Idag kommer det att gå i hundra!

Bokstavligt talat till och med - för Vägverket (som det inte heter längre...?) har ju fått upp en del nya hastighetsskyltar nu, bland annat då på den vägen som jag ska fara fram och tillbaka på... :-)



Fast jag ska inte köra moped - och inte ens tomtenissar kör förhoppningsvis i 100 med sina moppar!?

(Och givetvis har de hjälm under luvorna! :-) Och är de två på hojjen så kör de EU-moppe, så klart).

----------------------------

Har ni koll på såna där EU-moppekort förresten??? Dottern har ett sådant - eller hade ett, rättare sagt. Hon fick nämligen nyligen möjlighet att uppgradera det till ett körkort som hon även får köra traktor på. Utan några villkor eller krav på extra trafikkunskaper alls! Det var bara till att fylla i en blankett, bifoga ett foto samt betala in 120 spänn.

Jag menar... När sonen skulle ta traktorkort häromåret, så var han ju tvungen att skriva godkänt på i stort sett samma teoriprov som de som ska ta B-körkort skriver... Vilket krävde ett antal teorilektioner på bilskolan + en hel del eget pluggande (och ett par uppskrivningsförsök dessutom) för att ro i land!

Vad jag begriper så får nu "hur många som helst" ge sej ut i trafiken och köra traktor (eller A-traktor, som i princip är det samma som att köra riktig bil om än något långsammare), bara de har ett EU-moppekort som de kan byta ut mot det här nya körkortet!?!

Halleluja, vad det verkligen känns tryggt och trafiksäkert, säger jag bara...! 8-X Visst, dottern HAR gått en trafikutbildning (endagskurs) i samband med att hon tog EU-moppekortet, men den var ärligt sagt inte så-å-å seriös! Lite snack, lite prov, mycket godis, fika, pizza samt en lärarledd sväng ute på byn på en EU-moppe - sen var det klart!

Fast för alla dem som inte redan har tagit EU-moppekortet, så blir det ju förstås lite annat med det här nya körkortet. För att de ska få det krävs det en betydligt mer avancerad utbildning än tidigare, samt ett godkänt teoriprov. (Ja, ungefär som när sonen tog traktorkortet, skulle jag tro!). Och det är så klart BRA!!!

Men 30-moppe tror jag att man fortfarande får köra utan något annat krav än att man har fyllt 15, så...




För att återgå till min dag, som alltså ser ut att kunna bli aningen hektisk... :-)

Först ska jag till jobbet en sväng. Sen ska jag hem och rasta hunden. Senast halvelva ska jag skutta i bilen och köra cirka 8 mil norrut - destination Växjö! :-)

Där blir det lite julshopping fram till klockan 14.30 ca. Då ska jag hämta dottern på hennes skola, och sen ska vi bränna drygt 10 mil söderut och infinna oss hos vår tandläkare klockan 16.00! Där ska det ske "vissa förberedelser" i munnen på dottern, inför måndagens tandställningsinmontering...

Jag räknar med att vara hemma igen vid 17-17.30-tiden! :-)

/AnnaKK




PS! Dottern säger att hon INTE ska köra A-trakor, även om hon nu alltså får göra det med sitt nya körkort... DS!







Kommentarer
Postat av: Sickan

Min dotter har oxå fått en sån lapp. Och hon ska inte heller köra nån traktor :)



Alltså en liten fråga...............var bor du??

Tycker jag känner igen mig på bilderna. :P



Ha det bra!

kram

2009-12-10 @ 10:23:38
URL: http://sickanochalltomkring.blogspot.com
Postat av: anki

ibland är det konstiga bestämmelser och ibland nästan inga alls.. mycket som är kluvet. :-)



verkar som om ni bor i norra sverige med dessa avstånd som 8 och 10 mil :-)



har röstat på dej på fototriss finalen :-) du är bara bäst...



ha en skön dag

2009-12-10 @ 11:03:59
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Anki N

Växjö jamen då får jag hoppas det är uppehåll där idag...ler. Du fick min röst på fototriss - du är bäst, så är de bara!!! Jag noll koll på EU-mopeder de fanns inge när mina ungar körde moped. Men jag har sett en rosa vespa på Citygross - den vill jag ha!!! hummm

Ny hastighetsskyltar ploppar upp överralt vår väg in till Köpingen har de sänk på 90-sträckan till 80. En konstig hastighet att köra i, så nä...glöm det..hihi.

Kramiz Anki N

2009-12-10 @ 12:39:13
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: mimmi

Ja det är konsiga saker som vissa skal bestämma ..en det är bara att bita och ta emot :) jaså ? skall hon inte köra traktor .. konstigt .. det trodde jag var det första man ville då ;) .. men nu vet jag ju inte så mycket eftersom jag inte har körkort förstås :)

det var riktiga fina bilder med riktig julstämning i som du visar här idag :)

ha en fin kväll

kram

2009-12-10 @ 15:36:47
URL: http://mimmisfotosida.nu/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback