Testili-test...

Några foton tagna idag med Canon EOS 450D:










Det känns BRA att fotografera med den nya kameran!

Fast jag har svårare för att hålla den stilla, så det krävs kortare slutartider än vad jag brukar ha på kompakten.  De flesta fotona idag har jag tagit med kameran inställd på "Tv", vilket betyder att jag har bestämt slutartiden och kameran har valt bländare. Och överlag tycker jag att kameran har gjort alldeles utmärkta bländarval, så det blir nog så här jag kommer att ha "programratten" inställd för det mesta. (På kompaktkameran gjorde jag tvärtom; jag bestämde bländaren och så fick kameran bestämma slutartiden, eftersom det inte gjorde något på den om slutartiderna blev ganska långa).

Vad ska jag mer säga...? Tja! Jag tycker färgerna blir fantastiskt fina - och detaljrikedomen är ju bättre än i kompakten. Sen verkar fotona generellt inte kräva lika mycket efterbehandling i datorn, utan är i princip färdiga när de kommer ur kameran. RAW har jag inte ställt in, utan kör tills vidare med bara JPEG. (Har inte en aning om hur man bildbehandlar RAW-filer, så det måste jag forska lite i innan jag ger mej på det). 

En sak till! Kitobjektivet "18-55" funkar faktiskt på ganska nära håll - iallfall närmare än vad jag trodde! Och även när det står på 55 - vilket var en mycket positiv överraskning! Så jag tänker inte skena iväg och införskaffa något macroobjektiv just nu iallafall, utan tror jag klarar mej med detta över vintern åtminstone.

Det finns ju ändå inte så många insekter att fota just nu, så... ;-)

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Byälvan

Hej hej!

Hittade hit när jag tittade på olika fotoutmaningar.

Ville bara lämna ett litet fotspår och säga att det var fina foton du tagit. Speciellt gillar jag den sista bilden.

/Kim

2008-11-01 @ 14:00:51
URL: http://www.byalvan.wordpress.com
Postat av: Lisa

Så tjusigt! Jag har provat en nikon 80d i helgen å jag vill ha en systemkamera NU!

2008-11-01 @ 14:44:01
URL: http://lizaloop.blogg.se/
Postat av: Susanne

Fina foton, men om jag får komma med lite kritik - och det får jag säkert - så saknar jag den där fina skärpan som kan finnas i frostiga foton. Lite lätt "oskarp mask" hade nog fått fram den.



RAW har jag ju precis börjat med och kommer aldrig mer att ta något annat. (Hoppas jag inte lovar för mycket nu.) Känner inte till Canons format, men det finns säkert något gratis redigeringsprogram för det liksom för Nikon. Följde det inte med något när du köpte kameran? Jag rekommenderar verkligen RAW för du kan göra så mycket mer i redigeringen.

2008-11-01 @ 15:44:56
URL: http://sassa.webblogg.se/foto
Postat av: Fru Pusselbit

Tycker att bilderna blev helt fantastiska! Måste erkänna att jag aldrig redigerat mina bilder, har bara tagit dem och lagt ut dem i bloggen, precis som de är... fast det är klart, jag är ju sugen på att göra mer! Vi får se när jag hinner med det! ;)

2008-11-01 @ 17:11:28
URL: http://pusselbitarna.blogspot.com
Postat av: EvaLena Heinered

Fantastiskt vackra bilder.

Har alltid använt bilderna direkt från kameran.....tills igår.

Då blev det helt plötsligt JÄTTEKUL.

Tänkte skaffa en mellanring att sätta mellan objektiv och kamera för att få det lite mer makrolikt. JAg har själv en 18-200mm. När jag har provat mellanringen ska jag berätta hur det blev.



Fortsätt att visa dina fina bilder.



2008-11-01 @ 20:12:23
URL: http://heinered.blogg.se/
Postat av: Bella

Fruktansvärt vackra bilder....och du har precis börjat med den här kameran också så vart kommer det att sluta!!!????Jisses! Den sista bilden tilltalar mig mest- fråga mig inte varför!



Kramar!

2008-11-01 @ 21:10:37
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: Emma

Verkar som att du hittat en strålande bra kamera! Ursnygga bilder!

2008-11-01 @ 21:27:38
URL: http://www.emsvardag.blogspot.com
Postat av: Elena CN

Den sista bilden var ju bara för faaaaaaaaaaantastisk!

2008-11-01 @ 23:52:19
URL: http://elenassida.blogg.se/
Postat av: Monkan

Åååååååiiiiiiihhhhhh! Hörde du mitt tjut när jag såg bilderna?!!!



Ursäkta mig här nu men har du hällt strösocker på blomstrena eller kunde du tajma så makalöst perfekt så att Naturen fixade det där åt dig?! Det är till att ha kontakter med vädrets makter må jag säga. Underbara bilder allihop, rosen skulle jag vilja äta upp :-)



Oj dribbla med slutartider, det skulle jag inte klara, det skulle bli vääääldigt många bilder innan jag lyckats få nån bra (jag har testat EN gång, stod en bra stund o fotade vattenfall utanför Stockholms Slott, som värsta turisten), och det är inte så himlans ofta jag ger mig på bländaren heller, men jag ska…



För liten väska, tsss. Får jag säga, skyll dig själv! ;-) Jag sa ju Resväska! :-)) Till frukost idag läste jag en fototidning, den innehöll bland annat bilder på väskor packade med kameragrejer, jag kan säga att det hade avsedd avskräckande effekt på mig. Aha, nähä, var det tänkt att vara lockande?



Jag säger som Susanne, RAW. Efter vad jag har läst om RAW så är det väl bara filstorleken som skulle kunna få en att inte ständigt fota i RAW. Du ska ha fått med ett program, Digital Photo Professional (och fick det säkert nåt program med den förra kameran också). Efter vad jag har läst så kan man nog inte säga att man REDIgerar i RAW, snarare KORRigerar, du kan t.ex korrigera vitbalans och exposure, som om du inte tagit bilden än….



Vad bra att du köpte 450D för just den modellen kan inte ta bilder på äckliga insekter! ;-)



Kul att du gillade min skuggiga blomma, jag var osäker på om det Vita skulle framträda så jag velade om jag skulle ta den eller en oskuggad version istället, men den ”helvita” var så mesig.

2008-11-02 @ 01:17:01
URL: http://fotobunten.blogspot.com//
Postat av: Inger Maryissa

Vilka så otroligt fantastiska foton du tagit !

Så vackra de är med frosten.

Och grattis till den nya kameran.

Kram

2008-11-02 @ 15:19:13
URL: http://ingermaryissa1.blogg.se/
Postat av: anki

GRATTIS till nya kameran,,ahaa,, du tog kitobjektivet du med,, jo man kan fota ganska när med det men jag är inte nöjd ändå för jag vill kmma närmare ändå men det får bli med riktigt macroobjektiv nå tag. Har köpte ett 70-300mm med fuskmacro och nu ska här testas närmsta dagarna,,överlag hittills, klart godkänt! :-) KUl att du köpte en lika dan,,

2008-11-02 @ 18:03:34
URL: http://www.coffeebreak.se
Postat av: vivan

Avi,avis, som bara den...men snart får jag en oxå...

Drog in till en kamera på min födelsedag...



Jag hisnar, vilka bilder du tagit ..så vackra och proffsiga...grattis...kramiz:)

2008-11-02 @ 21:50:58
URL: http://vwellermo.blogg.se/
Postat av: morsdeka

Oj, jag måste nog gå en kurs om jag ska klara av att använda en digital systemkamera. Så mycket att lära. KRAMEN!

2008-12-08 @ 21:58:25
URL: http://morsdeka.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback