Nån som tror att det är sol här idag...

...så man kan få testa sin reflexskärm???

Ånä... Det är helt igenmulet, och regnet hänger i luften... :-/ Typsikt!

Men jag drog med dottern ut på trappan en liten stund igårkväll, bara för att som hastigast se vad skärmen gjorde för skillnad med ljuset och skuggorna i ansiktet vid porträttfotografering - tog dock inga bilder.

Och jag kan väl säga att resultat snarare var strilande än strålande...! X-/ Hon blev nämligen så bländad att tårarna nästintill började rinna! Hm... Och det var ju inte riktigt vad jag hade tänkt mej...

Nå! Vi får testa mer en annan dag! Nu bär det iväg med tåget igen om några timmar - denna gång siktar vi på Helsingborg! :-)

Porträtt på dottern tagna i förra veckan:



Lite skuggor i ansiktet - såna som jag har tänkt mej få bort med hjälp av reflexskärmen...



Här håller dottern själv upp en stor vitlackerad blank spånplatta framför sej i brösthöjd, som lättar upp skuggorna och reflekterar solljuset på ett ganska trevligt vis - men gissa om det var TUNGT för henne att hålla den så!? Efter bara fem-sex foton var hon ganska slut i armarna, och det bär sej ju inte... <:-)

Typen nedan hittade jag förresten i krusbärsbusken igårkväll, och jag frågade faktiskt inte om den ville hålla skärmen själv - annars hade den väl i och för sej haft ett eller annat ben till övers för den saken... :-)



Oavsett om det regnar eller solen skiner på er:

Ha en toppenfin dag allihopa!!! :-)

/AnnaKK







Kommentarer
Postat av: Fotograf Annie

Det är jättejobbigt med guld och silver i solljus, men i skuggan fungerar det ganska bra för ögonen så att de inte blir jättemycket bländade.



Det man kan göra är att säga åt modellen att blunda, man ställer in kameran och sen får hon/han titta precis innan man ska ta bilden.



Sen behöver inte modellen titta rakt mot skärmen heller, kanske titta neråt eller någon annanstans.



Den vita sidan på reflexskärmen (om du har en sådan?) bländar inte lika mycket och ska fungera i direkt solljus.

2009-08-11 @ 10:36:06
URL: http://anniesfotografier.blogg.se/
Postat av: Jen

Trots skuggor så var det jätte fina bilder på dottern. :)

Den andra typen däremot var mest ryslig...uhh!

Hoppas du får en fin dag i Helsingborg! :)

2009-08-11 @ 11:43:13
URL: http://pansky.blogg.se/
Postat av: Jenny

Hälsa Helsingborg i dag!

Och hoppas vädret blir bättre så du får testat din nya reflexskärm mer!

Kan vara jobbigt med alla skuggor, förstår jag.

Man tänker ju inte så mycket på detta när man bara "knäpper av" en bild annars..

Och i vissa fall tycker jag faktiskt att lite skuggor kan göra bilden ännu mer "levande"..

För vi ser ju skuggorna i verkliga livet också, och dom är ju en del av hela "ljuseriet"...

Lycka till med dina porträttbilder!

Kram, Jenny

2009-08-11 @ 11:46:39
URL: http://itsmylife_j.blogspot.com/
Postat av: anki

Fina bilder, du är bra på att ta porträttbilder. Jag har faktiskt en hemmagjord reflex skärm; sambon tog en bit plywodd eller nått liknandet och kapade till en lagomt stor platta, han satte gångjärn där han fäste en stödpinne på. Sen tejpade jag på folie (blanka sidan) på en sida och ett guldfärgat (matt) skåp papper på andra sidan. Brukade ha den med mej när jag fotade insekter, men det var svårt att ställa den med stöd benet när marken inte var jämn men det lättade upp skuggorna bra. :-)



ha en skön dag

2009-08-11 @ 11:50:16
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: Lizaloop

Ha det så trevligt på tågresan idag, här såg det ut som om regnet skulle komma på morgonen men det sprack upp å blev fint väder...å här sitter jag inne...skäms på mig!

2009-08-11 @ 12:14:47
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: engelsson

Tjusiga bilder på en tjusig ung dam.. Kul det där med o leka lite med reflektorer det kan göra stor skillnad..ha en finfin dag

2009-08-11 @ 12:55:34
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Yvonne

Andra användningsområden för skärmen: vik ihop till en sån där "hund-strut". Hålla framför sig som skydd mot otäcka kryp. Kan användas när man plockar bär, kanske, att ha dem i? Sen kan man ha den när man vill bli mer brun...har för mig det fanns nåt liknande att ligga på som reflekterade solens strålar...eller så kan man retura den ;)Ha det gott, här lyser solen! (just nu...)

2009-08-11 @ 13:22:48
URL: http://yvonneeblogg.blogspot.com
Postat av: Anki N

Vilka fina bilder på dottern!! Jo jag kan tänka mig att det blev tungt för hennes armar, att bara hålla något rakt upp o ner är påfrestande, kanske för att man hela tiden tänker på det oxå.

Så det ska ut på tågresande igen. Kul.

Oh den där mångbenta figuren var inte söt...tänkte ljuga lite där, men jag är dålig på det så jag säger som det är. Men det var ett fint foto på den.

Kramiz Anki n

2009-08-11 @ 14:20:07
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: mimmi

Det lät väldigt skrämmande .. att hon började att gråta när du testade:)

Jag tror inte att den spindel hade ställt upp och hållit kameran eller något annat åt dig:) även om den skulle ha gjort det tror jag inte att de benen hade kunde hålla uppe något i den storleken:)

ha en fin kväll

kram

2009-08-11 @ 18:13:58
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Inger Maryissa

Fina foton på din dotter.



Och spindeln på krusbäret är toppen-bra taget.



Här hänger också regnet i luften, och det kom några skurar tidigar idag.



Ha en fin fortsatt kväll.

Kram

2009-08-11 @ 21:16:40
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: vivan

Vilka fina foton på dottern!

Hm...tror jag skulle springa bort mig jag med i H-borg...har inte varit där sedan -97, men vist är det en underbar stad särskilt på sommaren!

Kramen!

2009-08-11 @ 21:18:38
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Jättefina bilder på dottern och spindeln.

Det är nog inte lätt i början att använda sig av reflexskärm men med övning kommer erfarenhet, snart är du proffs. ;)

Ha det gott.

2009-08-12 @ 01:03:09
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback