Bildbehandling


Jag är av den uppfattningen att när det gäller mina fotografier iallafall, så blir de alltid bättre av att göras vid lite grann i datorn innan jag publicerar dem! :-)

Därmed inte sagt att man ska lägga en massa energi på att fixa till helt misslyckade foton, och man underlättar väldigt mycket för sej själv vad det gäller efterbehandlingen om man anstränger sej lite och försöker göra fotona bra redan i kameran.

Men de flesta bra foton kan bli ännu bättre om man ger dem någon minut eller två i bildbehandlingsprogrammet! Spara dock alltid originalbilden precis som den är, och gör istället en kopia som du kan laborera med!

Inte sällan har man hållit kameran lite snett - det är t ex mycket vanligt att horisonten lutar lite på landskapsbilder - och då gör en upprätning av bilden mycket för helhetsintrycket. De flesta bilder kan också behöva en beskärning.

Det jag i regel gör med alla mina foton är att ändra lite-lite grann i ljus och kontrast - det ger extra sting åt foton som annars kan kännas lite dassiga... Ibland ger jag mej på färgerna också, ifall jag tycker att det finns irriterande färgstick eller om jag vill ge bilden ett varmare eller kallare intryck...

En av de mest användbara funktionerna i bildbehandlingsprogram anser jag är markeringsverktyget, som gör det möjligt att skilja ut delar ur fotot så att man kan bearbeta endast dem. Med hjälp av detta kan man skapa massor med effekter; t ex frilägga motiv, softa bakgrunder, ge extra skärpa/ljus/mörker/kontrast osv åt delar av bilden, göra en vinjettering mm mm.

När man ändå är igång med bildbehandlingen skadar det inte heller att på något vis märka de bilder man ämnar lägga ut på Internet. Upphovsrätten skyddar ju inte från att bilderna stjäls - den gör bara agerandet olagligt och ger fotografen en möjlighet att driva en process mot bildtjuven, förutsatt att man vet vem tjuven är... Ytterligare ett sätt att göra sina bilder mindre intressanta för bildtjuvar är att publicera dem i så låg upplösning som möjligt.

/AnnaKK



Kommentarer
Postat av: Annika

Ah! Där slog du huvudet på spiken. Jag lämnar aldrig ifrån mig en bild oredigerad, kanske är jag en dålig fotograf egentligen men väger upp det genom att vara en ypperlig redigerare? :) Men det viktigaste av allt är som du säger, att spara originalbilden!

2008-06-04 @ 21:35:53
URL: http://aes25.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback