Har fått en fråga:

Monkan om Sagostunden!:

   

Alltså jag undrar... har du en zuperzoom eller är du zupermodig och har gått fram nos mot nos (objektiv mot nos) och tagit de här äckliga ;-) bilderna. Hjälp! Jag tycker inte om småkryp! Ja de är JÄTTEfarliga!

......................................................



Svar:  

Ja, Monkan, jag har superzoom... :-) Men när det handlar om att fotografera insekter är det "nos mot nos" som gäller! 1-3 centimeter mellan objektivglas och insekt är det vanligaste. (Men jag har långa armar och håller kameran en bra bit ifrån mej! ;-D He!).

Med (så gott som) maxat zoom kan jag ta bilder som den här nedan till exempel - som är tagen på 30-40 meters håll.

Han såg ju att jag fotograferade åt hans håll till, men jag tror inte han insåg att jag kunde komma så här nära på det avståndet!? ;-)



/AnnaKK



Kommentarer
Postat av: Malin B

Vad KUL att kunna ta så här bra bilder!!! =)

2008-08-15 @ 10:12:55
URL: http://malinbayard.blogg.se/
Postat av: anki

Har du supermacro också? Jag har det och går nos mot nos oftast, inte så bra när man fotar kåda, blir så kladdigt på linsen då. :-)

Men kul när insekterna kryper upp på linsen och få skärpa på deras lilla magge, alltid kul att se hur dom ser ut från det håller.

Superzoomen är häftig också, man kommer närmare än man tror, annat med systemkamera som visar hur nära man kan komma (storleken på objektivet) med sån här kompakt kamera kan man ta bilder i smyg eftersom ingen vet hur nära man kommer. (hm, bla bla tanten igång här nu)

ha en skön dag.....

från babbelmajan här :-)

2008-08-15 @ 12:45:18
URL: http://www.coffeebreak.se
Postat av: Monkan

Asgarv!!!!!! Jag som kallade dig zupermodig, men så var det bara långa armar! ;-)



En kompis har Canon Powershot S5 IS med 12x zoom och jag är så avis på henne. Den ska bli min nästa kamera, eller... om det ska bli en systemkamera, jag måste börja undersöka hur sånt funkar.



Min lilla minikamera är lite rolig, den har 3,6x zoom men om jag ställer om från 8mpix till 2 så får jag 5,7x zoom! Min "stora" kamera (normal kompaktstorlek) har bara 3x :-( Jag zoomar nästan alltid, om det är blixtbilder i alla fall, så att jag ska kunna stå en bit ifrån och slippa får motivet "raderat" av blixten... (Fast på den "stora" kan jag minska blixtstyrka).



Nej! Det blir ingen systemkamera! Nu har jag läst ditt inlägg om kameran förr o nu, det är just det som "oroar" mig, alla prylar man måste kånka med sig. "Problemet" är att min nuvarande (”stora”) kamera har "allt" (manuell bländare, slutartid, blixtstyrka osv) så jag kan liksom inte gå och köpa en ny kamera (särskilt inte som jag köpt ny alltid-med-i-handväskan-kamera i år).



Jag har funderat lite på G9 också för att den har RAW, och verkar vara snäppet bättre kvalitet, om den bara kunde få mer zoom, men nu ser jag att den går bort HELT, den har ju specialbatteri! Hur kan det vara så i en stor kamera??? Oooh, jag vill ha en S5 IS nu!!!



Men oj vad lika vi tänker! Kamera alltid i handväskan (det har jag alltid haft, redan på ”filmtiden”), jobbigt med specialbatteri (men det får väl man ta på en minikamera), zoooooom, manuella inställningar. Och som du säger, det hänger på fotografen också, att ha Blicken (där är jag också avis på min kompis med S5:an). Jag övar :-) och försöker bättra mig, att gå från att Dokumentera till att Fotografera… Beskära är en bra hjälp också :-) Det är därför jag är här o i andra ”fotobloggar”, för att se o lära :-) Förutom alla de fina bilderna så är ju din blogg dessutom rena lyckopillret, med de klockrena charmiga pratbubblorna!!!

2008-08-16 @ 19:14:17
URL: http://fotobunten.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback