har en bärbar dator med 15,4 tums skärm så det är så svårt att se hur stora dom blir.. :-)



ha en skön lördag

2009-02-21 @ 10:08:36
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Lizaloop

det är ju roligt det där programmet!!

2009-02-21 @ 10:20:43
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Bella

Åh men jag Älskar musslor! Tyvärr tycker Dan de är svinäckliga så de inhandlas inte ofta! De enda oliver jag äter är om de av misstag hamnat på min pizza...

Hare har jag aldrig ätit...däremot kanin..vilket var gott men jag kände ju inte kaninen personligen innan förstås! Stekt ål har jag nog heller aldrig provat men rökt ål är som sagt gott!



Ja...Det är roligt med redigeringsprogram...Jag använder 4 stycken regelbundet...för det finns inget som gör precis ALLT så ibland använder jag en grej från ett och sedan något annat ur det andra...och blir aldrig nöjd ändå!!! ;)



Kramkram!

2009-02-21 @ 10:43:55
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Ninna

Jag ska nog anta utmaningen, men inte nu - hinner inte. Jag gillar nästan inte något av det som du eller Jen har på sina listor. Jag tycker om oliver, vilket du inte uppskattar. Min ena dotter åt som barn oliver som om det vore godis...



Citron, däremot, tycker jag mycket om. Det är roligt att se hur du kan förändra en citron. Kanske den här citronen kan bli en följetong, men med olika skepnad utifrån vad du kan göra med din bildbehandling.

2009-02-21 @ 10:44:19
URL: http://persiljeland.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Tack för dina ord hos mig! Kilade genast hit o läste ikapp lite! Otroligt vackra svanbilder!!!!!

Jag har också haft äran av att få se ett lodjur i verkligheten! Maffigt!

Och nu ringde telefonen så jag kom av mig...återkommer! Jo, förresten..jag lekte lite i Picnik häromdagen! Hade totalt glömt bort att jag hade en länk dit!

Kramen!

Ragnvi

2009-02-21 @ 11:09:29
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Satt och lekte med det där programmet igår. Det var riktigt kul. Citronbilden blev läcker. :)

Ha en riktigt fin lördag.

2009-02-21 @ 11:56:04
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/
Postat av: veronica-ifokus

Cooolt! Nu menar jag citronen. Det andra bläääää!!!

=)

2009-02-21 @ 12:24:09
URL: http://veronica-ifokus.blogspot.com/
Postat av: Malin B

När jag var liten var lever min favoriträtt och på den tiden serverades det till och med i skolmatsalen men eftersom alla andra vrålade URK var jag ju tvungen att göra likadant. =)

Jag tillhör de som gärna äter blodpudding då och då, men barnen jublar inte så därför blir det väldigt långt mellan gångerna.

2009-02-21 @ 12:35:09
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: Jen

Ugh!

Hare, kanin och ål har jag aldrig smakat.

Men skulle heller aldrig få för mig...:/

Musslor däremot. Fyy vad vidrigt.

Konsistensen alltså. Gegga!

Men oliver däremot.

Det är en favvi!

Jag tillhör dem som kan käka dem som godis. :D



Citronen var jätte fin.

Jag ska definitivt kika på detta fenomen. :)

2009-02-21 @ 13:02:58
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Pialotta

Visst är det kuligt att få sina bilder lite mer speciella och personliga.. det gjorde du bra:-)

Matupplevelsen.. nej inget för mig;-)

2009-02-21 @ 13:06:10
URL: http://tankekorn.nu/Kafferasten
Postat av: annette

Citronen skulle jag gärna sätta tänderna i, även oliver och musselsoppa om jag får peta bort musslorna;)



annette

2009-02-21 @ 13:49:20
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: elena cn

Hela Jens lista är superäcklig...men inte din lista!

Jag är den som äter oliver som godis och det finns ju massor av musselsorter som är goda (inte ostron då!) Hare har jag fått i Paellan och den smakade kyckling. Det måste nog vara mina spanska gener som slagit igenom här:) Ål har jag aldrig smakat eller träffat på på något julbord men det låter äckligt.

Citronen blev jätteläcker! Det är mitt favoritmotiv när jag tecknar:)

2009-02-21 @ 18:04:18
URL: http://elenassida.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback