Misumena vatia

Så lyder det latinska namnet på "Ärtan" - har jag tagit redan på nu, äntligen!!! :-)

Och enligt mina källor (diverse sidor på internet - ingen nämnd, efter som alla redan är glömda igen...) är "Ärtan" dessutom en hona, och tillhör familjen krabbspindlar. Hennes specifika art är blomkrabbspindel, som ska vara relativt vanlig förekommande.



Som jag redan har konstaterat så fångar inte krabbspindlar sina byten i nät, utan de sitter på en blomma eller ett blad och "syns inte" - och när en lämplig mumsbit kommer tillräckligt nära attackerar de blixtsnabbt!

/AnnaKK

Kommentarer
Postat av: Kristina Andersson

Det är så BRA med internet, att kunna få fram en massa fakta utan att lyfta rumpan från stolen. ;)

2008-05-29 @ 12:58:22
Postat av: Niina

Usch, bäst att hålla sig undan för jag vill då inte bli attackerad av en sådan där sak.... =)

2008-05-30 @ 13:58:02
URL: http://niinas.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback