Fler jämförande bilder! :-)

Eftersom regnet vräker ner utanför fönsterna här intill datorn, så får jag idag ägna mej åt foto på något annat vis än att vara ute i trädgården och leta efter småkryp... <:-)

Så varför inte spinna vidare lite grann på det inlägg jag skrev i förmiddags!? Har ju redan fått en massa intressanta kommentarer till det, och ni tog upp saker som jag själv inte tänkte på när jag skrev det. :-)



Anki skrev lite om hur man kan fokusera med tanke på bakgrunderna när man fotograferar med en kompaktkamera, och bilderna här ovan (tagna med min Canon Powershot SX100 IS) kan väl funka som illustration till hennes ord:

du kan få suddig bakgrund med kompakten också, om du är riktigt nära och ser till att ha luft bakom eller så står du lite på avstånd och zoomar t ex fjärilen, då får du den suddiga bakgrunden. :-)

Anki nämnde även systemkamerans fördelar när det gäller att fotografera i svagt ljus, och Pia skrev att hon ganska allmänt upplever foton tagna med kompaktkamera som mer brusiga än bilder tagna med systemkamera. Jag håller med er båda två! Jag får nog bildbehandla minst dubbelt så mycket på ett foto taget med kompakten, som på ett taget med systemkameran.  

Sen var det det där med att det inte går att ställa fokus manuellt med alla kompaktkameror... Med min Powershot går det i och för sej att göra det - men det är ganska krångligt, och framförallt svårjobbade knappar/rattar till den inställningen, så jag har nästan aldrig gjort det - och därför fått väldigt-väldigt-väldigt många foton där autofokusen har lagt skärpan på ställen där den inte alls borde ligga... :-/

Nu får jag visserligen ganska många foton tagna med systemkameran där skärpan också har hamnat fel, men då beror det inte på kameran utan på mej! Det blir fel titt som tätt både med autofokusen (för att jag placerar punkterna som styr den fel...) och med den manuella fokusen - för att inte tala om alla misstag jag gör med inställningarna som berör bländaren och/eller slutartiden... <:-) Men som Gärdsmygen säger:

det öppnar sej om inte en ny värld så i alla fall ngt nytt som gör att det blir mycket roligare och på köpet faktiskt svårare..!

Så sant så! :-) Ska man kunna utveckla sitt fotograferande efterhand så måste man ju se till att stegra svårighetsgraden pö om pö också! Det är ju det som är roligt - att lära sej mer, och efter hand märka att man faktiskt blir bättre och säkrare och får en allt högre procent fullträffar.

Det som däremot blir betydlgit lättare när man tar steget från kompaktkamera till systemkamera, är just de där momenten att göra de manuella inställningarna! Systemkameran är ju avsedd för att fotografera med såna, och har därför knappar och rattar som både är logiska och enkla att sköta - bara man först har lärt sej var nånstans på kameran de sitter! :-D



Bilderna ovan är tagna på samma ställe och på samma sorts fjäril, dock inte på samma dag och med olika kameror.

Den övre är tagen med kompakten inställd på autofokus...



Jag tycker det är en rätt orolig bakgrund, och i överkant grälla färger dessutom - men allra tråkigast är väl att den flygande fjärilen inte är mycket mer än en kontur...? Visst ser man att kroppen är lurvig och vingarna gula, men...

Låt oss istället titta närmare på den nedre bilden, tagen med systemkameran inställd på manuell fokus:



Här ser man tydligt hur systemkameran fångar upp mycket mer detaljer, tex hur vingarna är ådrade. (Syns förstås ännu mycket bättre när man kan klicka upp bilden på hela datorskärmen!). Jag är också mycket mer förtjust i hur bakgrunden ser ut på detta fotot jämfört med det andra, fast färgerna kunde väl ha varit något piggare förstås...

Antagligen hade autofokusfunktionen al-servo (som följer/låser sej vid ett rörligt motiv) gett ett ännu bättre resultat, i stil med detta foto:



Det är just den här detaljrikedomen som gör att man kan beskära väldigt hårt i foton tagna med en systemkamera utan att bildkvaliteten försämras särskilt mycket. :-) Även om en kompaktkameras sensor har lika många megapixlar som en sytemkameras, så skiljer det ändå en hel del beträffande hur mycket bildinformation som ryms i varje pixel på sensorn.

Men hur man än lyfter fram systemkamerans alla fördelar så återkommer man ständigt till det där med priset... Är det verkligen värt prisskillnaden (som kan handla om tiotusentals kronor om man vill ha flera olika objektiv till sin systemkamera) att ha en sådan, när man klarar sej nästan lika bra med en kompaktkamera?

Och den frågan, tror jag, att varje enskild fotograf bara kan svara på inför sej själv... :-)

/AnnaKK





Kommentarer
Postat av: anki

ja för min del,,tänker på din sista fråga så är det helt klart värt pengarna.. men jag är nöjd med ett bra macro och det är ju plånboken som får styra vilken optik man satsar på. :-)



jag har varit nöjd med mina kompakt kameror men dom är begränsade och krångliga med manuella inställningar. Jag kör bara manuellt på systemen, och med macrot kan man inte köra autofokus, det funkar inte utan det är manuellt fokus som gäller där.



Men med 300mm har jag autofokus och ställer jag om mina 9 fokus punkter och använder bara en fokus punkt, den i mitten, så lägger den skärpan där jag vill det ska ligga. :-) Annars är det lätt den lägger skärpan någon helt annanstans om man har alla 9 punkterna på så att säga. :-)



här har det varit uppehåll idag, t om med sol men i morgon ska det bli regn. :-)



nä jag äter inte helst kräftor jag heller, räkor är godare.. hoppas ni får en skön kväll.. :-)



ha det skönt

2009-08-15 @ 17:22:12
URL: http://www.engstromsfoto.se
Postat av: annette

Har läst igenom båda Dina inlägg och alla kommentarerna, väldigt intressant ämne som som Du ventilerar idag, har både en kompakt och en system, måste ju säga att Dina bilder visar det jag var ute efter när jag köpte system, just att få fram detaljrikedomen och en bättre bakgrund, sedan handlar det ju om pengar och tid att lära sig att ställa in kameran, fast jag har ju nu lärt mej att en del bilder jag tycker är misslyckade dom går ibland att göra ngt roligt av.

Kompakten finns alltid däremot med i väskan, på stan, till och från jobbet osv, kan dyka upp intressanta motiv när man minst anar det.

Tror aldrig jag skulle tagit så mkt bilder om jag bara haft en kompakt, händer inte så mkt i dom bilderna,vill lära mej mer om att fota med system, men svårt med krser när man jobbar heltd och pendlar ca 10 mil om dagen.

Tycker man kan få i pension med full lön om man har ett gediget fotointresse och ge plats till yngre arbetslösa;))))



Ha en skön lördagskväll, här har solen lyst hela dagen, hoppas den kommer till Dej imorgon!



annette

2009-08-15 @ 17:44:16
URL: http://anesas-bildblogg.blogspot.com/
Postat av: mimmi

Min kompakt kamera vill jag behålla .för den är väldig bra på att ta makro bilder. men även min system kamera är väldig bra på det med mitt enkla 70/300mm objektiv... skillnaden är precis som du skriver att man får fram mer detaljer och man kan beskära bilden mer utan att kvaliteten försvinner när man har fotat med en system kamera.

Så mycket som 10000 tusen tals kronor för en system kamera behöver man inte lägga ut.. jag köpte min Sony A 200 på mellandags rean förre året. jag gav 4000kr för den .. och med objektivet 70/300 som jag köpte till sen gick det ju bara på 5500kr för allt

Jag har kollat runt och nu kan man få den kamera för 3500kr.. så visst finns det bra system kameror till bra pris:)

Den nackdel jag känner med min är att det inte finns live view på den .. så jag skall köpa en ny med live view på... så då skal jag sälja den jag har nu:)

2009-08-15 @ 18:51:00
URL: http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/
Postat av: Bjorne

Intressant för er som begriper detta men vore ändå intressantare om du kunde knäppa en bild vad som finns innanför burken,haha,hoppas det blir för er kul ikväll.

2009-08-15 @ 20:53:28
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: elena cn

Hm, mycket intressant läsning. Jag skulle nog inte kunna klara mig utan min lilla kompaktkamera...den tar liten plats, får alltid plats i väskan och till och med i jeansfickan. Men den där autofokusen kan göra mig riktigt galen ibland när den fokuserar på helt fel saker och bilden blir oskarp.

Jag är fortfarande i "lärostadiet" när det gäller min systemkamera. Jag vet ofta hur jag vill att bilden ska bli men får pröva mig fram och testa alla olika inställningar många gånger för att komma så nära min inre bild som möjligt.



Jag tycker verkligen att det är bra med de här fotopedagogiska tipsen och diskussionerna som du illustrerar så bra med fotoexempel.Jag lär mig alltid nya saker!

2009-08-15 @ 22:35:56
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Lana

Så mycket text :D haha men fin blogg. puss

2009-08-16 @ 01:48:42
URL: http://kidnappad.blogg.see
Postat av: Bella

Åh vad jag tycker det är roligt att läsa om detta! Underbart inlägg! Själv har jag ju endast en "bridge-kamera" men det är ju näästan en SLR kamera med samma manuella inställningar och så...

Min lilla kompaktkamera ligger numera i en låda och jag har inte rört den sedan jag fick min Bridge...

Håller fortfarande på att lära mig...men det slutar man kanske aldrig med?



Kramar!!!

2009-08-17 @ 14:39:21
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Artlover

Hejsan! ja, man kan inte jämföra en kompakt kamera med en systemkamera beträffande i bildkvalité. Det är sant som du skriver här. Jag vet själv. Jag köpte en kompaktkamera under sommaren här, en Canon Ixus 100 IS på 12 megap. och jag märkte skillnaden direkt. Antalet pixlar har ingen betydelse här. Jag blev mer begränsad av den för att jag inte kunde göra så mycket med den än att trycka av. Skärpan hamnade ibland på ett annat ställe än där jag ville ha den osv. Men å andra sidan ville jag ha en liten kamera som man kan ha med sig överallt, t.ex. på jobbet.

Jag har köpt så mycket grejor till min systemkamera i år, så nu får det räcka ett tag. Mitt senaste vidvinkelobjektiv 10-24 mm. Kostade 10 000kr Hm, det kunde jag ha fått en ny systemkamera för. Men det viktigaste på din kamera är objektiven. De är som dina ögon. Du ser med hjärnan, dvs kameran. Har man dålig syn kan man jämföra det med objektiven. Dåliga objektiv=dålig syn:-) Beträffande kompakter och dess pris kan man inte förvänta sig det bästa från dem.

Det var kul att läsa din utförliga text här.

Tack

Hade:-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback