Det har åskat!

I timme efter timme har det mullrat runt omkring, och den ena störtskuren regn har avlöst den andra... Fast nu verkar det ha lugnat ner sej, så då vågar jag mej på att starta upp datorn igen. :-)



Tyckte ju igår att blogginnehållet började bli lite enformigt, men det visade ju sej också vara ganska svårt att bryta det invanda mönstret...!

Så nu prövar jag ett nytt grepp - de gamla vanliga motiven, fast i svartvitt! :-)

Behärskar inte tekniken att omvandla färgbilderna till detta så väl, men man lär sej förhoppningsvis efter hand!? Svartvitt i sej är ju bara en knapptryckning i bildbehandlingsprogrammet... Men sen då??? Jag har micklat en hel del med ljuset, och lite med kontrasten, samt tonat bilderna lite lätt i olika färger... Är det rätt väg att gå???



Den här bilden på en malva överexponerade jag rejält redan i kameran, som ett experiment i sej - men jag vet inte om den blev speciellt intressant ens i svartvitt...?



Den här bilden på en vitklöverblomma VAR överexponerad, men jag mörkade ner den igen i bildbehandlingsprogrammet... <:-)

Slutligen:



Krusbären är mogna nu, och jättegoda!!! :-)

(Det är inte precis dom vibbarna man får när man tittar på den här bilden, va´!? Hm...).

/AnnaKK




Kommentarer
Postat av: Evelyn, i hemmet

Du lär dig!

Men ett litet tips. Ändra inte bilden till gråskala via Image - Mode - Grayscale (hoppas du har det på engelska ;) Gå istället till Black & White på New Adjustment layer. Vet du? ;) Maila annars så skickar jag en print.

[email protected]

2008-07-12 @ 15:57:42
URL: http://ihemmet.blogg.se/
Postat av: Susanne

Malvan gillar jag inte alls, men däremot är klövern mycket vacker. Tycker malvan mest ser suddig ut. Klöverfotot har en fin skärpa på den främre blomman och den bakre suddiga ger djup åt bilden. Hela skalan från vitt till svart verkar finnas med och tonerna är mustiga och starka. (Visst kan färgtoner vara det och inte bara drycker?)



Mmmm, krusbär är verkligen jättegoda! Fast de här ser ju onekligen lite underliga ut. :-)

2008-07-12 @ 16:09:46
URL: http://sassa.webblogg.se/foto
Postat av: Kristina Andersson

Hos Maya finns det en häst som heter Malva! =)

(I kontrast mot alla fotograftips menar jag. ;) )

2008-07-12 @ 18:15:38
Postat av: Ella

SV: Tack för dina ord! XD Det ska jag tänka på!



Hm, och vad står egentligen 2,8 för? Har inte fattat det :P Vad menas med bränvidd?! XD



Gillar den näst sista bilden mest, tonen i den är riktigt snygg!

2008-07-12 @ 18:51:04
URL: http://candykiller.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback